niedziela, 13 grudnia 2015

Czym różni się konto firmowe od osobistego?

Czym różni się konto firmowe od osobistego?


Autor: kontofirmowe24.pl


Konta firmowe, szczególnie te dla jednoosobowych firm, są bardzo podobne do rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych, z których korzystają osoby fizyczne. Często korzysta się z nich przez te same systemy bankowości internetowej, co w przypadku kont osobistych. Jakie są więc różnice i po co zakładać osobne konto dla firmy?


Konto tylko dla przedsiębiorcy

Wydaje się, że to oczywiste, ale warto o tym wspomnieć – konto firmowe mogą otworzyć jedynie przedsiębiorcy, czyli osoby posiadające wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. I choć teoretycznie dla jednoosobowej działalności nie ma prawnego wymogu posiadania takiego rachunku, przedsiębiorcy muszą dysponować oddzielnym kontem. Wynika to bowiem z regulaminów banków. Mogą one zakazywać używania kont osobistych do regulowania zobowiązań firmowych. Na płaszczyźnie użytkowej, konta firmowe przeznaczone dla tzw. IDG (indywidualnej działalności gospodarczej) są bardzo podobne do kont osobistych. Różnice pojawiają się w rachunkach dla większych firm, które dostarczają wielu funkcjonalności niepotrzebnych klientom indywidualnym: masowa obsługa płatności, dostęp wieloosobowy do systemu bankowości internetowej, wieloosobowa akceptacja płatności, czy dostęp do bieżącego finansowania handlu.

Porządek w historii finansowej

Dla przedsiębiorców często najważniejsze w prowadzeniu działalności jest to, żeby z łatwością utrzymać przejrzystość prowadzonych działań. Konto firmowe pozwala na oddzielenie finansów prywatnych od firmowych. Jest to ważne na co dzień, kiedy trzeba szybko zidentyfikować wpływy i kontrolować wydatki, ale przede wszystkim przydaje się na wypadek kontroli skarbowej. Jeśli przedsiębiorca dysponuje kontem, którego używa zarówno do wydatków prywatnych, jak i operacji związanych z prowadzeniem działalności, to Urząd Skarbowy uzyskuje dostęp także do informacji o operacjach prywatnych. Nie chodzi przy tym o chęć maskowania jakichś działań, ale o to, że kontroler może w takiej sytuacji podważyć część kosztów firmowych, kwalifikując je jako prywatne. Poza tym chyba nikt nie lubi gdy obca osoba przegląda jego prywatne rzeczy, w tym wydatki.

Różnica kosztów

Dla przedsiębiorców korzystną informacją jest ta, że zasadniczo rachunki dla firm nie są o wiele droższe od osobistych, a istnieją także darmowe konta firmowe – o nich przeczytasz więcej na kontofirmowe24.pl. Oczywiście są również takie, za które miesięcznie trzeba zapłacić kilkadziesiąt złotych, natomiast tak naprawdę niekoniecznie oferują one większe możliwości. W przypadku kont firmowych wszystkie koszty związane czy to z prowadzeniem konta, czy wydaniem i użytkowaniem karty, a także opłaty za transakcje i inne prowizje związane z używaniem rachunku do celów firmowych, można wliczyć w koszt prowadzenia działalności i w ten sposób zmniejszyć należności względem Urzędu Skarbowego.

Inne zasady rozliczeń

Warto zaznaczyć w tym miejscu, że jeśli przedsiębiorca nie korzysta tylko z bieżącego rachunku rozliczeniowego, ale odkłada wolne środki na kontach oszczędnościowych albo lokatach, powstają nowe obowiązki podatkowe. Na kontach osobistych tak zwany podatek Belki, czyli podatek od zysków kapitałowych (19% zysku) pobierany jest przez bank w momencie dopisywania odsetek i zauważalnie uszczupla uzyskane oszczędności. Od kapitału firmowego takiego podatku się nie pobiera, co oczywiście nie oznacza, że nie jest on opodatkowany. To jednak na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek rozliczenia się z uzyskanych w ten sposób dochodów i odprowadzenia podatku do US. Jaka z tego korzyść? Taka, że przedsiębiorca podatku nie odprowadza w chwili zerwania lokaty, ale zgodnie z harmonogramem należności, a więc przy umiejętnym przesuwaniu kwoty zgromadzonej na zapłatę podatku, można wycisnąć z niej jeszcze odrobinę, zanim trafi na konto Urzędu Skarbowego.

Konto dla przedsiębiorców i konto osobiste są do siebie bardzo podobne jeśli chodzi o funkcjonalności i obsługę. Różnicują je opłaty – rachunki dla firm są nieznacznie droższe niż ROR-y (zdarzają się też o wiele droższe, niechlubne wyjątki), a także zapisy w regulaminach, które zakazują biznesowego wykorzystania kont osobistych. Nie zmienia to faktu, że oddzielenie finansów firmowych od budżetu domowego będzie korzystne nie tylko ze względu na bankowy regulamin. Na przejrzystości i porządku w finansach można tylko zyskać.


Na www.kontofirmowe24.pl znajdziesz więcej informacji na temat produktów bankowych dla przedsiębiorców, m.in. analizy, zestawienia, opinie i porównania.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Firma na kredycie niekoniecznie pod kreską

Firma na kredycie niekoniecznie pod kreską


Autor: Get-Money.pl


Kredyty dla firm stały się ostatnio dla banków bardzo ważnym punktem strategii marketingowej. Ponieważ kredyty konsumenckie są coraz lepiej zabezpieczone w sensie prawnym, banki szukają pieniędzy w kieszeni przedsiębiorców, bo tych jest coraz więcej, a każdy rodzaj działalności wymaga dziś znacznie większych nakładów finansowych niż niegdyś.


