niedziela, 13 grudnia 2015

Porady finansowe

Porady finansowe


Autor: Adriano


Czy zastanawiałeś się kiedyś nad inwestowaniem sowich pieniędzy. Forum finansowe apeluje rób to z głową. Jeśli jesteś młodym przedsiębiorcą, jesteś narażony na nieuczciwych kontrahentów, których sytuacja prawna i finansowa może budzić pewne zastrzeżenia. Musisz ciągle zdobywać wiedzę w różnych zakresach tematycznych.


1.Moda na giełdzie złym jest doradcą

Inwestujesz swoje pieniądze w giełdę? Poradniki finansowe apelują: rób to z głową! Ten rok nie zachwyca raczej wzrostem indeksów. Jeśli już decydujemy się zainwestować nasze fundusze w zakup akcji, by na nich zarabiać a przede wszystkim, by nie stracić, musimy giełdę najpierw dobrze poznać a potem ciągle „trzymać rękę na pulsie”.

Za każdą akcją na giełdzie stoi konkretna firma. Tak, jak w każdej dziedzinie, i tu obserwujemy pewne trendy. Modne w danym roku branże bardzo często nie są tak naprawdę spółkami, w które warto inwestować. Przykładem może być popularny w pierwszym kwartale tego roku segment budowlany.Z morza akcji, warto wyławiać czasem z pozoru nieciekawe, aczkolwiek w dłuższej perspektywie, prawdziwe „perełki”- stabilne, gwarantujące zyski.Co trzy miesiące warto zajrzeć też do, publikowanych przez firmy obecne na giełdzie, wyników finansowych. Jeśli niepokoją nas jakieś sygnały, tym bardziej, jeśli złe wyniki powtarzają się w kolejnych publikacjach-sprzedajmy akcje, póki nie jest za późno.Nie jest sztuką akcje kupić-sztuką jest kontrolować ich pakiet tak, by dla nas zarabiały!

2.Młodzi przedsiębiorcy- uwaga na nieuczciwych kontrahentów!

Młodzi i niedoświadczeni w biznesie przedsiębiorcy szczególnie narażeni są dziś na wejście we współpracę z kontrahentami, których sytuacja prawna i finansowa może budzić wątpliwości. Zanim podpiszemy jakąkolwiek umowę, warto sprawdzić czy dana firma jest wypłacalna , czy jej sytuacja ekonomiczna jest uregulowana a także czy… firma w ogóle istnieje!

To ostatnie można zweryfikować w ciągu kilku minut zaglądając do wyszukiwarki numerów REGON. Sprawdzimy tam też formę własności przedsiębiorstwa oraz rodzaj zarejestrowanej działalności. Informacji, co do wypłacalności czy raczej jej braku spowodowanego zadłużeniem przyszłego współpracownika, udziela natomiast na wniosek osoby zainteresowanej, Centralna Informacja KRS. W rejestrze tym znaleźć można również dane mówiące czy osoba podająca się za przedstawiciela firmy, rzeczywiście jest do tego uprawniona oraz jakie powiązania kapitałowe ma nasz kontrahent.

Tych kilka zagadnień jest bowiem coraz częściej kanwą oszustw gospodarczych a ich łupem padają zazwyczaj małe firmy, lub te, które podjęły ryzyko i zbytnio zaufały pozorom profesjonalizmu

3.Konsolidacje kredytowe –tylko dla solidnych kredytobiorców.

Polacy winni są już bankom ponad 200 mld zł, przy czym wielu z nas po pierwsze nie wyobraża sobie już życia bez pożyczki, częściej decydujemy się też na więcej niż pojedynczy kredyt, a wszystkie zadłużenia coraz chętniej zamieniamy na jedno- kredyt konsolidacyjny.

Dobre kredyty konsolidacyjne dają wiele możliwości. Po pierwsze są tańsze niż kredyty gotówkowe, czy karty kredytowe a ich spłatę można rozłożyć na dłuższy okres czasu, nawet 10 lat! Oczywiście nie wszystkie kredyty mogą zostać nimi zastąpione. Trudności w załatwianiu konsolidacji kredytowej mogą mieć też osoby, których historia spłaty poprzednich kredytów budzi wątpliwości banku. Przeszkodą będą tu wszelkie opóźnienia oraz brak regularnych spłat zobowiązań.

Zamiana wielu kredytów zaciągniętych w różnych bankach na jeden, jest rozwiązaniem, które warto rozważyć, jeśli póki co piętrzące się zobowiązania finansowe nie przekroczyły naszych możliwości finansowych, a jednocześnie chcielibyśmy zredukować do minimum formalności związane ze spłatą zadłużeń.


Najlepsze porady finansowe i dyskusje o biznesie na Biznes Forum

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

„Rodzina na swoim” – melodia przyszłej rozpaczy?

„Rodzina na swoim” – melodia przyszłej rozpaczy?


Autor: Alicja Banaś


Kończący się właśnie program „Rodzina na swoim” może już wkrótce negatywne odbić się na branży mieszkaniowej, która i tak od wielu lat należy do najbardziej zadłużonych w kraju. Dlatego warto zawczasu przygotować spójny i efektywny program windykacyjny dla przyszłych, ale i obecnych zadłużonych lokatorów.


Rząd pomoże

W grudniu 2012 roku zakończy się popularny w ostatnich latach program „Rodzina na swoim”, którego celem jest poprawienie sytuacji mieszkaniowej młodych ludzi w kraju, starających się o swoje pierwsze lokum. Program działa na polskim rynku od 2007 roku. Kredyt z dopłatą uzyskiwany jest w złotówkach, wobec czego nie trzeba posiadać tak dużej zdolności kredytowej, jaka z kolei oczekiwana jest przez banki w przypadku kredytu walutowego. Kryteriami programu „Rodziny na swoim” stanowią wiek kredytobiorców (do 35 roku życia), odpowiedni przelicznik ceny metra kwadratowego oraz powierzchnia lokalu nie przekraczająca 75m2 w wypadku mieszkania i 140m2 w wypadku domu. Dla kredytobiorcy kredyt „Rodzina na swoim” to swoista oszczędność, gdyż comiesięczna rata obniżana jest przez okres 8 lat. Obecnie szacuje się, że do tej pory z programu skorzystało ponad 136 tysięcy kredytobiorców.

Moralność płatnicza konsumentów

Z najnowszego raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że długi wobec sektora mieszkaniowego rosną z roku na rok. Średnia przeterminowana należność konsumenta wynosi obecnie 9 tysięcy złotych, co oznacza, że kumuluje się ona przez okres półtora roku, zanim zostanie wpisana do systemu KRD. Tymczasem nie płacenie czynszu jest bardzo często działaniem celowym i dotyczy ok. 60-70% lokatorów, którzy wolą kredytować się kosztem innych. Najlepiej obrazuje to poniższa piramida płatności konsumentów.

Rys.1. Piramida płatności konsumentów

a68727e5

Źródło: Monika Bekas, Windykacja należności w praktyce, Lexis Nexis, Warszawa 2008


Moralność płatnicza Polaków od lat porusza się po w/w kategoriach umieszczanych niezmiennie na tych samych poziomach ważności. Najpierw więc lokator będzie regulować płatności wobec tych, którzy mają w zanadrzu narzędzia dotkliwej sankcji - będą się do nich zaliczały wszystkie banki i instytucje finansowe. Przeciętny Kowalski woli także opłacić wszelkie media, takie jak prąd, woda, czy gaz – bez nich bowiem zwykłe funkcjonowanie w domu może być bardzo utrudnione, a w niektórych sytuacjach - wręcz niemożliwe. Dopiero gdy opłacone zostaną rachunki za telewizję, Internet, czy telefon – można pomyśleć o opłaceniu czynszu. Bardzo często jednak nastąpi to z kilkumiesięcznym „poślizgiem”. Czym to jednak skutkuje? Ograniczeniami w inwestycjach i remontach, oraz przede wszystkim podnoszeniem opłat czynszowych o ok. 10-30% w skali roku.

Budżet domowy pod kontrolą?

Świadomość Polaków w kwestii oszczędzania i uważnego zarządzania domowym pieniądzem rośnie z roku na rok. Skutki kryzysu gospodarczego odczuwają bowiem nie tylko przedsiębiorcy, ale i konsumenci. Rosnąca inflacja i ceny, a stojące w miejscu zarobki, czy kurczący się rynek pracy, nie napawają optymizmem. Konsumenci więc coraz częściej korzystają z programów do zarządzania domowym budżetem, studiują finansowe poradniki, szkolą się i nieustannie dopasowują zmieniającą się rzeczywistość do możliwości finansowych rodziny. Jednak nadal daleko nam do perfekcji.

Tymczasem już za 3 lata w programie „Rodzina na swoim” skończą się pierwsze rządowe dofinansowywania. Dla domowego budżetu takich kredytobiorców będzie to więc oznaczać comiesięczne obciążenie dodatkową sumą o wartości ok. 500-800 zł. Analitycy zwracają co prawda uwagę na to, że przewidywane jest spłacenie tych kredytów, częściowo lub całościowo, oszczędzonymi przez 8 lat pieniędzmi. Nie należy jednak zapominać, że znajdą się i takie rodziny, które nie miały w zwyczaju odkładania pieniędzy i konsumowały je na bieżąco.

Nowa ścieżka windykacyjna

Podstawowym zatem działaniem zarządzających sektorem mieszkaniowym powinno być stworzenie spójnego i efektywnego planu postępowania z dłużnikami. Powinni nie tylko wyciągnąć wnioski płynące z doświadczeń innych podmiotów na tym rynku, ale również zmienić swoje podejście do dłużników. Podstawowymi błędami popełnianymi podczas prób odzyskania swoich należności są: zwłoka z pierwszym kontaktem, niska i niesystematyczna współpraca z dłużnikiem, złe stopniowanie sankcji, niedotrzymywanie słowa, przesadna wiara w wymówki dłużnika, brak czujności i monitoringu płatności, niewykorzystywanie wszystkich dostępnych narzędzi w odzyskiwaniu należności przeterminowanych oraz brak elastyczności w działaniach.

Skuteczność windykacji polubownej uzależniona jest ściśle od czasu opóźnień w płatnościach. Im później rozpocznie się odzyskiwanie długu, tym drastyczniej spada jej efektywność liczona od 93% skuteczności w przypadku należności przeterminowanych do 3 miesięcy, do niecałych 30% w przypadku należności 12 miesięcznych. Należy więc pamiętać, że tylko tam, gdzie ścieżka windykacyjna opracowana jest w sposób ścisły i spójny, a pracownicy konsekwentni i w swoich działaniach wykorzystują różnorodne narzędzia, można skutecznie odzyskać większość należności i uratować rynek mieszkaniowy przed kolejnym, możliwym ciosem.


Alicja Banaś, Akademia Krajowego Rejestru Długów, trener biznesu

www.AkademiaKRD.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Co zrobić w przypadku problemów z odzyskaniem należności?

Co zrobić w przypadku problemów z odzyskaniem należności?


Autor: Beata Lewandowska


Co zrobić gdy dłużnik nam nie płaci? Przedstawiam mozliwości, które możemy wykorzystać aby odzyskać naszą należność. Polecam na pewno się przyda dla każdego.


Co zrobić gdy nie możemy odzyskać polubownie należności od dłużnika ? Mamy kilka możliwości postępowania. W sytuacji gdy egzekucja z nieruchomości lub rachunku bankowego dłużnika okazuje się bezskuteczna, wierzycielowi przysługują poniżej wskazane możliwości.

Możliwość 1

Wierzyciel może skierować do komornika wniosek o rozszerzenie przedmiotu egzekucji do rzeczy ruchomych dłużnika, o istnieniu których wierzyciel posiada wiedzę. Dla skuteczności, we wniosku egzekucyjnym należy dokładnie określić przedmioty ruchome należące do dłużnika.

Możliwość 2

Kolejnym rozwiązaniem będzie złożenie do sądu wniosku o wyjawienie majątku dłużnika. Wyjawienie majątku polega na złożeniu w sądzie przez dłużnika wykazu posiadanego majątku (rzeczy ruchome, wierzytelności i inne prawa majątkowe, nieruchomości) z podaniem miejsca, gdzie te składniki majątku się znajdują. Procedurę wyjawienia majątku kończy złożenie przez dłużnika uroczystego przyrzeczenia, że „wykazany majątek jest prawdziwy i zupełny” (art. 913 k.p.c.).