Bieżąca działalność

Banki zgadzają się na kredytowanie bieżącej działalności przedsiębiorstw, jednak robią to po kilkoma warunkami. Kredyt dla firm jest udzielany albo tym podmiotom, których historię rachunku bank ma (ponieważ firm korzysta z konta bankowego w danym banku), albo tym, które udowodnią zdolność kredytową choćby historią płatności. Często kredyt na bieżącą działalność może zostać zabezpieczony niewymagalnymi fakturami (takimi, które nie przekroczyły jeszcze terminu płatności).

Częściej kredytuje się inwestycje

Firma rozwija się dzięki inwestycjom. I tak naprawdę nie jest ważne, w co ta inwestycja zostanie rozwinięta: czy budowę własnej nieruchomości, czy w zakup sprzętu lub maszyn, czy może w zatrudnienie większej ilości wysoko wykwalifikowanych pracowników. Jeśli bank w takim rozwoju firmy dostrzega szansę także na swój zysk, będzie skłonny do kredytowania inwestycji, a więc udzieli kredytu hipotecznego, typowego kredytu inwestycyjnego, albo kredytu, który pozwoli na stworzenie rentownych miejsc pracy. We wszystkich przypadkach przedsiębiorca musi dostarczyć bankowym rzeczoznawcom biznesplan, i to oni podejmą decyzję, czy na takim kredycie bank w ogóle może zarobić.

Czy to się opłaca?

Czy jakiejkolwiek firmie opłaca się ubiegać o kredyt? Odpowiedź jest oczywista: nie. Nigdy i nikomu się to nie opłaca, ale po prostu nie ma innej możliwości pozyskania funduszy, więc sięga się po kredyty dla firm. Jeśli przedsiębiorca nie może z własnych środków sfinansować danego przedsięwzięcia, może albo poszukać inwestora – co oznacza często dopuszczenie do firmowego know-how osób z zewnątrz, albo zdecydować się na kredyt. Ponieważ uzyskanie kredytu jest prostsze, nie musi opłacać się wprost – zyskiem dla przedsiębiorcy jest możliwość rozwoju, natomiast ma on pełną świadomość, że bank jest tylko „wspólnikiem” tymczasowym. Po spłacie kredytu przedsiębiorstwo odzyskuje znów pełną niezależność – w tym sensie kredyty firmowe są korzystne. Oczywiście inwestor strategiczny również mógłby dane przedsięwzięcie sfinansować, ale zazwyczaj oznacza to zmianę tożsamości przedsiębiorstwa – inwestor nie udziela pożyczki, ale zwykle otrzymuje stały udział w zyskach partnera, a to właśnie zniechęca wielu właścicieli firm.

Gdzie zaciągnąć kredyt firmowy?

Kredyty dla firm znajdują się w ofertach wszystkich banków obsługujących przedsiębiorców inaczej niż przez konta osobiste. Jeśli jednak chodzi o typy dostępnych kredytów, to istnieje tutaj duża różnorodność, podobnie zresztą i w sprawie zasad przyznawania kredytów: wiele banków ogranicza udzielanie kredytów tylko do inwestycyjnych (nazywanych często kredytami na rozwój, tylko po to, aby odróżnić je od inwestycyjnych dla osób prywatnych).

Zastanawiając się nad kredytem dla firm, należy także rozważyć skorzystanie z instrumentów alternatywnych: leasingu lub faktoringu. Mają one oczywiście dużo węższe zastosowanie, jednak w konkretnych przypadkach mogą okazać się korzystniejsze dla przedsiębiorcy, niż klasyczny kredyt.

Firma nie musi być pod kreską, aby korzystać z kredytu – czasem większe pieniądze są potrzebne nawet pomimo dobrych wyników finansowych. Żeby się rozwijać, trzeba inwestować, a nie każdy przedsiębiorca ma ochotę inwestować własne środki – czasem bardziej opłaca się zaangażować bank.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Kredyt na start dla firm – banki czy parabanki?

Kredyt na start dla firm – banki czy parabanki?


Autor: atkaczyk.1984


Masz świetny pomysł na biznes, ale brakuje ci pieniędzy na to, aby założyć własne przedsiębiorstwo i wcielić go w życie? W takim przypadku idealnym rozwiązaniem dla ciebie może być firmowy kredyt na start.


To kredyt dla firm, który udzielany jest początkującym przedsiębiorcom, którzy nie mają jeszcze własnego kapitału i potrzebują wsparcia.

Kredyty dla nowych firm udzielane są zarówno przez banki, jak i przez instytucje pozabankowe. W pierwszym przypadku trzeba niestety liczyć się z większym prawdopodobieństwem decyzji odmownej. O kredyt na start w ogóle jest dość trudno i nierzadko można go dostać na niezbyt atrakcyjnych dla siebie warunkach. Wysokie oprocentowanie, konieczność zapewnienia dodatkowego zabezpieczenia, na przykład hipoteka, wkład własny, znaczne prowizje – z tym na co dzień stykają się osoby dopiero co pracujące na własny rachunek.

W banku pewniej, ale nie dla każdego

Żeby dostać kredyt firmowy w banku, trzeba spełnić wszystkie jego warunki. To między innymi konieczność przedstawienia biznes planu, w którym zawarte są informacje dotyczące przyszłości nowego przedsiębiorstwa, w tym też wymaganych środków, kosztów i prognozowanych zysków, jakie można uzyskać. Im lepiej dopracowany i oczywiście bardziej optymistyczny, ale zgodny z rzeczywistością biznes plan, tym łatwiej o kredyt na start. Naturalnie, to nie jedyny wymóg. Osoba, która chce go otrzymać, powinna też być wypłacalna, więc musi mieć odpowiednią zdolność kredytową. Często też minusem jest to, że kredytu na start nie uzyska się całkowicie na początku działania firmy, ale dopiero na przykład po pół roku jej funkcjonowania. Plusem jest natomiast pewność, że pieniądze bierze się w godnej zaufania instytucji.

Dla każdego pozabankowo

Z kolei wtedy, gdy banki uporczywie wydają decyzje negatywne, można pomyśleć o tym, aby poszukiwać wsparcia finansowego poza nimi. Firmy pożyczkowe działają na terenie całego kraju i dzięki nim można znaleźć bez problemu potrzebne środki, ale też wyższym kosztem. Parabanki posiadają kredyty wysoko oprocentowane, z dużymi prowizjami, więc też nie są one zbyt atrakcyjne kosztowo w porównaniu z tymi bankowymi. Niemniej, czasami po prostu nie ma się innego rozwiązania i kredyt pozabankowy jest jedyną możliwością, aby uzyskać wsparcie finansowe.


Arnold Tkaczyk

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Kredyt kupiecki a kredyt firmowy

Kredyt kupiecki a kredyt firmowy


Autor: Robert Grabowski


Kredyt kupiecki zasadniczo niewiele ma wspólnego z typowym kredytem, w tym z kredytem firmowym. Jednak dla nieuczciwych przedsiębiorców nie ma to znaczenia.


Kredyt kupiecki to po prostu odroczenie terminu zapłaty przez sprzedawców towarów i usług. Przykład kredytu kupieckiego to faktura z 30-dniowym terminem płatności wystawiona przez przedsiębiorcę – hurtownię przedsiębiorcy – właścicielowi sklepu, który zakupił w niej na przykład napoje. Kredyt kupiecki jest z zasady krótkoterminowym kredytem, na przykład właśnie 30-dniowym albo krótszym, a czasem trochę dłuższym, ale zazwyczaj nieprzekraczającym 60 dni. Jest to kredyt nieoprocentowany i dopiero po upływie terminu płatności sprzedawca może żądać odsetek za zwłokę.

Pomijając skrajne (ale niestety częste) przypadki, kiedy nabywca nigdy nie ma zamiaru zapłacić faktury, to mnóstwo firm odwleka dokonanie zapłaty jak najdłużej i nie są im straszne ustawowe odsetki za zwłokę w zapłacie. Niektórzy nieuczciwi nabywcy nie regulują zapłaty nawet po otrzymaniu od sprzedawcy przedsądowego wezwania do zapłaty, kiedy już trzeba się liczyć z dodatkowymi kosztami – procesowymi. A wielu z nich nie reguluje zapłaty nawet po otrzymaniu nakazu zapłaty z sądu. Niektórzy odwołują się od nakazu zapłaty, aby jeszcze odwlec egzekucję komorniczą, która też jest kosztowna, bo opłata stosunkowa pobierana przez komornika wynosi nawet 15% od egzekwowanej należności.

Do nadużyć - niepłacenia w terminie kredytu kupieckiego dochodzi między innymi dlatego, że bankowe (kolejne) kredyty dla firm są dla wielu przedsiębiorców nieosiągalne, a źródło kredytowania jest niezbędne. Jednak nawet ci, którzy uzyskaliby pozytywną decyzję kredytową, często wolą nadużywać kredytu kupieckiego, bo… mimo odsetek za zwłokę w zapłacie... kredyt kupiecki jest tańszy! Niejednemu też się upiekło, gdyż sprzedawca zrezygnował z dochodzenia zapłaty odsetek za zwłokę po otrzymaniu zapłaty należności podstawowej z faktury. W wielu przypadkach możliwe, że nawet poniesienie kosztów procesu oraz egzekucyjnych (tu jednak stawiam znak zapytania – gdy chodzi o koszty egzekucyjne) jest opłacalne w porównaniu do kosztów bankowych kredytów dla firm.

Przedsiębiorcy planujący nadużywanie kredytu kupieckiego poprzez odwlekanie zapłaty powinni jednak brać pod uwagę niedogodności wiążące się z postępowaniem windykacyjnym, ponieważ oprócz zainicjowania postępowania sądowego i egzekucyjnego, wierzyciel może umieścić dłużnika w rejestrach długów i na giełdach wierzytelności oraz rozpowiedzieć zaprzyjaźnionym firmom, że dłużnik jest nierzetelnym płatnikiem. Utrata wiarygodności biznesowej może być znaczna i może się nie opłacić ten „interes”.

A czy sprzedającemu opłacają się ustawowe odsetki za zwłokę? Zapewne większość firm udzielających kredytu kupieckiego woli zapłatę w terminie niż tę swoistą lokatę kapitału – ustawowe odsetki za zwłokę. Są to odsetki ponad dwa razy wyższe od oprocentowania bankowych lokat terminowych, ale jest to po pierwsze lokata niepewna. Po drugie, sprzedawca często też potrzebuje pieniędzy do płynnego działania swej firmy, do generowania przychodów, o rozwoju nie wspomnę. Warto jednak wiedzieć, że sprzedawca ma prawo zastrzec na fakturze / w umowie odsetki wyższe od ustawowych, bo aż do wysokości odsetek maksymalnych czyli czterokrotnej stopu kredytu lombardowego Narodowego Banku Polskiego. Odsetki maksymalne są w przybliżeniu dwa razy wyższe od odsetek ustawowych. Jeśli brak osobnej umowy to faktura z informacją o odsetkach umownych (maksymalnych) musi być podpisana przez nabywcę, aby zapis był skuteczny. Takie maksymalne odsetki to już jest coś, a i niejeden nieuczciwy nabywca dwa razy pomyśli, zanim zdecyduje się na odwlekanie zapłaty.


Kredyt kupiecki a kredyt firmowy

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Czy pogłębiający się kryzys sprzyja powstawaniu firm windykacyjnych?

Czy pogłębiający się kryzys sprzyja powstawaniu firm windykacyjnych?


Autor: Beniamin Pieńkowski


Artykuł na temat kryzysu i potencjału, jaki niesie za sobą prowadzenie firmy windykacyjnej w obecnych czasach. Jak wyglądają te procedury? Czy kryzys sprzyja powstawaniu firm windykacyjnych?