Możliwość 3

Istnieje również możliwość zlecenia dochodzenia należności firmie windykacyjnej. Trzeba jednak pamiętać, że tego rodzaju usługi nie są tanie. Firmy windykacyjne pobierają prowizje, których wysokości są uzależnione od wartości przeterminowanej należności, długości przeterminowania (czy mamy do czynienia z 30-dniowym czy 180-dniowym przeterminowaniem) oraz stanu prawnego należności przeterminowanej (czy jest ona stwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądowym, czy stwierdzono bezskuteczność egzekucji). Im bardziej skomplikowana sytuacja prawna należności i dłuższe przeterminowanie, tym wyższa będzie prowizja firmy windykacyjnej. Wysokość prowizji może sięgać nawet 20% od wartości odzyskanej kwoty. Poza tym oprócz prowizji firmy windykacyjne pobierają opłatę wstępną.

Możliwość 4

Wierzyciel może złożyć wniosek o wpisanie dłużnika do Krajowego Rejestru Długów. Sam wpis nie przyczyni się do odzyskania utraconych pieniędzy, ale może dłużnikowi nieco „skomplikować życie” w sprawie np. zaciągnięcia kredytu, czy zakupu telefonu komórkowego.

Komornik, wobec bezskuteczności czynności egzekucyjnych podejmie decyzję o umorzeniu postępowania (art. 823 - 825 k.p.c.), co wcale nie musi oznaczać pozbawienia wierzyciela szans na odzyskanie własnych pieniędzy.

W każdym czasie, pomimo bezskuteczności wcześniej prowadzonej egzekucji, wierzyciel ma prawo wystąpić z kolejnym wnioskiem o wszczęcie egzekucji. Może się wówczas okazać, że dłużnik podjął zatrudnienie i można prowadzić egzekucję z wynagrodzenia.


http://walkafiskusowa.blospot.com/

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Co daje audyt?

Co daje audyt?


Autor: kancelaria notarialna


Faktycznie patrząc to właściciele firm, czy też osoby zarządzające mają najwięcej wiedzy na temat tego w jakiej kondycji znajduje się ich przedsiębiorstwo, wiedzą też jakie decyzje są dla nich najkorzystniejsze.


Jednak jak się okazuje nie zawsze, muszą opierać się wyłącznie na własnych przekonaniach i ocenie sytuacji. Zamiast tego można skorzystać z profesjonalnych usług z zakresu wyceny przedsiębiorstwa, czy też oceny bilansu finansowego. Wszystkie te działania to elementy kompleksowego audytu finansowego, który jest przeprowadzany na życzenie firmy - audyt można zlecić zewnętrznie.

Jednym z powodów, dla których warto przeprowadzać audyt finansowy, jest uporządkowanie samych dokumentów finansowych, uzyskanie jasnego obrazu jakie aktywa, jakie pasywa są elementem przedsiębiorstwa i jaka jest generalnie wartość rynkowa poszczególnych elementów na dany moment. Wszystkie te składowe są oceniane przez specjalistów zatrudnionych w firmach prowadzących audyty finansowe i podatkowe. Dlatego też decydując się na takie rozwiązanie przedsiębiorca zyskuje sporo cennych informacji oraz podpowiedzi od specjalistów w danych dziedzinach prawa.

Dlatego, kiedy trafi przedsiębiorca na takie hasło jak audyt finansowy profesjonalne usługi doradcze dla firm, powinien skorzystać z okazji i sięgnąć po to narzędzie. Firmy prowadzące audyt organizują swoje działanie w taki sposób, by jak najmniej przeszkadzać w działaniu firmy, która usługę zamówiła. Zatem prowadzą badanie dokumentów na miejscu, krok po kroku albo też w siedzibie własnej firmy. Zazwyczaj czas trwania audytu uzależniony jest od jego zakresu, jak również i wielkości podmiotu, który go zamówił. Rzadko się jednak zdarza, by podmiot gospodarczy zlecał jednocześnie badanie całości dokumentacji, raczej odbywa się to etapami.


marta, piszę artykuły dla firm

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak ograniczyć koszty prowadzenia firmy?

Jak ograniczyć koszty prowadzenia firmy?


Autor: Luke Sept


Szanujący się przedsiębiorca cały czas udoskonala swój biznes - stara się sprowadzić jak najlepsze produkty lub dostarczać usługi najwyższej jakości, zatrudnia profesjonalistów w swoim fachu i rozsądnie zarządza finansami, tak aby wydatki nie przekroczyły dochodów.


Tniemy koszty

Cięcie kosztów, które należy poświęcić na funkcjonowanie firmy dobrze jest zacząć od powierzania obowiązków i zadań firmom zewnętrznym zamiast zatrudniania pracowników. W miejsce pani do sprzątania, można nawiązać współpracę z firmą sprzątającą, która na kilka godzin dziennie będzie przysyłała swojego pracownika. Koszty będą zdecydowanie niższe, a odejdzie wiele skomplikowanych formalności. Podobnie można postąpić z księgowością - jedną ze skutecznych form cięcia kosztów w firmie jest nawiązanie współpracy z zewnętrzną firmą, której powierzy się usługi księgowe. Zamiast przyjąć do pracy osobną księgową można zatrudnić biuro rachunkowe, które poprowadzi księgowość na zasadzie zlecenia.

Jakie biuro rachunkowe wybrać?

Tanie biura rachunkowe w Warszawie to nie oksymoron - usługi księgowe oferowane przez firmy zewnętrzne naprawdę mogą być niedrogie. Wszystko zależy od rodzaju działalności, ilości zatrudnianych pracowników i wielkości firmy. Najtańsze biura rachunkowe pobierają zaledwie 20-30 zł za miesięczna obsługę kadrowo-księgową jednego pracownika. Jest to bardzo konkurencyjna cena biorąc pod uwagę, że nie musimy się o nic martwić - zewnętrzna firma sama zadba o wszystkie formalności. Usługi księgowe to duży rynek, więc można wybierać pomiędzy dużymi firmami, które zatrudniają po kilkudziesięciu kadrowych i księgowych, a także małymi firmami, które maja tylko kilku klientów. W dużych biurach rachunkowych jedna księgowa ma zwykle kilku klientów, którymi na bieżąco się zajmuje – można do tej jednej konkretnej księgowej zadzwonić o każdej porze (oczywiście w godzinach jej pracy), a ona niezwłocznie zajmie się naglącym problemem czy rozwieje trapiące wątpliwości.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Finansowanie przedsiębiorstw

Finansowanie przedsiębiorstw


Autor: Agnieszka Wasilewska2


Artykuł dotyczący kwestii związanych z finansowaniem przedsiębiorstw. Funkcje oraz cechy finansowania przedsiębiorstw. Czym jest ruch kosztów pieniężnych?


Finanse przedsiębiorstw są częścią systemu finansowego i zajmują znaczące miejsce w strukturze relacji finansowych społeczeństwa. Funkcjonują one w sferze produkcji społecznej, gdzie wytwarza się produkt wewnętrzny, materialne i niematerialne dobra, dochód narodowy – główne źródła zasobów finansowych. Właśnie dla tego od systuacji finansów przedsiębiorstw zależy możliwość zapełnienia potrzeb społecznych, wytrzmałość finansowa Państwa.

Finanse przedsiębiorstw zarówno jak i finanse w ogóle mają pewne specyficzne cechy. Należy brać pod uwagę także i cechy wyróżniające spowodowane funkcjonowaniem finansów w różnych sferach ekonomiki. Ogólną oznaką finansów przedsiębiorstw jest to, że to one wyrażają jedność w ekonomicznych (pieniężnych) relacjach, związanych z podziałem wartości produktu wewnętrznego. Osobliwości finansów przedsiębiorstw są spowodowane ich funkcjonalnością w różnych sferach ekonomiki.

Finanse przedsiębiorstw bezpośrednio związane są z ruchem kosztów pieniężnych. Właśnie dlatego, dość często pojęcie „finanse przedsiębiorstw” porównuje się z kosztami pieniężnymi, posiadanymi zasobami pieniężnymi. Jednak same koszty lub finansowe zasoby nie wyjaśniają pojęcia „finanse”, jeśli nie wyjaśnić ekonomicznej istoty natury ostatnich. Takimi ważnymi właściwościami, które leżą u podstaw finansów są odtwarzane procesy i relacje pieniężne, które wynikaja między uczestnikami produkcji społecznej na wszystkim poziomach procesu odtwarzania, na wszystkim poziomach gospodarowania, we wszystkich sferach działalności społecznej.


Dowiedz się również jak wygląda przedawnienie długu.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Oszczędne drukowanie

Oszczędne drukowanie


Autor: Mariusz Gleba


W biznesie liczy się czas, pieniądz i jakość. Dobra reklama i odpowiednia prezentacja firmy oraz jej produktów czy usług, to również sprawa priorytetowa. Jeżeli o to zadbamy, zwiększymy nasze szanse na odniesienie sukcesu.


Dzięki reklamie większa liczba osób jest w stanie dowiedzieć się, czym zajmuje się dana firma i lepiej ją poznać. Warto zadbać o to, by zaprezentować się z jak najlepszej strony. W przypadku reklamy istotną kwestią jest wybór drukarni. Musi w pełni spełniać nasze oczekiwania, aby współpraca była zadowalająca. Prezentowane materiały reklamowe firmy są często jej wizytówką. Klient przeglądając daną ofertę wyrabia sobie opinię na temat naszych produktów. Trzeba zadbać, by wizualnie prezentowała się doskonale. Dziś drukarnie proponują atrakcyjne ceny, nowoczesne rozwiązania a wydrukowane plakaty wyróżniają się kolorem i stylem.

Każdemu zależy, aby koszty były jak najmniejsze. I tak, w zależności od nakładu możemy wybrać druk np. cyfrowy lub offsetowy. Ten pierwszy polecany jest przy mniejszej ilości materiału do drukowania. Będzie również zalecany, jeżeli interesuje nas tylko jeden egzemplarz danej reklamy. Przy każdym kolejnym możliwe jest dokonanie zmian. Natomiast przy dużych nakładach ze względu na koszty opłacalny jest druk offsetowy. Jakościowo jest on także nieco lepszy. Drukarnia powinna dbać o swojego klienta, warto bazować na pozytywnych opiniach innych, którzy z niej korzystali. Możemy całą pracę zlecić przez Internet, dostępne są opcje, które pozwalają na drukowanie, tzw. online. Z reguły jest to również korzystne ze względu na mniejsze koszty i liczne promocje. Zamówienia dokonuje się mailowo. To duża wygoda i oszczędność czasu oraz pieniędzy.

Drukarnie mają zazwyczaj bardzo szeroką ofertę. Dzięki temu możemy zaopatrzyć się w ulotki, foldery z prezentacją naszego towaru, zaproszenia, kalendarze, które mogą służyć jako prezenty dla klientów, wszelkie gazetki, notesy czy plakaty. Wcześniej należy odpowiednio nasz projekt przygotować, korzystając np. z programów graficznych czy gotowych szablonów, aby jak najlepiej oddać to, co chcielibyśmy uzyskać już jako efekt końcowy.


Drukarnia Starogard

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Private equity jako jeden ze sposobów inwestycji

Private equity jako jeden ze sposobów inwestycji


Autor: blaukluiv


Niektóre ze sposobów inwestowania pieniędzy mają wydatny wpływ nie tylko na kondycję finansową danej firmy, ale również jej wizerunek na rynku. Oczywiście w zależności od wyboru metody inwestycji może się ona w sposób znaczący różnić poziomem ryzyka.


Wszystkie działania związane z inwestowaniem, również lokowanie pieniędzy, wiąże się z dużym ryzykiem. Zwłaszcza private equity lokujące pieniądze we własności niepubliczne obciążone są wysokim ryzykiem. Mają one swoje wady jak i zalety. Do tych pierwszych należy między innymi możliwość zdobycia środków na finansowanie przedsiębiorstwa niemal na każdym etapie, nie ma przymusu stosowania dodatkowych zabezpieczeń finansowych, bardzo profesjonalne podejście do zaistnienia ryzyka i szukania elastycznych rozwiązań w przypadku kryzysu.