Działalnością, która bardzo szybko i dynamicznie się rozwija, zwłaszcza w dobie tzw. „życia na kredyt”, jest ta, jaką prowadzą zakładane coraz częściej firmy windykacyjne. Bardzo często zdarza się tak, że wielu z nas nie dysponuje wystarczającą ilością gotówki, by kupić wymarzoną rzecz czy np. pojechać na upragnione wczasy. Pomocą wtedy są oferowane przez banki kredyty i pożyczki. To, niestety, pociąga za sobą działalność prowadzoną przez firmy windykacyjne. Ich obecność jest związana z chęcią zabezpieczenia wszelkiego rodzaju zobowiązań. Wiele przedsiębiorstw, firm oraz instytucji nie zajmuje się osobiście windykacją oraz egzekwowaniem należności, oddają te działania w ręce firm wyspecjalizowanych w tym kierunku, ponieważ dla nich windykacja jest chlebem powszednim.

Firmy windykacyjne przejmują niejako zobowiązania danej osoby i na drodze dostępnych środków prawnych starają się odzyskać należność. Tego rodzaju windykacja zaczyna się najczęściej od kontaktowania się wierzyciela z dłużnikiem w celach negocjacji, mogących doprowadzić między innymi do zawierania pozasądowych porozumień, np. umożliwiających rozłożenie zadłużenia na raty. Firmy windykacyjne posiadają bardzo często komórki zajmujące się wywiadem gospodarczym, który jest przydatny w odnajdywaniu majątku ukrytego przez dłużnika. Prowadzoną na różne sposoby windykację niektórzy dzielą na miękką oraz twardą – różnią się one, jak same nazwy wskazują, ze względu na rodzaj wykorzystywanych środków. Podział ten jest dość umowny, ponieważ niektórzy windykatorzy uważają, że nie ma czegoś takiego jak windykacja miękka oraz twarda. Wydaje się jednak, że pogłębiający się kryzys, a co za tym idzie gorsza płynność finansowa społeczeństwa, sprzyjają powstawaniu i dobremu funkcjonowaniu takich instytucji jak firmy windykacyjne.


Kancelaria Certus D. Bielski sp. komandytowa

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Porady finansowe

Porady finansowe


Autor: Adriano


Czy zastanawiałeś się kiedyś nad inwestowaniem sowich pieniędzy. Forum finansowe apeluje rób to z głową. Jeśli jesteś młodym przedsiębiorcą, jesteś narażony na nieuczciwych kontrahentów, których sytuacja prawna i finansowa może budzić pewne zastrzeżenia. Musisz ciągle zdobywać wiedzę w różnych zakresach tematycznych.


1.Moda na giełdzie złym jest doradcą

Inwestujesz swoje pieniądze w giełdę? Poradniki finansowe apelują: rób to z głową! Ten rok nie zachwyca raczej wzrostem indeksów. Jeśli już decydujemy się zainwestować nasze fundusze w zakup akcji, by na nich zarabiać a przede wszystkim, by nie stracić, musimy giełdę najpierw dobrze poznać a potem ciągle „trzymać rękę na pulsie”.

Za każdą akcją na giełdzie stoi konkretna firma. Tak, jak w każdej dziedzinie, i tu obserwujemy pewne trendy. Modne w danym roku branże bardzo często nie są tak naprawdę spółkami, w które warto inwestować. Przykładem może być popularny w pierwszym kwartale tego roku segment budowlany.Z morza akcji, warto wyławiać czasem z pozoru nieciekawe, aczkolwiek w dłuższej perspektywie, prawdziwe „perełki”- stabilne, gwarantujące zyski.Co trzy miesiące warto zajrzeć też do, publikowanych przez firmy obecne na giełdzie, wyników finansowych. Jeśli niepokoją nas jakieś sygnały, tym bardziej, jeśli złe wyniki powtarzają się w kolejnych publikacjach-sprzedajmy akcje, póki nie jest za późno.Nie jest sztuką akcje kupić-sztuką jest kontrolować ich pakiet tak, by dla nas zarabiały!

2.Młodzi przedsiębiorcy- uwaga na nieuczciwych kontrahentów!

Młodzi i niedoświadczeni w biznesie przedsiębiorcy szczególnie narażeni są dziś na wejście we współpracę z kontrahentami, których sytuacja prawna i finansowa może budzić wątpliwości. Zanim podpiszemy jakąkolwiek umowę, warto sprawdzić czy dana firma jest wypłacalna , czy jej sytuacja ekonomiczna jest uregulowana a także czy… firma w ogóle istnieje!

To ostatnie można zweryfikować w ciągu kilku minut zaglądając do wyszukiwarki numerów REGON. Sprawdzimy tam też formę własności przedsiębiorstwa oraz rodzaj zarejestrowanej działalności. Informacji, co do wypłacalności czy raczej jej braku spowodowanego zadłużeniem przyszłego współpracownika, udziela natomiast na wniosek osoby zainteresowanej, Centralna Informacja KRS. W rejestrze tym znaleźć można również dane mówiące czy osoba podająca się za przedstawiciela firmy, rzeczywiście jest do tego uprawniona oraz jakie powiązania kapitałowe ma nasz kontrahent.

Tych kilka zagadnień jest bowiem coraz częściej kanwą oszustw gospodarczych a ich łupem padają zazwyczaj małe firmy, lub te, które podjęły ryzyko i zbytnio zaufały pozorom profesjonalizmu

3.Konsolidacje kredytowe –tylko dla solidnych kredytobiorców.

Polacy winni są już bankom ponad 200 mld zł, przy czym wielu z nas po pierwsze nie wyobraża sobie już życia bez pożyczki, częściej decydujemy się też na więcej niż pojedynczy kredyt, a wszystkie zadłużenia coraz chętniej zamieniamy na jedno- kredyt konsolidacyjny.