Fundusz private equity wspiera wiarygodność firm oraz poprawia jej pozycję na rynkach krajowych jak i zagranicznych, dzięki niemu przedsiębiorca nadal cieszy się dużym szacunkiem i poważaniem oraz ma wpływ na zarządzanie. Dzięki temu, że fundusze te nie inwestują na giełdzie, tym samym ograniczają dostęp do poufnych informacji. Wspierają również wszystkich swoich akcjonariuszy w sprawach finansów, kontaktów branżowych, marketingu czy zarządzania.

Private equity gwarantuje zwiększenie wsparcia kredytowego w przypadku przedsiębiorstw, które są akcjonariuszami, nie żąda się od przedsiębiorstw regularnych wpłat na konto funduszu. Jednak mimo wszystkich świadczeń i udogodnień fundusz wymaga pełnego raportowania od zespołu zarządzającego w wyniku którego eliminuje się zbędne działania. Zdarza się, że specjaliści współpracujący z funduszem w sytuacji kryzysowej danej firmy reagują natychmiast i fachową pomocą starają się rozwiązać problem.

Tak jak i zalety fundusze te mają i wady. Do podstawowych należy dość wysoki koszt uzyskania środków finansowych. Powszechnie uważa się, że giełda jest bardziej obiektywna w tej sprawie. Private equity ogranicza swobodne działanie przedsiębiorcy, z czasem może dojść do utraty pozycji w firmie. Niewygodne może być również wprowadzenie nowych obowiązków w postaci raportów i posiedzeń rady nadzorczej. Przedsiębiorstwo, które wypracuje pewien zysk musi liczyć się z tym, że część pieniędzy będzie musiało przeznaczyć na fundusz. Przedsiębiorstwa wchodzące w układ z inwestorami liczą na wysoki zysk, ale także mają świadomość ogromnego ryzyka.


Inżynieria finansowa

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Konto firmowe - kryteria wyboru

Konto firmowe- kryteria wyboru


Autor: scribulonek


Każdy przedsiębiorca na początku swojej drogi po sukces staje przed dylematem: w którym banku i jakie konto wybrać, by spełniło najlepiej swoje zadanie. Wybór jest trudny, podobnie jak początki prowadzenia działalności gospodarczej nie należą zwykle do łatwych.


Posiadanie konta firmowego jest jednak obowiązkiem każdego podmiotu gospodarczego wymaganym dla celów rozliczania składek na ubezpieczenia społeczne oraz podatków odprowadzanych do fiskusa. Niezależnie od tego, ile mamy rachunków osobistych, przelewy do tych organów muszą być wykonywane z konta firmowego. Czym więc się kierować przy wyborze konta optymalnego dla danej firmy?

Jednym z podstawowych kryteriów przy wyborze jest, jak zawsze, cena, czyli koszt prowadzenia rachunku firmowego. Banki, chcąc przyciągnąć przedsiębiorców swoją ofertą, proponują czasem bardzo niskie opłaty miesięczne, co nie oznacza, że nie odbijają sobie tego przy innych, powiązanych z kontem produktach bankowych. Jeśli obowiązkowo do konta należy wykupić kartę bankomatową lub kredytową i za korzystanie z niej lub nawet tylko posiadanie płacić co miesiąc lub raz w roku dość wysoką opłatę, może się okazać, że ogólnie rachunek firmowy i tak jest drogi. Duże znaczenie ma możliwość bieżącego finansowania działalności, czyli przyznany limit w koncie firmowym. Przedsiębiorcy zwykle zależy, żeby w każdej chwili istniała możliwość skorzystania ze środków debetowych na rachunku. I to jest kolejne kryterium wyboru optymalnej oferty konta firmowego- dostęp do konta poprzez bankowość elektroniczną.

Obecnie konto firmowe to najczęściej konto internetowe z dostępem całodobowym, dzięki czemu operacje bankowe można wykonywać na komputerze stacjonarnym oraz za pomocą internetu w laptopie i smartfonie. Nowoczesny przedsiębiorca zwykle potrzebuje takich możliwości i oczekuje ich w ofercie banku, podobnie jak możliwości bezproblemowego i szybkiego rozliczania z kontrahentami w postaci udostępnienia usługi szybkich przelewów. Od kwietnia ma nastąpić przyspieszenie rozliczeń międzybankowych, na co klienci nie tylko firmowi czekają z utęsknieniem.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Zadbaj o należności swojej firmy

Zadbaj o należności swojej firmy.


Autor: Robert Grabowski


Ufając w szybką skuteczność firm windykacyjnych i bagatelizując sprawdzenie wiarygodności potencjalnego kontrahenta, nasze rodzime firmy popadają w coraz poważniejsze kłopoty a wiele z nich bankrutuje straciwszy płynność finansową – płatniczą.


Kłopoty z wyegzekwowaniem należności od niesolidnych kontrahentów rozłożyły już na łopatki wiele firm, które mogłyby świetnie prosperować mając doskonałe produkty, zbyt i biznes plany. Niektóre firmy w takich sytuacjach próbują się ratować zaciągając kolejne kredyty dla firm, jednak nie zawsze banki chcą przyznać kolejny kredyt w takiej sytuacji. Jednak nawet w przypadku uzyskania kolejnego kredytu, jest to przecież kolejne zobowiązanie finansowe które trzeba spłacić. W międzyczasie często okazuje się że nadzieja na rychłe odzyskanie własnych należności była naiwną mrzonką. Windykacja okazała się bezskuteczna, w tym egzekucja komornicza również. Tak zaczyna się początek końca wielu, skądinąd dobrych firm.

To zaiste niezrozumiałe, dlaczego polscy przedsiębiorcy wciąż lekceważą sprawdzenie potencjalnego kontrahenta przed podjęciem decyzji o udzieleniu mu kredytu kupieckiego rozumianego jako sprzedaż na przelew z odroczonym terminem. Czy to jakaś nasza narodowa przypadłość? Chcemy sprzedać jak najwięcej i w zaślepieniu zapominamy o tym, że wśród firm na naszym rynku nie brak naciągaczy i oszustów. Oni tylko czyhają na naiwnego, co to sprzeda im „na termin płatności” i z góry nie mają zamiaru zapłacić za towar. A tymczasem, w wielu przypadkach wystarczyłoby tylko wpisać NIP potencjalnego kontrahenta w rejestrze długów i od razu okazałoby się, co to za ziółko, czyli że figuruje już w rejestrze jako dłużnik i to często więcej niż jednej firmy. Niestety, wielu z nas żal wydać kilkuset złotych miesięcznie na abonament – dostęp do rejestru długów. Ba, wielu z nas nie zadaje sobie nawet takiego „trudu” aby bezpłatnie sprawdzić w internecie, czy potencjalny kontrahent nie figuruje w nim jako dłużnik. A tymczasem owszem, w internecie funkcjonuje coraz więcej giełd wierzytelności których zasoby ujęte są wyszukiwarce Google, i wpisanie w okienku wyszukiwanie nazwy kontrahenta wraz ze słowem „dłużnik”, „wierzytelności” albo np. „dług” itp., może uratować nam przyszłość naszej firmy.

Stosunkowo często wystarczy dokonać jedynie jednego z wyżej określonych sprawdzeń, aby stało się jasne, że danego kontrahenta nie należy obarczać kupieckim kredytem zaufania a jedynie zaproponować mu zakup za gotówkę. O zleceniu sprawdzenia kontrahenta do wywiadowni (w przypadku niestwierdzenia długów w rejestrach i na giełdach długów) nawet nie wspominam, bo dla większości z nas taka „fanaberia” jest już nie do pomyślenia (dopóki nie zostaną oszukani).


windykacja Wrocław

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Dłużnik leasingiem stoi

Dłużnik leasingiem stoi.


Autor: Robert Grabowski


Kiedy firma będąca dłużnikiem zmienia co rusz konto firmowe uniemożliwiając skuteczne zajęcie komornicze, to egzekucja z pojazdów firmowych dłużnika jawi się w oczach wierzyciela jedyną szansą na odzyskanie należności. Jednak i na tym polu zwykle czeka go zawód.


Obecnie czasy takie, że wielu przedsiębiorców zadłużonych po uszy prowadzi sobie firmę jak gdyby nigdy nic a komornik pozostaje wobec nich bezradny. Wspomniane lawirowanie z konta na konto bankowe jest tym łatwiejsze, że informacja o zajęciu konta często dociera do dłużnika szybciej niż do banku. Dłużnik ma więc czas na wycofanie pieniędzy z konta. Ta słabość prawa, wedle którego komornik musi równocześnie wysłać zajęcie konta do banku jak i kopię tegoż do samego dłużnika, co rusz daje się we znaki wierzycielom i komornikom uniemożliwiając skuteczną egzekucję należności.

Kiedy nie udaje się ściągnąć pieniędzy z konta dłużnika, wtedy zazwyczaj komornik zajmuje samochód firmowy dłużnika. Niestety, dłużnik nie w ciemię bity; samochodu nie kupił za gotówkę tylko wziął w leasing samochodowy albo w kredycie go ma no i co mu zrobisz? Nic. Komornik zajmie samochód ale zwolni go gdy bank upomni się o to.

Dłużnik przedsiębiorca ma zwykle własne mieszkanie lub nawet dom, a jakże. Nieruchomość komornik może zająć i zlicytować. Niestety i w tym przypadku bywa nie wesoło. Nieruchomość jest często wspólna tj. dłużnika i współmałżonka który niestety dłużnikiem nie jest więc nie można takiej nieruchomości zlicytować w takim przypadku, takie prawo.

Co w takiej sytuacji ma wierzyciel robić, jak odzyskać pieniądze? Rejestry długów są coraz skuteczniejsze ale wciąż za mało skuteczne jako narzędzia windykacyjne. Doniesienia o wyłudzeniu kierowane do prokuratur zazwyczaj nie przynoszą spodziewanego efektu postępowania są umarzane gdyż prokuratorzy zwykle nie dopatrują się znamion przestępstwa w tym, że ktoś komuś nie zapłacił za towar. Firmy windykacyjne też więcej się chwalą niż mogą i niż robią w sprawach takich trudnych wierzytelności. Nie dołączaj do grona wierzycieli postawionych w takiej jak opisana sytuacji sprawdzaj wiarygodność swoich potencjalnych klientów, korzystaj z dostępnych rejestrów długów, sprawdzaj ich w Google, zlecaj ich sprawdzenie dobrym wywiadowniom gospodarczym.


windykacje

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Rzetelna wycena spółki przed przejęciem kluczem do sukcesu

Rzetelna wycena spółki przed przejęciem kluczem do sukcesu


Autor: Luiza Farkash


Polscy przedsiębiorcy coraz częściej poszukują możliwości rozwijania biznesu przez przejęcia swoich konkurentów, odbiorców i dostawców. Chcąc oszacować wartość przejmowanego podmiotu. Nabywca zapoznaje się ze sprawozdaniami finansowymi, przygotowanymi przez… przejmowany podmiot.


-Jeżeli wyniki finansowe firmy są podejrzanie dobre, bardzo możliwe, że księgowi ubarwili nieco obraz sytuacji – mówi Krzysztof Horodko, Partner Zarządzający w Dziale Doradztwa Transakcyjnego TPA Horwath Horodko Audit.

By uniknąć rozczarowań warto nie tylko przeanalizować wzrost zysków w ostatnich latach, ale też realistycznie ocenić potencjał rozwoju firmy w przyszłości. Szczególną ostrożność należy zachować wtedy, gdy gwałtownemu wzrostowi historycznego wyniku finansowego nie towarzyszy przyrost operacyjnych przepływów pieniężnych. Dotyczy to zwłaszcza dojrzałych firm. Utrzymanie wysoce rentownego przedsiębiorstwa wymaga systematycznych inwestycji w środki trwałe czy też kapitał pracujący (różnica między aktywami obrotowymi a zobowiązaniami krótkoterminowymi).Takiej aktywności nie da się na dłuższą metę finansować wyłącznie wkładami udziałowców i kredytami.

- Właśnie relacji pomiędzy zyskiem netto a przepływami pieniężnymi zbyt mało uwagi poświęcili inwestorzy, którzy stracili pieniądze w aferze Enronu – dodaje Horodko.

Zysk firmy oblicza się na tak zwanej zasadzie memoriałowej – czyli na bazie przychodów i kosztów dotyczących danego okresu, bez względu na to, kiedy zostały one faktycznie otrzymane, a koszty zapłacone. Wielkość przychodów i kosztów dotyczących tego okresu nie jest oczywista, a jej określenie wymaga przeprowadzenia szeregu szacunków i podjęcia nieraz arbitralnych decyzji. Tu pojawia się ryzyko manipulacji wynikiem finansowym – zawyżania przychodów, zaniżania kosztów i przesuwania rozpoznania tych pozycji w czasie. Polem do popisu dla kreatywnych księgowych są wszelkiego rodzaju szacunki wiążące się z kwotą i momentem rozpoznania przychodów, okresem ekonomicznej przydatności środków trwałych, wyceną zapasów, odpisami aktualizującymi wartość aktywów itp. Źródłem dodatkowych komplikacji są obowiązujące w rachunkowości zasady ujmowania pozycji niepieniężnych, takich jak amortyzacja wartości firmy. Jak wynika z badań[1], ta część zysku, której odpowiadają konkretne przepływy pieniężne uzyskane w tym samym okresie, jest bardziej stabilna niż część „oszacowana”. Z drugiej strony strumieniem gotówki też da się manipulować, choćby poprzez stosowanie faktoringu niepełnego. Jest to sytuacja, kiedy przedsiębiorstwo utrzymuje, że ściągnęło swoje należności handlowe, choć w przypadku niewypłacalności kontrahenta będzie musiało zwrócić faktorowi pieniądze. Do tego dochodzą inne niuanse, a wśród nich na przykład ocena rentowności firmy przez pryzmat zwrotu z kapitału faktycznie zaangażowanego przez właścicieli – w tym formie pożyczek – a nie tylko ujawnionego w bilansie kapitału własnego.

Biorąc pod uwagę wszystkie te zawiłości warto powierzyć wyspecjalizowanemu doradcy przeprowadzenie tzw. badania due diligence firmy, którą chcemy nabyć. Wynikiem takiej analizy będą sprawozdania finansowe oczyszczone ze zbędnych dekoracji i lepiej oddające finansową rzeczywistość interesującego nas przedsiębiorstwa.

- Jeśli chcemy natomiast sami wstępnie ocenić wiarygodność wyniku finansowego, możemy obliczyć tzw. sumę pozycji niegotówkowych (accruals). W tym celu należy określić aktywa operacyjne netto. Polega to na odjęciu od aktywów spółki gotówki i jej ekwiwalentów, papierów wartościowych oraz nieoprocentowanych zobowiązań. Wielkość tę obliczamy na początek i na koniec okresu, a jej zmiana odpowiada mniej więcej różnicy między wynikiem finansowym a jego gotówkową częścią – tłumaczy Krzysztof Kajetanowicz, Starszy Konsultant w TPA Horwath Horodko Audit.

Gwałtowny wzrost aktywów operacyjnych netto jest sygnałem ostrzegawczym, szczególnie jeśli w ujęciu procentowym przekracza on wielkości typowe dla danej branży. Świadczy to o potencjalnie niskiej jakości (tzn. luźnym związku z rzeczywistością gospodarczą) zysku netto danego przedsiębiorstwa.

Badanie due-diligence pozwoli uniknąć nam rozczarowań związanych z przejęciem firmy. Realna ocena przejmowanego podmiotu jest kluczem do podjęcia korzystnej decyzji. Dzięki pełniejszej wiedzy o stanie finansowym przedsiębiorstwa możemy śmielej planować naszą przyszłość i jedynie cieszyć się, że solidna analiza pozwoli nam uniknąć niespodziewanych kłopotów.

[1] Żródło: Richard G. Sloan – Do Stock Prices Fully Reflect Information in Accruals and Cash Flows About Future Earnings?, The Accounting Review, lipiec 1996


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Prowadzenie firmy a oferty kredytów dla firm!

Prowadzenie firmy a oferty kredytów dla firm!


Autor: Redaktor Zakładanie Spółek


Do jakich przedsiębiorstw większość banków kieruje swoje oferty? Z pewnością nie do nowych firm, a wydawać by się mogło, że to właśnie one potrzebują środków finansowych na rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej...


Banki wystrzegają się nowych spółek z powodów zbyt wysokiego ryzyka upadłości tego przedsiębiorstwa, czyli braku kredyt inwestycyjny dla firmmożliwości spłacenia kredytu.

Z tego powodu większość banków oferuje swoje oferty spółkom wieloletnim, których sposób funkcjonowania na rynku został już ustabilizowany.
Nawet bardzo dobrze funkcjonujące i osiągające wysokie zyski przedsiębiorstwa chętnie sięgają po kredyty bankowe.

Kredyt dla firm to doskonały sposób na pozyskanie w miarę taniego kapitału. Jak się okazuje kapitał obcy jest znacznie tańszy od kapitału własnego, emisja akcji okazuje się często zbyt droga... Dzięki kapitałowi obcemu przedsiębiorcy, w sytuacji dobrej kondycji finansowej, mogą korzystać z dźwigni finansowej.


Największym zainteresowaniem cieszy się zazwyczaj kredyt inwestycyjny dla firm. Może być on przeznaczony m.in. na wymianę linii produkcyjnej, unowocześnienie technologii, zakup programów komputerowych lub też rozbudowę i unowocześnienie parku maszyn.

Od 1 października jeden z polskich banków podpisał umowę z Inwestycyjnym Funduszem Europejskim dotyczącą udzielania poręczeń przy zaciąganiu kredytu dla firm. Dzięki takiemu rozwiązaniu bank ten stał się najbardziej innowacyjnym bankiem, oferującym szerokie usługi dla firm z wykorzystaniem kapitałów UE. Poręczenie pozwoli pozyskać przedsiębiorcom kredyty inwestycyjne na preferencyjnych warunkach, czyli zdecydowanie tańsze oraz z niższym wkładem własnym.
Kolejnym bardzo dobrym sposobem na pozyskanie przez firmę niezbędnego wyposażenia jest leasing.


Czytaj również

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Budżet domowy 6 krokach

Budżet domowy 6 krokach


Autor: J.K


Prowadzenie finansów rodziny to duża odpowiedzialność. Wymaga to niemałej wiedzy i stałego zaangażowania. Uważam, że każdy z nas powinien raz na jakiś czas przeprowadzić analizę swoich finansów, przechodząc przez wszystkie jej punkty i zachowując ich kolejność.


Poniżej prezentuję kroki, które należy podjąć, by stworzyć własny, bezpieczny i skuteczny plan finansów i budżetu domowego:

1. Określenie przychodu- zaczynam od sfery przychodowej. Poznanie dochodów budżetu domowego jest kluczowe dla jego zdefiniowania. To dochód w dużej mierze determinuje wydatki. Pozwala bowiem określić poziom konsumpcji, na jaki może sobie pozwolić gospodarstwo domowe.

2. Określenie wydatków stałych- są pewne wydatki, które musimy ponosić i nie za bardzo mamy wpływ na ich wysokość. Najczęściej są to koszty mieszkania (wynajem, kredyt), wszystkie rachunki, takie jak telefony, internet, ubezpieczenia (nie liczę polis z funduszem kapitałowym, które de facto są inwestycjami), które zdecydowaliśmy się opłacać i wszelkie koszty, co do których wiążą nas umowy. Do wydatków stałych nie zaliczam wydatków na paliwo, mamy bowiem wpływ na to ile jeździmy.

3. Zapisywanie wydatków zmiennych- większość z nas nie jest świadomych tego ile i na co wydaje. Uważam, że jest to najistotniejszy punkt całego programu równoważenia budżetu domowego, dlatego poświęciłem mu już dwa osobne wpisy (równoważenie budżetu domowego i zapisywanie wydatków)

4. Porównanie przychodu z kosztami stałymi i zmiennymi- aby ten punkt mógł być przeprowadzony, konieczna jest rzetelna realizacja trzech pierwszych kroków. Przypominam, ze nasze wyobrażenie o tym ile i na co wydajemy jest najczęściej błędne i dotyczy to także wydatków stałych. Dopóki nie spiszemy tych pozycji na kratce (czy w pliku excel) działamy w sferze wyobrażeń, a nie faktów. Celem tego punktu jest sprawdzenie, czy dochód jest wyższy niż wydatki. Budżet jest zawsze zdrowy, gdy wydatki są niższe niż dochód. Jeżeli tak nie jest, musimy to zmienić zwiększając przychód lub zmniejszając wydatki.

5. Maksymalizacja różnicy między przychodami, a wydatkami- punkt odnosi się głównie do sfery wydatkowej. W krótkim okresie raczej trudno jest zwiększyć przychody. Wszyscy najczęściej skupiamy się jedynie na sferze przychodowej, także zakładam, że to właśnie w sferze wydatków jest więcej do zrobienia. Najczęściej możemy zmniejszyć wydatki. Należy to zrobić bardzo rzetelnie. Czasem po prostu możemy sobie pozwolić na zwiększenie konsumpcji (powinniśmy jednak pamiętać o motywacji do oszczędzania). Czasem należy zwiększyć wydatki stałe, np. na ubezpieczenia, gdyż nasz przychód nie jest w wystarczającym stopniu zabezpieczony. Ogólnie jest to temat rzeka.

6. Inwestycje- inwestycje to sposób zagospodarowania nadwyżki między przychodem i wydatkami. To bardzo ważna część każdego budżetu domowego. Zawsze kiedy oszczędzamy, inwestujemy. Czy jest to lokata, czy fundusz, czy akcje, czy nawet gotówka w skarpecie, zawsze jest to inwestycja. Nie wszystkie inwestycje są dobre i korzystne dla inwestora, dlatego należy regularnie dokonywać ich przeglądu.


Jak wspomniałem we wstępie, każdy powinien przeprowadzić taką analizę raz na jakiś czas. Szczególnie jest to ważne przed podjęciem ważnych dla nas decyzji, takich jak zmiana pracy czy zakup mieszkania. Uważam, że rzetelna realizacja wszystkich tych kroków pozwala na zrównoważenie budżetu domowego i może zdziałać cuda w finansach osobistych każdego z nas.


Finanse osobiste i oszczędzanie

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Wysokość diety

Wysokość diety


Autor: Piotr Henke


Wysokość diet w sferze budżetowej zawiera rozporządzenie Ministerstwa Pracy i polityki społecznej. Wysokość diet może być określona w układach zbiorowych, w regulaminach wynagrodzeń, w umowach o pracę, w regulaminach pracy.


Wysokość diet może być określona w układach zbiorowych, w regulaminach wynagrodzeń, w umowach o pracę, w regulaminach pracy. Pracodawcy mogą ustalać inne wysokości należności na podróże służbowe ale wysokość diet krajowych pracowników sfery pozabudżetowej nie może być niższa niż wysokość diet dla pracowników sfery budżetowej.

Wysokość diety zależy od miejsca delegacji i czasu jej trwania. Dieta służy pokryciu zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży.

Dieta nie przysługuje w dwóch przypadkach:

- pracownikowi, któremu zapewniono bezpłatne całodobowe wyżywienie,

- gdy pracownik został oddelegowany do miejscowości w której zamieszkuje.

Należności za czas podróży służbowej (obowiązuje od 01.01.2007)

Pracownik musi otrzymać zaliczkę na poczet delegacji.

Zwrot wydatków przysługuje za:

- dieta przeznaczona jest na pokrycie codziennych wydatków związanych z posiłkami i przysługuje w wysokości określonej przepisami,

- przejazdy,

- noclegi,

- dojazdy środkami komunikacji miejscowej,

- inne udokumentowane wydatki(rachunki, bilety, rachunki hotelowe, oświadczenie pracownika składane w przypadku braku możliwości uzyskania potwierdzenia poniesionych wydatków).