Dobre kredyty konsolidacyjne dają wiele możliwości. Po pierwsze są tańsze niż kredyty gotówkowe, czy karty kredytowe a ich spłatę można rozłożyć na dłuższy okres czasu, nawet 10 lat! Oczywiście nie wszystkie kredyty mogą zostać nimi zastąpione. Trudności w załatwianiu konsolidacji kredytowej mogą mieć też osoby, których historia spłaty poprzednich kredytów budzi wątpliwości banku. Przeszkodą będą tu wszelkie opóźnienia oraz brak regularnych spłat zobowiązań.

Zamiana wielu kredytów zaciągniętych w różnych bankach na jeden, jest rozwiązaniem, które warto rozważyć, jeśli póki co piętrzące się zobowiązania finansowe nie przekroczyły naszych możliwości finansowych, a jednocześnie chcielibyśmy zredukować do minimum formalności związane ze spłatą zadłużeń.


Najlepsze porady finansowe i dyskusje o biznesie na Biznes Forum

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

„Rodzina na swoim” – melodia przyszłej rozpaczy?

„Rodzina na swoim” – melodia przyszłej rozpaczy?


Autor: Alicja Banaś


Kończący się właśnie program „Rodzina na swoim” może już wkrótce negatywne odbić się na branży mieszkaniowej, która i tak od wielu lat należy do najbardziej zadłużonych w kraju. Dlatego warto zawczasu przygotować spójny i efektywny program windykacyjny dla przyszłych, ale i obecnych zadłużonych lokatorów.


Rząd pomoże

W grudniu 2012 roku zakończy się popularny w ostatnich latach program „Rodzina na swoim”, którego celem jest poprawienie sytuacji mieszkaniowej młodych ludzi w kraju, starających się o swoje pierwsze lokum. Program działa na polskim rynku od 2007 roku. Kredyt z dopłatą uzyskiwany jest w złotówkach, wobec czego nie trzeba posiadać tak dużej zdolności kredytowej, jaka z kolei oczekiwana jest przez banki w przypadku kredytu walutowego. Kryteriami programu „Rodziny na swoim” stanowią wiek kredytobiorców (do 35 roku życia), odpowiedni przelicznik ceny metra kwadratowego oraz powierzchnia lokalu nie przekraczająca 75m2 w wypadku mieszkania i 140m2 w wypadku domu. Dla kredytobiorcy kredyt „Rodzina na swoim” to swoista oszczędność, gdyż comiesięczna rata obniżana jest przez okres 8 lat. Obecnie szacuje się, że do tej pory z programu skorzystało ponad 136 tysięcy kredytobiorców.

Moralność płatnicza konsumentów

Z najnowszego raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że długi wobec sektora mieszkaniowego rosną z roku na rok. Średnia przeterminowana należność konsumenta wynosi obecnie 9 tysięcy złotych, co oznacza, że kumuluje się ona przez okres półtora roku, zanim zostanie wpisana do systemu KRD. Tymczasem nie płacenie czynszu jest bardzo często działaniem celowym i dotyczy ok. 60-70% lokatorów, którzy wolą kredytować się kosztem innych. Najlepiej obrazuje to poniższa piramida płatności konsumentów.

Rys.1. Piramida płatności konsumentów

a68727e5

Źródło: Monika Bekas, Windykacja należności w praktyce, Lexis Nexis, Warszawa 2008


Moralność płatnicza Polaków od lat porusza się po w/w kategoriach umieszczanych niezmiennie na tych samych poziomach ważności. Najpierw więc lokator będzie regulować płatności wobec tych, którzy mają w zanadrzu narzędzia dotkliwej sankcji - będą się do nich zaliczały wszystkie banki i instytucje finansowe. Przeciętny Kowalski woli także opłacić wszelkie media, takie jak prąd, woda, czy gaz – bez nich bowiem zwykłe funkcjonowanie w domu może być bardzo utrudnione, a w niektórych sytuacjach - wręcz niemożliwe. Dopiero gdy opłacone zostaną rachunki za telewizję, Internet, czy telefon – można pomyśleć o opłaceniu czynszu. Bardzo często jednak nastąpi to z kilkumiesięcznym „poślizgiem”. Czym to jednak skutkuje? Ograniczeniami w inwestycjach i remontach, oraz przede wszystkim podnoszeniem opłat czynszowych o ok. 10-30% w skali roku.

Budżet domowy pod kontrolą?

Świadomość Polaków w kwestii oszczędzania i uważnego zarządzania domowym pieniądzem rośnie z roku na rok. Skutki kryzysu gospodarczego odczuwają bowiem nie tylko przedsiębiorcy, ale i konsumenci. Rosnąca inflacja i ceny, a stojące w miejscu zarobki, czy kurczący się rynek pracy, nie napawają optymizmem. Konsumenci więc coraz częściej korzystają z programów do zarządzania domowym budżetem, studiują finansowe poradniki, szkolą się i nieustannie dopasowują zmieniającą się rzeczywistość do możliwości finansowych rodziny. Jednak nadal daleko nam do perfekcji.

Tymczasem już za 3 lata w programie „Rodzina na swoim” skończą się pierwsze rządowe dofinansowywania. Dla domowego budżetu takich kredytobiorców będzie to więc oznaczać comiesięczne obciążenie dodatkową sumą o wartości ok. 500-800 zł. Analitycy zwracają co prawda uwagę na to, że przewidywane jest spłacenie tych kredytów, częściowo lub całościowo, oszczędzonymi przez 8 lat pieniędzmi. Nie należy jednak zapominać, że znajdą się i takie rodziny, które nie miały w zwyczaju odkładania pieniędzy i konsumowały je na bieżąco.