Obowiązujące limity należności

Wolne od podatku dochodowego i nie stanowią podstawy do naliczania składek ZUS są diety do limitu określonego w rozporządzeniu:

- dieta 23 zł,

- ryczałt noclegowy 34,50 (150% diety),

- ryczałt na dojazdy 4,60 ( 20% diety),

Limity diet pracowniczych

przy delegacjach krajowych trwających do 8 godzin dieta nie przysługuje,

- od 8 – 12 godzin przysługuje połowa diety,

- ponad 12 godzin przysługuje dieta w pełnej wysokości,

- jeśli podróż trwa ponad dobę, to za każdą dobę przysługuje pełna wysokość diety, a za niepełną dobę odpłatność jest następująca:do 8 godzin – połowa diety, ponad 8 godzin – cała stawka


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Czy zostać czynnym podatnikiem VAT czy korzystać ze zwolnienia w podatku VAT?

Czy zostać czynnym podatnikiem VAT czy korzystać ze zwolnienia w podatku VAT?


Autor: Monika Ozonek


Rozpoczynasz prowadzenie działalności gospodarczej? Na pewno masz wiele pytań dotyczących samego prowadzenia księgowości np. wybór formy opodatkowania podatkiem dochodowym lub opodatkowanie podatkiem VAT. Zastanawiasz się, czy być czynnym podatnikiem VAT, czy też korzystać ze zwolnienia z tego podatku.


Główną zasadą jest, że w momencie rozpoczęcia działalności gospodarczej, korzystasz ze zwolnienia z VAT i nie musisz nigdzie tego zwolnienia zgłaszać. Wyjątkiem od tej zasady są podmioty, które zajmują się m.in. sprzedażą wyrobów z metali szlachetnych, paliw, czy też świadczące usługi prawnicze bądź doradcze (wszystkie czynności wymienione są w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT).

Drugim fundamentalnym zwolnieniem z podatku VAT jest brak osiągnięcia przez podatnika obrotu w trakcie poprzedniego roku podatkowego kwoty 150.000 zł. Natomiast dla podatników rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej w ciągu roku wystarczy, że planowana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy - w proporcji do okresu prowadzonej działalności w roku podatkowym – kwoty 150.000 zł. Do powyższego limitu nie wlicza się sprzedaży towarów i usług korzystających ze zwolnienia z VAT oraz sprzedaży towarów zaliczanych do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Jeżeli przysługuje Ci prawo do zwolnienia z podatku VAT, musisz jeszcze przeanalizować swoich odbiorców towarów lub usług. Jeżeli Twoimi odbiorcami są czynni podatnicy VAT, Ty również powinieneś zostać podatnikiem VAT ze względu na możliwość wystawiania faktur VAT i możliwość odliczania podatku VAT naliczonego od zakupów. Jeżeli Twoimi odbiorcami są podmioty zwolnione z podatku VAT, wówczas i Ty możesz być zwolniony z podatku VAT i możesz wystawiać rachunki (zamiast faktur). Nie musisz wówczas m.in. dokonywać zgłoszenia rejestracyjnego w podatku VAT i nie musisz składać deklaracji VAT.

W przypadku przekroczenia limitu obrotów lub też rezygnacji ze zwolnienia w podatku VAT, masz obowiązek:

- dokonać rejestracji w podatku VAT na formularzu VAT-R,

- sporządzać rejestry zakupu i sprzedaży dla celów podatku VAT,

- sporządzać deklarację VAT w ujęciu miesięcznym lub kwartalnym w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu bądź kwartale,

- wpłaty zobowiązania podatkowego wykazanego deklaracjach VAT.

Ale masz i prawa...

Głównym prawem podatnika VAT jest prawo do pomniejszania kwoty podatku należnego (od sprzedaży) o podatek naliczony zawarte w cenie zakupu towarów i usług, które będą wykonywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W sytuacji, gdy m.in. dokonujesz sprzedaży opodatkowanej stawkami niższymi niż 23%, dokonujesz eksportu towarów, wewnątrz­wspólnotowej dostawy towarów może się zdarzyć taka sytuacja, że podatek naliczony jest wyższy od podatku należnego. Masz wtedy prawo zwrócić się do Urzędu Skarbowego z prośbą o zwrot takiej nadwyżki,która jest zwracana co do zasady w terminie 60 dni od daty złożenia deklaracji VAT.

Jeżeli artykuł nie dostarczył Ci wszystkich niezbędnych informacji, zgłoś się do wyspecjalizowanego biura rachunkowego, które odpowie na każde Twoje pytanie.


rachunkowo

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Pieniądze na start dla nowych firm

Pieniądze na start dla nowych firm


Autor: Łukasz Podolski


Każdy początkujący przedsiębiorca musi zdobyć jakieś źródło finansowania dla swojej nowej firmy. Jedni finansują to z własnych oszczędności, inni pożyczają od znajomych, jednak wciąż najpopularniejszą metodą finansowania wydatków nowych firm są kredyty bankowe.


Nowe firmy często mają problem z uzyskaniem kredytu w banku, bo nie generują jeszcze żadnych dochodów i bankom ciężko ocenić ryzyko udzielenia kredytu. Jednak wiele banków chcąc przekonać przedsiębiorców do wyboru właśnie ich banku oferuje darmowe konta firmowe z kredytem odnawialnym. W ramach takiego kredytu (linii kredytowej) nowa firma może dostać nawet do 10.000zł na start. Nie jest to może ogromna suma ale z pewnością pomoże w rozkręceniu działalności wielu przedsiębiorcom nie dysponującym własnymi środkami.

Taki kredyt odnawialny ma znacznie więcej zalet niż zwykły kredyt gotówkowy. Przede wszystkim odsetki płacimy tylko od wykorzystanej kwoty, czyli jeśli nie wykorzystasz od razu całej kwoty to będziesz płacić niższe odsetki. Przy kredycie gotówkowym banku nie interesuje czy wydałeś już pieniądze czy nie i odsetki płacisz od całej kwoty kredytu. Kolejnym argumentem przemawiającym za kredytem odnawialnym jest fakt, że nie musimy go regularnie spłacać. Każdy wpływ na nasze konto bankowe powoduje zmniejszanie się zadłużenia. Jednak nawet gdyby przez dłuższy okres czasu pieniądze nie wpływały to po prostu do kredytu będą doliczane co miesiąc odsetki, jednak nie płacisz żadnych kar za brak spłaty. Przy kredycie gotówkowym masz harmonogram spłaty rat i musisz się go trzymać, bo w przeciwnym wypadku bank zacznie się upominać o swoje pieniądze.

Jak widzisz kredyt odnawialny ma wiele zalet i idealnie nadaje się dla przedsiębiorców, którzy nie do końca wiedzą kiedy i jakie wydatki będą musieli ponieść. Aby uzyskać taki kredyt wystarczy sprawdzić który bank oferuje konta (najlepiej darmowe) z kredytem na start dla nowych firm a następnie założyć darmowe konto firmowe. Do założenia konta potrzebne będą standardowe dokumenty tj: zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej oraz zaświadczenia o nadaniu numerów NIP i REGON. Otwarcie takiego konta trwa w zależności od banku 1-5 dni. Po tym czasie uzyskujesz konto bankowe z kredytem odnawialnym, z którego od razu możesz korzystać.

Każda firma a zwłaszcza nowa ma wiele wydatków, które musi ponieść aby zarabiać. Trzeba przygotować stanowisko pracy, kupić towar czy zainwestować w reklamę. Nie zawsze stać nas na to aby samodzielnie finansować takie wydatki a bez nich firmie ciężko jest się rozwijać. Jeśli więc nie mamy innego źródła finansowania to warto zdecydować się na kredyt odnawialny w firmowym koncie. Wiele takich kont jest darmowych co jest dość ważne dla początkujących przedsiębiorców, którzy każdą złotówkę oglądają z dwóch stron zanim zdecydują się ją wydać.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

środa, 25 listopada 2015

Poradnik kredytowy dla nowo otwieranych firm

Poradnik kredytowy dla nowo otwieranych firm


Autor: Get-Money.pl


Masz pomysł na samozatrudnienie i chcesz założyć własną działalność gospodarczą by stworzyć firmę, która najprawdopodobniej zatrudni ludzi, lecz nie dysponujesz gotówką na samym początku? Sięgnij po kredyt dla nowych firm. Teraz jest łatwiej o pieniądze dla mikro-firm oraz małych i średnich przedsiębiorstw.


Na podobne problemy finansowe napotyka się tysiące osób zakładających działalność gospodarczą. Jednak w dzisiejszych czasach banki chętnie wychodzą naprzeciw potrzebom początkujących biznesmenów i finansują w całości bądź w części ich projekty. Większość banków udziela kredytów MŚP, które wykazują już dochody a ich działalność przekracza 12 mies. Są jednak i takie, które wspierają zupełnie nowe przedsięwzięcia gospodarcze już od pierwszego dnia dokonania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.

Decydując się na konkretny kredyt dla firm, należy zwrócić uwagę na wymagane formalności przy składaniu wniosku. Najatrakcyjniejsze oferty nie wymagają przedstawiania zaświadczeń z ZUS I US (wystarczą dokumenty rejestracyjne firmy) oraz oświadczenie kredytobiorcy. Nie wymagane są zabezpieczenia majątkowe (bez zabezpieczeń). Są banki, które oferują kredyty dla nowych firm, podmiotów gospodarczych i jednocześnie umożliwiają współpracę w dłuższej perspektywie. Oparte jest to na korzystnych rozwiązaniach poprzez konto firmowe. Można wówczas dalej zaciągać kolejne zobowiązania finansowe wraz z rozwojem firmy na korzystniejszych warunkach z obniżonym oprocentowaniem lub zwiększoną kwotą kredytu. Konto firmowe to również komfortowe zarządzanie (przez internet i telefon) oraz bezpłatne wykonywanie wszystkich przelewów internetowe do ZUS, organów podatkowych oraz opłat za rachunki związane z prowadzeniem firmy. Wygodnie i bezpiecznie. Nowoczesne konto firmowe daje nowemu przedsiębiorcy możliwość rozwoju oraz gospodarowania finansami firmy.

W trakcie poszukiwania korzystnej oferty dla firmy, proponuję zapoznać się z ofertą Getin Banku. Oferuje on nawet 15 tys. zł kredytu dla nowych firm, uproszczoną procedurę i decyzję kredytową wydaje w przeciągu 24 godzin.


Więcej na: www.get-money.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak usługi aktuarialne kształtują finanse firmy?

Jak usługi aktuarialne kształtują finanse firmy?


Autor: Jaspis


Aktuariusz to zawód, który do tej pory kojarzył się większości z nas głównie z branżą ubezpieczeniową, jednak zakres czynności, które leżą w gestii aktuariusza obejmuje znacznie szersze spektrum.


W związku z tym, że jest to specjalista z dziedziny obliczania ryzyka oraz wartości bieżących projektów finansowych, zwłaszcza tych, które charakteryzują się długoterminowością, czy są obarczone wysokim ryzykiem, usługi aktuarialne oscylują także wokół wyliczania środków na tak zwane rezerwy pracownicze. Zatem, jeżeli pracodawca decyduje się na utworzenie tego rodzaju rezerw, a chce to uczynić zgodnie z aktualnymi uwarunkowaniami proceduralnymi, powinien wybrać w tym celu profesjonalne biuro aktuarialne. Decyduje o tym Uchwała Nr 7/08 Komitetu Standardów Rachunkowości z dnia 14 października 2008 roku, zgodnie z którą przyjęty został Krajowy Standard Rachunkowości nr 6.
Decyzję o wyliczaniu środków przeznaczonych na rezerwy na świadczenia emerytalne, rezerwy na odprawy emerytalne, czy rezerwy na nagrody jubileuszowe, podejmuje zwykle kierownik firmy, bądź opcjonalnie osoba, która została przez niego w tym celu wyznaczona. Pracodawca, który podejmuje się stworzenia rezerw, powinien brać pod uwagę wszystkich pracowników, którzy są zatrudnieni w jego zakładzie pracy na dzień bilansowy. Wyceny aktuarialne związane ze świadczeniami rezerwowymi, obejmują pracowników zatrudnionych w ramach umowy o pracę (na czas określony i nieokreślony), także tych, którzy w danym momencie przebywają na urlopach macierzyńskich, wychowawczych i zwolnieniach lekarskich. Finanse firmy to kwestia, którą warto rozstrzygać pod okiem specjalistów, dlatego sprawdzone i uznane biuro aktuarialne to wybór, który z pewnością zaprocentuje w przyszłości.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Istota faktoringu

Istota faktoringu


Autor: Bartek


Faktoring to kredyt udzielany w banku dla przedsiębiorstwa. Firma dzięki tym funduszom kupuje materiały do produkcji a w zamian dopuszcza bank do części spodziewanych zysków ze sprzedaży. Przedsiębiorstwa zajmujące faktoringiem rozwinęły się dzięki popularności tego typu umów oraz firmą chętnie przejącym rolę banku.