Nowa ścieżka windykacyjna

Podstawowym zatem działaniem zarządzających sektorem mieszkaniowym powinno być stworzenie spójnego i efektywnego planu postępowania z dłużnikami. Powinni nie tylko wyciągnąć wnioski płynące z doświadczeń innych podmiotów na tym rynku, ale również zmienić swoje podejście do dłużników. Podstawowymi błędami popełnianymi podczas prób odzyskania swoich należności są: zwłoka z pierwszym kontaktem, niska i niesystematyczna współpraca z dłużnikiem, złe stopniowanie sankcji, niedotrzymywanie słowa, przesadna wiara w wymówki dłużnika, brak czujności i monitoringu płatności, niewykorzystywanie wszystkich dostępnych narzędzi w odzyskiwaniu należności przeterminowanych oraz brak elastyczności w działaniach.

Skuteczność windykacji polubownej uzależniona jest ściśle od czasu opóźnień w płatnościach. Im później rozpocznie się odzyskiwanie długu, tym drastyczniej spada jej efektywność liczona od 93% skuteczności w przypadku należności przeterminowanych do 3 miesięcy, do niecałych 30% w przypadku należności 12 miesięcznych. Należy więc pamiętać, że tylko tam, gdzie ścieżka windykacyjna opracowana jest w sposób ścisły i spójny, a pracownicy konsekwentni i w swoich działaniach wykorzystują różnorodne narzędzia, można skutecznie odzyskać większość należności i uratować rynek mieszkaniowy przed kolejnym, możliwym ciosem.


Alicja Banaś, Akademia Krajowego Rejestru Długów, trener biznesu

www.AkademiaKRD.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Co zrobić w przypadku problemów z odzyskaniem należności?

Co zrobić w przypadku problemów z odzyskaniem należności?


Autor: Beata Lewandowska


Co zrobić gdy dłużnik nam nie płaci? Przedstawiam mozliwości, które możemy wykorzystać aby odzyskać naszą należność. Polecam na pewno się przyda dla każdego.


Co zrobić gdy nie możemy odzyskać polubownie należności od dłużnika ? Mamy kilka możliwości postępowania. W sytuacji gdy egzekucja z nieruchomości lub rachunku bankowego dłużnika okazuje się bezskuteczna, wierzycielowi przysługują poniżej wskazane możliwości.

Możliwość 1

Wierzyciel może skierować do komornika wniosek o rozszerzenie przedmiotu egzekucji do rzeczy ruchomych dłużnika, o istnieniu których wierzyciel posiada wiedzę. Dla skuteczności, we wniosku egzekucyjnym należy dokładnie określić przedmioty ruchome należące do dłużnika.

Możliwość 2

Kolejnym rozwiązaniem będzie złożenie do sądu wniosku o wyjawienie majątku dłużnika. Wyjawienie majątku polega na złożeniu w sądzie przez dłużnika wykazu posiadanego majątku (rzeczy ruchome, wierzytelności i inne prawa majątkowe, nieruchomości) z podaniem miejsca, gdzie te składniki majątku się znajdują. Procedurę wyjawienia majątku kończy złożenie przez dłużnika uroczystego przyrzeczenia, że „wykazany majątek jest prawdziwy i zupełny” (art. 913 k.p.c.).

Możliwość 3

Istnieje również możliwość zlecenia dochodzenia należności firmie windykacyjnej. Trzeba jednak pamiętać, że tego rodzaju usługi nie są tanie. Firmy windykacyjne pobierają prowizje, których wysokości są uzależnione od wartości przeterminowanej należności, długości przeterminowania (czy mamy do czynienia z 30-dniowym czy 180-dniowym przeterminowaniem) oraz stanu prawnego należności przeterminowanej (czy jest ona stwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądowym, czy stwierdzono bezskuteczność egzekucji). Im bardziej skomplikowana sytuacja prawna należności i dłuższe przeterminowanie, tym wyższa będzie prowizja firmy windykacyjnej. Wysokość prowizji może sięgać nawet 20% od wartości odzyskanej kwoty. Poza tym oprócz prowizji firmy windykacyjne pobierają opłatę wstępną.

Możliwość 4

Wierzyciel może złożyć wniosek o wpisanie dłużnika do Krajowego Rejestru Długów. Sam wpis nie przyczyni się do odzyskania utraconych pieniędzy, ale może dłużnikowi nieco „skomplikować życie” w sprawie np. zaciągnięcia kredytu, czy zakupu telefonu komórkowego.

Komornik, wobec bezskuteczności czynności egzekucyjnych podejmie decyzję o umorzeniu postępowania (art. 823 - 825 k.p.c.), co wcale nie musi oznaczać pozbawienia wierzyciela szans na odzyskanie własnych pieniędzy.

W każdym czasie, pomimo bezskuteczności wcześniej prowadzonej egzekucji, wierzyciel ma prawo wystąpić z kolejnym wnioskiem o wszczęcie egzekucji. Może się wówczas okazać, że dłużnik podjął zatrudnienie i można prowadzić egzekucję z wynagrodzenia.


http://walkafiskusowa.blospot.com/

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Co daje audyt?

Co daje audyt?


Autor: kancelaria notarialna


Faktycznie patrząc to właściciele firm, czy też osoby zarządzające mają najwięcej wiedzy na temat tego w jakiej kondycji znajduje się ich przedsiębiorstwo, wiedzą też jakie decyzje są dla nich najkorzystniejsze.


Jednak jak się okazuje nie zawsze, muszą opierać się wyłącznie na własnych przekonaniach i ocenie sytuacji. Zamiast tego można skorzystać z profesjonalnych usług z zakresu wyceny przedsiębiorstwa, czy też oceny bilansu finansowego. Wszystkie te działania to elementy kompleksowego audytu finansowego, który jest przeprowadzany na życzenie firmy - audyt można zlecić zewnętrznie.

Jednym z powodów, dla których warto przeprowadzać audyt finansowy, jest uporządkowanie samych dokumentów finansowych, uzyskanie jasnego obrazu jakie aktywa, jakie pasywa są elementem przedsiębiorstwa i jaka jest generalnie wartość rynkowa poszczególnych elementów na dany moment. Wszystkie te składowe są oceniane przez specjalistów zatrudnionych w firmach prowadzących audyty finansowe i podatkowe. Dlatego też decydując się na takie rozwiązanie przedsiębiorca zyskuje sporo cennych informacji oraz podpowiedzi od specjalistów w danych dziedzinach prawa.

Dlatego, kiedy trafi przedsiębiorca na takie hasło jak audyt finansowy profesjonalne usługi doradcze dla firm, powinien skorzystać z okazji i sięgnąć po to narzędzie. Firmy prowadzące audyt organizują swoje działanie w taki sposób, by jak najmniej przeszkadzać w działaniu firmy, która usługę zamówiła. Zatem prowadzą badanie dokumentów na miejscu, krok po kroku albo też w siedzibie własnej firmy. Zazwyczaj czas trwania audytu uzależniony jest od jego zakresu, jak również i wielkości podmiotu, który go zamówił. Rzadko się jednak zdarza, by podmiot gospodarczy zlecał jednocześnie badanie całości dokumentacji, raczej odbywa się to etapami.


marta, piszę artykuły dla firm

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak ograniczyć koszty prowadzenia firmy?

Jak ograniczyć koszty prowadzenia firmy?


Autor: Luke Sept


Szanujący się przedsiębiorca cały czas udoskonala swój biznes - stara się sprowadzić jak najlepsze produkty lub dostarczać usługi najwyższej jakości, zatrudnia profesjonalistów w swoim fachu i rozsądnie zarządza finansami, tak aby wydatki nie przekroczyły dochodów.


Tniemy koszty

Cięcie kosztów, które należy poświęcić na funkcjonowanie firmy dobrze jest zacząć od powierzania obowiązków i zadań firmom zewnętrznym zamiast zatrudniania pracowników. W miejsce pani do sprzątania, można nawiązać współpracę z firmą sprzątającą, która na kilka godzin dziennie będzie przysyłała swojego pracownika. Koszty będą zdecydowanie niższe, a odejdzie wiele skomplikowanych formalności. Podobnie można postąpić z księgowością - jedną ze skutecznych form cięcia kosztów w firmie jest nawiązanie współpracy z zewnętrzną firmą, której powierzy się usługi księgowe. Zamiast przyjąć do pracy osobną księgową można zatrudnić biuro rachunkowe, które poprowadzi księgowość na zasadzie zlecenia.

Jakie biuro rachunkowe wybrać?

Tanie biura rachunkowe w Warszawie to nie oksymoron - usługi księgowe oferowane przez firmy zewnętrzne naprawdę mogą być niedrogie. Wszystko zależy od rodzaju działalności, ilości zatrudnianych pracowników i wielkości firmy. Najtańsze biura rachunkowe pobierają zaledwie 20-30 zł za miesięczna obsługę kadrowo-księgową jednego pracownika. Jest to bardzo konkurencyjna cena biorąc pod uwagę, że nie musimy się o nic martwić - zewnętrzna firma sama zadba o wszystkie formalności. Usługi księgowe to duży rynek, więc można wybierać pomiędzy dużymi firmami, które zatrudniają po kilkudziesięciu kadrowych i księgowych, a także małymi firmami, które maja tylko kilku klientów. W dużych biurach rachunkowych jedna księgowa ma zwykle kilku klientów, którymi na bieżąco się zajmuje – można do tej jednej konkretnej księgowej zadzwonić o każdej porze (oczywiście w godzinach jej pracy), a ona niezwłocznie zajmie się naglącym problemem czy rozwieje trapiące wątpliwości.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Finansowanie przedsiębiorstw

Finansowanie przedsiębiorstw


Autor: Agnieszka Wasilewska2


Artykuł dotyczący kwestii związanych z finansowaniem przedsiębiorstw. Funkcje oraz cechy finansowania przedsiębiorstw. Czym jest ruch kosztów pieniężnych?


Finanse przedsiębiorstw są częścią systemu finansowego i zajmują znaczące miejsce w strukturze relacji finansowych społeczeństwa. Funkcjonują one w sferze produkcji społecznej, gdzie wytwarza się produkt wewnętrzny, materialne i niematerialne dobra, dochód narodowy – główne źródła zasobów finansowych. Właśnie dla tego od systuacji finansów przedsiębiorstw zależy możliwość zapełnienia potrzeb społecznych, wytrzmałość finansowa Państwa.

Finanse przedsiębiorstw zarówno jak i finanse w ogóle mają pewne specyficzne cechy. Należy brać pod uwagę także i cechy wyróżniające spowodowane funkcjonowaniem finansów w różnych sferach ekonomiki. Ogólną oznaką finansów przedsiębiorstw jest to, że to one wyrażają jedność w ekonomicznych (pieniężnych) relacjach, związanych z podziałem wartości produktu wewnętrznego. Osobliwości finansów przedsiębiorstw są spowodowane ich funkcjonalnością w różnych sferach ekonomiki.

Finanse przedsiębiorstw bezpośrednio związane są z ruchem kosztów pieniężnych. Właśnie dlatego, dość często pojęcie „finanse przedsiębiorstw” porównuje się z kosztami pieniężnymi, posiadanymi zasobami pieniężnymi. Jednak same koszty lub finansowe zasoby nie wyjaśniają pojęcia „finanse”, jeśli nie wyjaśnić ekonomicznej istoty natury ostatnich. Takimi ważnymi właściwościami, które leżą u podstaw finansów są odtwarzane procesy i relacje pieniężne, które wynikaja między uczestnikami produkcji społecznej na wszystkim poziomach procesu odtwarzania, na wszystkim poziomach gospodarowania, we wszystkich sferach działalności społecznej.