Podstawowy mechanizm

Faktoring w najprostszym wydaniu to kredyt udzielany w banku dla przedsiębiorstw, z którego finansują one zakup materiałów do produkcji w zamian za dopuszczenie banku do części spodziewanych zysków ze sprzedaży gotowych produktów. Ze względu na popularność tego typu umów oraz pojawienie się firm chętnych przejąć rolę banku, rozwinęły się przedsiębiorstwa zajmujące się tylko faktoringiem. Ich oferta jest szersza i bardziej konkretna.

W tym wypadku faktoring pozwala na szybsze uzyskanie pieniędzy za faktury, które nie są jeszcze wymagalne. Dokonuje się ich cesji na firmę faktoringową, która w tym momencie wypłaca nam kilkadziesiąt procent jej wartości a potem zajmuje się jej wyegzekwowaniem od dłużnika w odpowiednim terminie. Firmy faktoringowe nie przyjmują należności spornych. Reszta pieniędzy jest nam wypłacana w momencie spłaty należności przez dłużnika. Potrąca się wtedy prowizję faktoringową.

Korzyści dla firm

Podstawową korzyścią z faktoringu dla przedsiębiorstwa to odmrożenie swoich pieniędzy. Dzięki temu zamiast czekać na spłatę do dnia wymagalności faktury można mieć środki od razu i natychmiast zaangażować je w nowy cykl produkcyjny. Korzyści są jednak znacznie szersze i pojawiają się na wielu polach. Bezpośrednim elementem jest przykładowo możliwość pominięcia kontroli spłaty faktur przez firmę gdyż zajmuje się tym teraz faktor. Możliwe jest również zwiększenie sprzedaży dzięki zdolności do oferowania klientom dłuższych terminów spłaty. Realne profity daje ponadto współpraca finansowa z faktorem, który na bieżąco analizuje sytuację naszych dłużników, ostrzega przed ewentualnymi problemami i jest w stanie zaproponować odpowiednie kroki windykacyjne. Faktorant zyskuje przede wszystkim na czasie eliminując opóźnienia w przepływie strumieni pieniężnych.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Odblokowanie zatoru finansowego w firmie

Odblokowanie zatoru finansowego w firmie


Autor: Get-Money.pl


Pogarszająca się sytuacja finansowa firm, spowodowana niedotrzymywaniem terminów płatności przez kontrahentów, nakłania przedsiębiorców do podejmowania stosownych kroków poprzez faktoring, by odblokować korek płatniczy. To najbezpieczniejsza i szybka pomoc bankowa, przyspieszająca spływanie należności.


Zainteresowanie faktoringiem w bieżącym roku znacznie wzrosło. Spowodowane jest to trwającym kryzysem gospodarczym oraz zmieniającą się na lepsze mentalnością w sposobie myślenia i zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami.

- Banki oczekują dużo wyższej zdolności kredytowej, którą wnikliwie sprawdzają przed udzieleniem kredytu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory „ratowali” swoją sytuację finansową poprzez kredyty dla firm, utracili tą możliwość. Nie mając pieniędzy w kasie na wypłaty, podatki oraz bieżącą działalność, pozostaje im przejście na nowoczesny system wspomagający zarządzanie płatnościami w firmie – Faktoring. Często to jedyne rozwiązanie, by uchronić przedsiębiorstwo od upadku.

- Firmy faktoringowe sprawnie zarządzają portfelem wierzytelności niezapłaconych w określonym terminie. Starają się indywidualnie dopasować ofertę, do potrzeb każdego przedsiębiorstwa, często poprzez nowatorskie rozwiązania. Faktoring jest nie tylko szybkim zastrzykiem gotówki, ale i świetnym zabezpieczeniem należności za sprzedany towar lub wykonane usługi. Często liczony w setkach tysięcy złotych. To skuteczna szczepionka na nierzetelnych nabywców. Sprawy sądowe są kosztowne i zazwyczaj trwają długo i nie dają żadnej gwarancji, że firma odzyska swoje pieniądze.

Faktorzy odnoszą duże korzyści z przyjętej strategii w naprawie płynności finansowej, ponieważ to bank pilnuje terminowych spłat kontrahentów klienta. Natomiast przedsiębiorca, może spokojnie skupić się nad rozwojem firmy.


Archiwum Kredytowe GetMoney: kredyty gotówkowe

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Kredyty dla nowych firm

Kredyty dla nowych firm


Autor: Get-Money.pl


Firmy nowo powstałe, których okres egzystencji nie przekracza roku, do tej pory miały kłopoty z uzyskaniem kredytu. Nowe dyrektywy i gwarancje unijne dla MSP, dały zielone światło na udzielanie kredytów na uproszczonych warunkach nowym przedsiębiorcą.


Prowadzisz działalność gospodarczą? To masz udoskonaloną ofertę na pozyskanie funduszy.

- Kredyty dla nowych firm udzielane są bez konieczności posiadania wkładu własnego, a maksymalna kwota kredytu zależy przede wszystkim od potrzeb danej firmy. Okres kredytowania ustalany jest z każdym przedsiębiorcą indywidualnie. Brak wymaganych zabezpieczeń, to największy atut kredytu dla firm, jakim pochwalić się mogą tylko niektóre banki. Zainteresowane osoby, ofertę taką, znajdą w referacie – kredyty dla nowych firm.

To ważna i zarazem bardzo dobra informacja, która optymistycznie nastawia osoby stawiające pierwsze kroki w biznesie. Przede wszystkim umożliwia rozwój prowadzonego przedsiębiorstwa już na samym starcie. Za pozyskane środki można kupić niezbędne wyposażenie, maszyny lub zmodernizować park samochodowy. Każda inicjatywa, dająca duże prawdopodobieństwo zwiększenia przychodów firmy jest dobra. Wnioski rozpatrywane są szybko a pieniądze bezzwłocznie przelewane z wskazany rachunek bankowy dla firm.

- Budżet przeznaczony na ten cel jest duży. Nie mniej jednak, w związku z atrakcyjnością oferty, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nie powinny zbyt długo zwlekać z decyzją o skorzystaniu z kredytu dla nowych firm. Zainteresowanie na samy wejściu tej propozycji kredytowej jest duże, ponieważ w odróżnieniu od konkurencyjnych ofert bankowych, kredyt dostaniemy już od pierwszego dnia prowadzenia działalności gospodarczej aż do 12 miesiąca.

Większość banków już w pierwszym etapie eliminuje nowych klientów biznesowych, ponieważ wymaga minimum 18 miesięcznego udokumentowanego okresy prowadzenia działalności gospodarczej. Następną barierą jest szereg zabezpieczeń w postaci zaświadczeń z ZUS o niezaleganiu w opłacaniu składek oraz sprawiającą największe trudności zaświadczenie z urzędu skarbowego o uzyskiwanych dochodach. Nowo powstałe firmy nie mają przecież zysków by się nimi pochwalić.


Zobacz również: Kredyty gotówkowe

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Kredyt hipoteczny dla firm, zamiast inwestycyjnego.

Kredyt hipoteczny dla firm, zamiast inwestycyjnego.


Autor: Joanna M.


W tym artykule przedstawione zostaną sposoby otrzymania przez firmę dodatkowych pieniędzy na jej rozwój oraz nowe inwestycje. Wiele przedsiębiorstw wybiera oczywiście kredyt inwestycyjny, jednak, jak się okazuje, niekoniecznie jest to słuszna decyzja...


Każda firma, aby utrzymać się na rynku i rywalizować skutecznie ze swoją konkurencją, musi się oczywiście rozwijać. Jednak, aby to osiągnąć, potrzebuje środków finansowych. Banki w swojej ofercie mają bardzo dużo różnych usług zarówno dla wielkich przedsiębiorstw jak i średnich czy małych firm.

Zaskakującym produktem bankowym jest kredyt hipoteczny dla firm, który pozwala na sfinansowanie bieżących potrzeb (zakup i modernizacja sprzętu, rozbudowa infrastruktury, refinansowanie nakładów poniesionych wcześniej na inwestycje, zakup działki budowlanej, refinansowanie zaciągniętych pożyczek).
Jak się okazuje, takie rozwiązanie ma wiele zalet. Po pierwsze, jest o wiele mniej formalności oraz procedur do "przejścia" niż przy kredytach inwestycyjnych. Warto także zaznaczyć, iż znaczna część instytucji bankowych oferuje możliwość wliczenia w koszty prowadzenia działalności odsetek od danego kredytu - z pewnością więc jest to bardzo ważna i korzystna informacja dla przedsiębiorców.

Jednak musimy pamiętać, że mimo iż te kredyty są tak łatwo i szybko dostępne musimy jako firma spełnić wiele określonych warunków. Oczywiście wszystko zależy od danego banku, gdyż jak w każdym niemal produkcie każda instytucja ma odmienne procedury. Najczęściej przedsiębiorstwo, które ubiega się o taki kredyt hipoteczny musi działać na rynku co najmniej od dwóch lat oraz obowiązkowo osiągnąć w tym okresie dodatni wynik finansowy. Oczywiście firma nie może mieć równocześnie żadnych zaległości w płatnościach do Urzędu Skarbowego jak i do ZUS.
Jednak następną zaletą jest fakt, ze taki kredyt może być przyznawany nawet na 20 lat, więc spłata należności mniej obciąża budżet danego przedsiębiorstwa, w porównaniu do kredytu inwestycyjnego.


TUK.pl - blog finansowy

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Biegły rewident egzamin

Biegły rewident egzamin


Autor: Marta Kubuj


Posiadając kwalifikacje zawodowe możesz pracować na stanowisku biegłego rewidenta w firmie audytorskiej lub prowadzić samodzielną działalność. Dzięki szczegółowemu opisowi drogi do kwalifikacji dowiesz się jakie wymagania należy spełnić aby zostać biegłym rewidentem.


Postępowanie kwalifikacyjne

Warunkiem przystąpienia do postępowania kwalifikacyjnego jest złożenie do Komisji Egzaminacyjnej, w terminie określonym przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów, zgłoszenia o przystąpieniu do postępowania kwalifikacyjnego oraz kwestionariusza osobowego zawierającego: imię i nazwisko; datę i miejsce urodzenia; rodzaj i numer dokumentu tożsamości; obywatelstwo; wykształcenie; adres zamieszkania; dwie fotografie.

Opłata za pisemny egzamin na biegłego rewidenta jest ustalana w kwocie nieprzekraczającej równowartości 20%, zaś za egzamin dyplomowy w kwocie nieprzekraczającej równowartości 30% przeciętnego wynagrodzenia za poprzedni rok kalendarzowy.

Egzaminy

Egzaminy na biegłego rewidenta składają się z pytań testowych i zadań sytuacyjnych obejmujących 10 tematów egzaminacyjnych z zakresu:

1) teorii i zasad rachunkowości;
2) zasad sporządzania sprawozdań finansowych, w tym skonsolidowanych sprawozdań finansowych;
3) międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej;
4) analizy finansowej;
5) rachunku kosztów i rachunkowości zarządczej;
6) zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej;
7) rewizji finansowej;
8) standardów rewizji finansowej;
9) etyki zawodowej i niezależności biegłego rewidenta;
10) wymogów prawnych dotyczących badania sprawozdań finansowych oraz biegłych rewidentów i podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych.

Egzaminy pisemne składają się z czterech sesji egzaminacyjnych, z których każda obejmuje 2 albo 3 egzaminy. Zaliczenie egzaminów pisemnych z sesji I jest warunkiem przystąpienia do egzaminów pisemnych z sesji II. Egzaminy pisemne z sesji II i z sesji III kandydat na biegłego rewidenta może zdawać łącznie, a ich zaliczenie jest warunkiem przystąpienia do egzaminów pisemnych z sesji IV. Egzaminy z sesji od I do IV stanowią cykl egzaminacyjny.

Część pisemna egzaminu na biegłego rewidenta składa się z 4 bloków tematycznych zawierających łącznie 95 pytań testowych jednokrotnego wyboru i 7 zadań sytuacyjnych. Pytanie testowe jest pytaniem jednokrotnego wyboru, które jest oceniane w następujący sposób: odpowiedź prawidłowa — dwa punkty; odpowiedź nieprawidłowa — minus jeden punkt; brak odpowiedzi — zero punktów.

Zadanie sytuacyjne oceniane jest według skali punktowej podanej w zadaniu. Za nieprawidłowo rozwiązane zadanie lub brak rozwiązania nie stosuje się punktów ujemnych. Warunkiem zdania egzaminu pisemnego jest uzyskanie co najmniej 60 % maksymalnej liczby punktów z każdego bloku tematycznego.

Czas trwania poszczególnych egzaminów pisemnych jest uzależniony od liczby pytań testowych i zadań sytuacyjnych i nie może przekroczyć 240 minut. W trakcie egzaminu pisemnego kandydat na biegłego rewidenta może korzystać z przepisów prawa ogłoszonych w dziennikach urzędowych lub zawartych w zbiorach przepisów bez komentarzy, norm zawodowych, standardów rachunkowości, standardów rewizji finansowej, wskazówek Krajowej Rady Biegłych Rewidentów oraz z urządzeń ułatwiających liczenie (kalkulatorów), z wyjątkiem urządzeń posiadających funkcje gromadzenia, przetwarzania i przenoszenia danych.

Część ustna trwa nie dłużej niż 50 minut i polega na udzieleniu odpowiedzi na 5 pytań zawartych w jednym z 10 zestawów, wylosowanym przez kandydata na biegłego rewidenta. Udzielone odpowiedzi oceniane są z uwzględnieniem poprawności i spójności odpowiedzi oraz umiejętności stosowania przepisów prawa. Podczas części ustnej nie można korzystać z żadnych pomocy. Niezaliczenie części ustnej jest równoznaczne z niezaliczeniem egzaminu.

Jednak to nie wszystko! Kandydat na biegłego rewidenta musi odbyć jeszcze praktykę, aplikację i zdać egzamin dyplomowy. Dopiero wtedy będzie miał możliwość wykonywać czynności rewizji finansowej. Droga do zawodu biegłego rewidenta jest długa i skomplikowana. Dużą popularnością cieszą się tzw. kursy biegłego rewidenta przygotowujące do egzaminów w czasie cyklu egzaminacyjnego. Kursy to świetna sprawa, ale ich koszt jest dość wysoki.


ArsLege oferuje dostęp do testów egzaminacyjnych na biegłego rewidenta. Testy obejmują zagadnienia prawne dotyczące tematyki wymaganej przez Ministerstwo Finansów. Nauka poprzez rozwiązywanie testów to najbardziej efektywny sposób na przygotowanie się do egzaminu na biegłego rewidenta.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Szybki i lekki w spłacie Kredyt dla Firm

Szybki i lekki w spłacie Kredyt dla Firm


Autor: Get-Money.pl


Jeżeli chcemy wziąć kredyt gotówkowy to weźmy dobry: szybki, tani i bez wymaganego stosu zaświadczeń, na uproszczonych zasadach. Osoby prowadzące działalność gospodarczą każdego dnia stykają się z nadmierną biurokracją. Dlatego bank wyszedł naprzeciw potrzebom z propozycją kredytu bez zaświadczeń.


MSP, firmy zarządzane przez jednych z najbardziej zapracowanych ludzi czasem potrzebują wsparcia finansowego. Właściciele małych firm, prowadzących sklepy, zakłady usługowe oraz mnóstwo innych podmiotów gospodarczych wiedzą dobrze jak trudno pożyczyć pieniądze z banku.

W ich przypadku, przyznanie kredytu nie opiera się jedynie na zaświadczeniu o zatrudnieniu i uzyskiwanych dochodach, jak ma to miejsce pośród osób zatrudnionych na umowę o pracę. Muszą oni dostarczyć bankowi szereg innych zaświadczeń z ZUS-u, Urzędu Skarbowego, nie tylko o uzyskiwanych przychodach, ale i o nie zaleganiu z podatkami. Skompletowanie tych wszystkich wymaganych przez banki zaświadczeń jest długotrwałe i utrudnia dodatkowo i tak ciężki dzień pracy.

Często jest tak, że pragnąc pożyczyć niewielkie pieniądze, do 20 000 zł, osoby prowadzące działalność gospodarczą dowiadując się jak duże wymagania stawiają im banki, rezygnują. [Oferta: Kredyt dla Firm].W przypadku większych sum, niezbędnych na modernizację firmy czy też zakup samochodu poprzez leasing, nie mają wyjścia i muszą najpierw odstać swoje po niezbędne zaświadczenia, a potem odczekać na decyzję banku.

Jest jednak bank, który dostrzegł problem tej grupy ludzi, samo zatrudniających się. Co prawda oferta pojawia się czasowo, i tak jak szybko zostanie przez osoby z branży MSP wykorzystana pula pieniędzy przeznaczona na kredyty gotówkowe bez zabezpieczeń, gotówka w ekspresowym tempie, tak szybko promocja kończy się. Pojawia się w miarę regularnie: raz w miesiącu.

Trzeba, więc zgłosić się szybko, można to zrobić również poprzez Internet: Kredyty dla Firm

Pieniądze przeznaczyć można na dowolny cel, a więc na dofinansowanie firmy, remont wiosenny, lub pokryć nimi zwiększone wydatki na zakup towaru w zmożonym okresie przedświątecznym.


Kredyty

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Nieuchronny upadek lokat anty-podatkowych

Nieuchronny upadek lokat anty-podatkowych.


Autor: Bartosz Sell


Wytyczne zaokrąglania podatku od przychodów osiąganych m. in. z lokat bankowych od 2011-07-01 zostaną zmienione. W rezultacie, nawet od pieniędzy zainwestowanych na lokatach z kapitalizacją dzienną będzie pobierany podatek od zysków kapitałowych tzw. podatek Belki.


Takie podejście doprowadzi do tego, że podstawa opodatkowania i sam podatek będą zaokrąglane już nie do jednego złotego, a do 1 gr. Skutkiem tego zniknie sposobność ominięcia podatku, kiedy obliczone odsetki będą niższe niż 2,5 zł. Postępowanie to ma za zadanie ukrócić rosnące powodzenie depozytów z dziennym naliczaniem odsetek, które powodują obniżenie zysków Ministerstwa Finansów.

Organy państwowe szacują, że obecnie udział oszczędności "anty-podatkowych", w całej sumie lokat gospodarstw domowych, wynosi około 13 proc. (ok. 55 miliardów zł) i przez cały czas będzie rósł. Sposób obchodzenia podatku, jako rozwiązanie na podwyższenie opłacalności depozytów zaczęto stosować już pod koniec 2008 r., lecz renomę zyskał po drugim kwartale 2009 r. Ogromna większość banków rozszerzyła swoją ofertę o sposoby omijające podatek belki dopiero w ubiegłym roku (2010). W rezultacie interesanci już w przynajmniej dwudziestu siedmiu bankach wynajdą dziś instrumenty finansowe, które pozwalają ominąć podatek Belki. A to oznacza, że te instytucje niebawem będą miały obowiązek uszczuplić swoją ofertę, bo antybelkowe produkty przestaną realizować swoje zadanie.

Obecnie pewnie zyskają te banki czy kasy oszczędnościowe, które proponują imponujące oprocentowanie na standardowych lokatach, gdzie naliczanie odsetek ma miejsce na zakończenie inwestycji. Świadomi użytkownicy, a w największej części tacy korzystają z możliwość zakładania depozytów bez podatku od zysków kapitałowych, będą szukać standardowych instrumentów mających oprocentowanie na wysokim poziomie. Możemy więc oczekiwać, że w bankach podniosą ich oprocentowanie. Dodatkową przyczyną wzrostu oprocentowania będą też zbliżające się systematyczne podwyżki stóp procentowych.


Bartek
www.bankierzy.eu

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Rezerwy nie tylko do skarpety

Rezerwy nie tylko do skarpety.


Autor: Jan Kowalski6


Tak, jak tradycyjnie postępujemy we własnym budżecie, odkładając oszczędności na „czarną godzinę”, podobnie postępują firmy tworząc rezerwy na świadczenia. Mało kto, zdaje sobie sprawę, że tworzenie rezerw na świadczenia pracownicze jest ustawowym obowiązkiem narzuconym na firmy.


Kto ma obowiązek tworzyć rezerwy na świadczenia ?

Jednostki mają obowiązek pokazać, że oprócz bieżących kosztów wynagrodzeń, zobowiązują się do wypłaty w przyszłości dodatkowych kwot i kwoty takie systematycznie rezerwują. Rezerwę należy także utworzyć gdy zgodnie z ustawą o rachunkowości sprawozdanie finansowe podlega obowiązkowemu badaniu . Konieczność tworzenia rezerw na świadczenia pracownicze występuje gdy jednocześnie spełnione są dwa warunki.

Obowiązek pracodawcy do tego rodzaju świadczeń na rzecz pracowników wynika z prawa pracy , zbiorowych układów pracy lub umów o pracę. Kwoty tych świadczeń są istotne, w związku z tym ich nieuwzględnienie w sprawozdaniu finansowym zniekształciłoby obraz sytuacji finansowo-majątkowej oraz wynik finansowy jednostki. Jednostka nie jest zobowiązana do tworzenia rezerw z tytułu świadczeń pracowniczych tylko w sytuacji, gdy ich wartość jest nieistotna (zasada istotności). Dzieje się tak na przykład w przypadku gdy jednostek o niedużym zatrudnieniu, które posiadają młodych stażem pracowników i dodatkowo posiadają minimalne regulacje, określone przez ogólne przepisy prawa, w zakresie wysokości świadczeń pracowniczych.

Realizacja wypłat z rezerw na świadczenia, czyli co z tego będziemy mieli...

Rezerwy wykazuje się w bilansie oraz księgach tak długo, jak długo aktualne jest ryzyko, na które je stworzono. Z chwila zrealizowania się rezerwy następuje zamiana rezerw na zobowiązania. Jeżeli kwot utworzonej rezerwy nie wystarcza na pokrycie zobowiązań, dokonuje się w ciężar odpowiedniej pozycji kosztów odpisu, tak y doprowadzić zobowiązanie do właściwej wielkości. W przypadku przeszacowania rezerw, rezerwę odpisuje się, zmniejszając koszt sprzedanych produktów, koszty sprzedaży bądź handlowe lub zwiększając pozostałe przychody operacyjne, przychody finansowe, zyski nadzwyczajne bądź zmniejszając obowiązkowe obciążenia, zależnie od przeznaczenia rezerw.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

W czyje ręce powierzyć wyliczenie rezerw pracowniczych?

W czyje ręce powierzyć wyliczenie rezerw pracowniczych?


Autor: Jaspis


Wedle najnowszych uwarunkowań prawnych regulowanych za pośrednictwem Uchwały Nr 7/08, każda firma, która zamierza zabezpieczyć tak zwane rezerwy pracownicze, powinna skorzystać w tym celu z pomocy placówek i osób wyspecjalizowanych w tym zakresie.


Wedle najnowszych uwarunkowań prawnych regulowanych za pośrednictwem Uchwały Nr 7/08 Komitetu Standardów Rachunkowości i przyjętego wraz z nią Krajowego Standardu Rachunkowości, każda firma, która zamierza zabezpieczyć tak zwane rezerwy pracownicze, powinna skorzystać w tym celu z pomocy placówek i osób wyspecjalizowanych w tym zakresie. Wszelkie wyceny aktuarialne, w zakres których wpisać można między innymi: rezerwy na świadczenia emerytalne, rezerwy na odprawy emerytalne, czy rezerwy na nagrody jubileuszowe, to zadania, które winniśmy realizować poprzez profesjonalne biuro aktuarialne. Wszelkie decyzje związane z tworzeniem rezerw w danej placówce, podejmowane są przez kierownika firmy, bądź też przez osobę, która została do tego upoważniona. Aktuariusz wylicza świadczenia, uwzględniając wszystkich pracowników danego zakładu pracy, zatrudnionych w nim na dany dzień bilansowy. Rezerwy dotyczą osób, które pozostają w stosunku pracy w ramach umowy o pracę na czas określony oraz na czas nieokreślony, ale także tych, które w konkretnym dniu bilansowym przebywają na urlopach macierzyńskich, wychowawczych oraz opcjonalnie na zwolnieniach lekarskich.
Decydując o wyborze firmy, w której gestii będą leżeć usługi aktuarialne związane z wyliczaniem rezerw pracowniczych, warto kierować się jej profesjonalizmem. Kalkulacja rezerw techniczno-ubezpieczeniowych wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu matematyki ubezpieczeniowej, finansowej oraz statystyki. Wszelkie kwestie związane z finansami firmy oraz późniejszymi świadczeniami pracowników są na tyle odpowiedzialne i bywają na tyle skomplikowane, by powierzać je osobom o udowodnionych kompetencjach i odpowiednim stopniu rzetelności.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Obliczanie ryzyka też może być ryzykowne

Obliczanie ryzyka też może być ryzykowne


Autor: Jaspis


Wbrew pozorom nasze życie da się wycenić i często jest wyceniane – czy to przez pracodawcę czy w zakładach ubezpieczeniowych. Zadaniem tym zajmuje się specjalnie wyszkolona osoba lub nawet cały zespół osób.


Jest nią aktuariusz, czyli mobilny pracownik każdego zakładu i każdej firmy ubezpieczeniowej. Dzięki serii pytań oraz ogólnej wiedzy o kliencie, biuro aktuarialne może z dokładnością do jednej złotówki wycenić polisę na życie danego człowieka, wysokość, ewentualnych odszkodowań a nawet przewidywany czas życia! Mimo mnogości informacji, analiz i przeglądów oraz wywiadu środowiskowego, usługi aktuarialne nie są nieomylne. Często zdarzają się drobne, a nawet i większe pomyłki, zwłaszcza gdy chodzi o wycenę różnych rezerw.

Zaliczamy do nich zaś przede wszystkim rezerwy na świadczenia emerytalne, czy rezerwy na wszelakie świadczenia zdrowotne. Kwestią zasadniczą we wszystkich wycenach jest jednak jeden czynnik – dokładne obliczenie ryzyka. W przypadku zakładów ubezpieczeniowych takim obliczeniom ryzyka będą podlegać przykładowo rezerwy na odprawy emerytalne. W przypadku konkretnej osoby – obliczenie ryzyka dotknie kwestii długości życia, stylu życia, chorób obecnych i przebytych.

Mając takie dane aktuariusz bez problemu przedstawi ubezpieczycielowi maksymalną kwotę, jaką dosłownie „wart” jest konkretny człowiek. I jakkolwiek brzmi to brutalnie, to na takie praktyki godzimy się cały czas. Podobnie rzecz się ma z wycenami innych rezerw, jak rezerwy pracownicze czy nawet rezerwy ubezpieczeniowe. Często dochodzi do pomyłek – w końcu aktuariusz to też człowiek – ale nie są one aż tak istotne w ustalaniu kwoty na, przykładowo, rezerwy na nagrody jubileuszowe, ponieważ w każdej firmie pełnią one marginalną rolę. A tym samym nie mają prawie żadnego znaczenia dla jej prawidłowego funkcjonowania.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

W czym pomoże nam aktuariusz

W czym pomoże nam aktuariusz


Autor: Jaspis


W naszym kraju aktuariusz jest zawodem, którego podstawy są trudno definiowalne dla przeciętnego obywatela, a bez wątpienia skutki działania tegoż specjalisty niejednokrotnie nie pozostają bez znaczenia dla naszych finansów.


W najprostszej definicji aktuariusz jest specjalistą z dziedziny szacowania ryzyka finansowego oraz wartości projektów finansowych, w szczególności tych, które charakteryzuje perspektywa długoterminowa lub tych obciążonych nadzwyczajnym ryzykiem. By móc działać sprawnie i w pełni kompetentnie w tym zakresie, aktuariusze powinni dysponować gruntownym przygotowaniem w materii statystyki, matematyki finansowej oraz ubezpieczeniowej. Zwykle zawód ten kojarzony jest z sektorem ubezpieczeniowym i reasekuracyjnym oraz działaniami w zakresie tworzenia planów emerytalnych, jednak biuro aktuarialne oraz zatrudnieni w nim specjaliści wykonują znacznie szerszy wachlarz usług.

W związku z aktualnym ustawodawstwem w zakresie wyceny rezerw na przyszłe świadczenia na rzecz pracowników, wszelkie wyceny aktuarialne, takie jak rezerwy na świadczenia emerytalne, rezerwy na odprawy emerytalne, rezerwy na nagrody jubileuszowe, powinny być przeprowadzane zgodnie z metodologią aktuarialną, przy pomocy wykwalifikowanego aktuariusza. Krajowy Standard Rachunkowości nie bez przyczyny reguluje tego rodzaju procedury, ponieważ ustalanie kwot tychże rezerw bazuje na całej gamie założeń, powiązanych zarówno z uwarunkowaniami makroekonomicznymi, jak i założeń związanych bezpośrednio z rotacją pracowników, czy chociażby ryzykiem śmierci każdego z nich. Usługi aktuarialne świadczone przez kompetentną w tym zakresie jednostkę stanowią zatem konieczność w przypadku każdej firmy, która dąży do określenia wysokości, jaką będą osiągać jej rezerwy pracownicze.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Odprawy emerytalne

Odprawy emerytalne


Autor: Jaspis


Odprawa emerytalna (rentowa) to jednorazowe, obowiązkowe świadczenie pieniężne przysługujące pracownikowi od pracodawcy, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę lub rentę.


Warunkiem uzyskania przez pracownika odprawy jest rozwiązanie stosunku pracy z pracodawcą, przy czym rozwiązanie stosunku pracy nie może nastąpić z winy pracownika.

Natomiast przepisy nie wprowadzają obowiązku rozwiązania stosunku pracy z chwilą spełnienia warunków uprawniających do emerytury (renty). Oznacza to, że pracownik, który po nabyciu uprawnień emerytalnych z jakiegoś powodu nie chce rozwiązać stosunku pracy, będzie mógł wystąpić o odprawę w późniejszym czasie.

Jak wyliczana jest odprawa emerytalna?
Do ustalenia wysokości odprawy wykorzystuje się zasady obowiązujące przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy. Określa je rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. z 1997 r., Nr 2, poz. 14, ze zm.).
Jeśli pracownik otrzymuje, zgodnie z umową o pracę, wynagrodzenie w stałej miesięcznej stawce, to ustalenie wysokości świadczenia nie jest problemem, bo stałe składniki wynagrodzenia uwzględnia się w wysokości należnej w miesiącu nabycia prawa do odprawy.

Gdy wynagrodzenie jest zmienne

Jeśli na wynagrodzenie pracownika składają się elementy zmienne za okresy nie dłuższe niż 1 miesiąc, takie jak np. premia, wówczas te składniki uzyskane przez pracownika w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do odprawy, przyjmuje się w przeciętnej wysokości z tego 3-miesięcznego okresu. Może się jednak zdarzyć, że pracownik nie przepracował pełnego okresu trzech miesięcy (np. chorował), wówczas wynagrodzenie faktycznie uzyskane przez niego w tym okresie dzieli się przez liczbę dni pracy, za które ono przysługiwało, a otrzymany wynik mnoży się przez liczbę dni, jakie pracownik przepracowałby w ramach normalnego czasu pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.

Pracownikowi przysługuje tylko jedna odprawa raz w życiu. Mówi to tyle, że jeśli pracownik otrzymał już odprawę emerytalną a następnie podjął ponownie pracę nie może już ubiegać się o kolejną odprawę emerytalną.
Odprawa podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych tak jak wynagrodzenie za pracę. Aby odpowiednio wyliczyć wartość odprawy emerytalnej czy też rezerw na odprawy emerytalne polecamy wyceny aktuarialne.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Metody opodatkowania przedsiębiorców - karta podatkowa

Metody opodatkowania przedsiębiorców - karta podatkowa.


Autor: pchytla


W tym artykule dokonano zwięzłej charakterystyki tego, czym jest karta podatkowa oraz określenia jakie są główne obowiązki, a jakie korzyści dla przedsiębiorcy, w związku z wyborem tej formy opodatkowania.


Jedną z pierwszych decyzji podejmowanych przez początkującego przedsiębiorcę, jest wybór formy opodatkowania. Karta podatkowa stanowi jedną z pięciu dostępnych możliwości. Jest to forma opodatkowania dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, jak również dla spółek cywilnych osób fizycznych. Jest to najprostszy sposób rozliczenia przeznaczony dla niewielkich zakładów usługowych, wytwórczo-usługowych i handlowych. Można nią opodatkować np. usługi krawieckie, tapicerskie, czy usługi zegarmistrzowskie, handel detaliczny, a także częściowo rolnictwo i inne.

Jedną z zalet tej formy opodatkowania jest zwolnienie podatnika z obowiązku prowadzenia ksiąg, składania zeznań podatkowych w ciągu roku oraz wyliczania zaliczek na podatek dochodowy. Jeżeli podatnik rozliczający się za pomocą karty podatkowej zostaje płatnikiem podatku VAT, musi prowadzić ewidencje wymagane przez ustawę, czyli ewidencję sprzedaży i zakupu VAT. Dodatkowo, do obowiązków podatnika należy przechowywanie kopii wystawianych rachunków lub faktur (w kolejności numerów) w okresie pięciu lat podatkowych, licząc od końca roku, w którym wystawiono rachunek lub fakturę.

Ustalona przez Urząd Skarbowy kwota podatku jest pomniejszana o zapłaconą składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Należy ją wpłacić na rachunek lub w kasie urzędu do 7. dnia każdego miesiąca. Z wyjątkiem miesiąca grudnia, za który podatnik zobowiązany jest wpłacić kwotę do 28 dnia tego miesiąca, podatek opłacany jest za miesiąc poprzedni.

W formularzu PIT-16A, podatnik karty wykazuje składki zdrowotne zapłacone w poszczególnych miesiącach i odliczone od karty podatkowej. Zeznanie należy złożyć do końca stycznia. Podatnicy, którzy wybiorą zryczałtowane formy opodatkowania (karta podatkowa, ryczałt), nie mogą skorzystać ze wspólnego rozliczenia z małżonkiem lub jako osoby samotnie wychowujące dzieci.

Możliwość rozliczania się w formie karty podatkowej, wymaga spełnienia poniższych warunków:

- działalność, którą chce prowadzić podatnik, musi być wymieniona w załączniku nr 3 do Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 (załącznik nr 1);

- prowadzący działalność nie może korzystać z usług innych firm, ani zatrudniać osób na umowę zlecenia i o dzieło do wykonywania prac związanych ze swoją działalnością. Zatrudnianie osób na umowę o pracę jest natomiast dozwolone;

- współmałżonek nie może prowadzić działalności gospodarczej w tym samym zakresie. Nie ma przeszkód, by współmałżonek pracował razem z podatnikiem, jednakże nie może on posiadać własnej firmy, której działalność jest taka sama jak podatnika lub pokrywa się z nią;

- niedozwolone jest również świadczenie usług i produkowanie dla innych firm.

W każdym roku podatkowym, naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję ustalającą wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej. Jeżeli działalność jest prowadzona w formie spółki, w decyzji tej wymienia się wszystkich jej wspólników. W tej formie rozliczenia, podatek zależy od rodzaju prowadzonej działalności, wielkości miejscowości, w której jest prowadzona, oraz liczby zatrudnionych (załącznik nr 1).


pchytla

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.