Dowiedz się również jak wygląda przedawnienie długu.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Oszczędne drukowanie

Oszczędne drukowanie


Autor: Mariusz Gleba


W biznesie liczy się czas, pieniądz i jakość. Dobra reklama i odpowiednia prezentacja firmy oraz jej produktów czy usług, to również sprawa priorytetowa. Jeżeli o to zadbamy, zwiększymy nasze szanse na odniesienie sukcesu.


Dzięki reklamie większa liczba osób jest w stanie dowiedzieć się, czym zajmuje się dana firma i lepiej ją poznać. Warto zadbać o to, by zaprezentować się z jak najlepszej strony. W przypadku reklamy istotną kwestią jest wybór drukarni. Musi w pełni spełniać nasze oczekiwania, aby współpraca była zadowalająca. Prezentowane materiały reklamowe firmy są często jej wizytówką. Klient przeglądając daną ofertę wyrabia sobie opinię na temat naszych produktów. Trzeba zadbać, by wizualnie prezentowała się doskonale. Dziś drukarnie proponują atrakcyjne ceny, nowoczesne rozwiązania a wydrukowane plakaty wyróżniają się kolorem i stylem.

Każdemu zależy, aby koszty były jak najmniejsze. I tak, w zależności od nakładu możemy wybrać druk np. cyfrowy lub offsetowy. Ten pierwszy polecany jest przy mniejszej ilości materiału do drukowania. Będzie również zalecany, jeżeli interesuje nas tylko jeden egzemplarz danej reklamy. Przy każdym kolejnym możliwe jest dokonanie zmian. Natomiast przy dużych nakładach ze względu na koszty opłacalny jest druk offsetowy. Jakościowo jest on także nieco lepszy. Drukarnia powinna dbać o swojego klienta, warto bazować na pozytywnych opiniach innych, którzy z niej korzystali. Możemy całą pracę zlecić przez Internet, dostępne są opcje, które pozwalają na drukowanie, tzw. online. Z reguły jest to również korzystne ze względu na mniejsze koszty i liczne promocje. Zamówienia dokonuje się mailowo. To duża wygoda i oszczędność czasu oraz pieniędzy.

Drukarnie mają zazwyczaj bardzo szeroką ofertę. Dzięki temu możemy zaopatrzyć się w ulotki, foldery z prezentacją naszego towaru, zaproszenia, kalendarze, które mogą służyć jako prezenty dla klientów, wszelkie gazetki, notesy czy plakaty. Wcześniej należy odpowiednio nasz projekt przygotować, korzystając np. z programów graficznych czy gotowych szablonów, aby jak najlepiej oddać to, co chcielibyśmy uzyskać już jako efekt końcowy.


Drukarnia Starogard

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Private equity jako jeden ze sposobów inwestycji

Private equity jako jeden ze sposobów inwestycji


Autor: blaukluiv


Niektóre ze sposobów inwestowania pieniędzy mają wydatny wpływ nie tylko na kondycję finansową danej firmy, ale również jej wizerunek na rynku. Oczywiście w zależności od wyboru metody inwestycji może się ona w sposób znaczący różnić poziomem ryzyka.


Wszystkie działania związane z inwestowaniem, również lokowanie pieniędzy, wiąże się z dużym ryzykiem. Zwłaszcza private equity lokujące pieniądze we własności niepubliczne obciążone są wysokim ryzykiem. Mają one swoje wady jak i zalety. Do tych pierwszych należy między innymi możliwość zdobycia środków na finansowanie przedsiębiorstwa niemal na każdym etapie, nie ma przymusu stosowania dodatkowych zabezpieczeń finansowych, bardzo profesjonalne podejście do zaistnienia ryzyka i szukania elastycznych rozwiązań w przypadku kryzysu.

Fundusz private equity wspiera wiarygodność firm oraz poprawia jej pozycję na rynkach krajowych jak i zagranicznych, dzięki niemu przedsiębiorca nadal cieszy się dużym szacunkiem i poważaniem oraz ma wpływ na zarządzanie. Dzięki temu, że fundusze te nie inwestują na giełdzie, tym samym ograniczają dostęp do poufnych informacji. Wspierają również wszystkich swoich akcjonariuszy w sprawach finansów, kontaktów branżowych, marketingu czy zarządzania.

Private equity gwarantuje zwiększenie wsparcia kredytowego w przypadku przedsiębiorstw, które są akcjonariuszami, nie żąda się od przedsiębiorstw regularnych wpłat na konto funduszu. Jednak mimo wszystkich świadczeń i udogodnień fundusz wymaga pełnego raportowania od zespołu zarządzającego w wyniku którego eliminuje się zbędne działania. Zdarza się, że specjaliści współpracujący z funduszem w sytuacji kryzysowej danej firmy reagują natychmiast i fachową pomocą starają się rozwiązać problem.

Tak jak i zalety fundusze te mają i wady. Do podstawowych należy dość wysoki koszt uzyskania środków finansowych. Powszechnie uważa się, że giełda jest bardziej obiektywna w tej sprawie. Private equity ogranicza swobodne działanie przedsiębiorcy, z czasem może dojść do utraty pozycji w firmie. Niewygodne może być również wprowadzenie nowych obowiązków w postaci raportów i posiedzeń rady nadzorczej. Przedsiębiorstwo, które wypracuje pewien zysk musi liczyć się z tym, że część pieniędzy będzie musiało przeznaczyć na fundusz. Przedsiębiorstwa wchodzące w układ z inwestorami liczą na wysoki zysk, ale także mają świadomość ogromnego ryzyka.


Inżynieria finansowa

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Konto firmowe - kryteria wyboru

Konto firmowe- kryteria wyboru


Autor: scribulonek


Każdy przedsiębiorca na początku swojej drogi po sukces staje przed dylematem: w którym banku i jakie konto wybrać, by spełniło najlepiej swoje zadanie. Wybór jest trudny, podobnie jak początki prowadzenia działalności gospodarczej nie należą zwykle do łatwych.


Posiadanie konta firmowego jest jednak obowiązkiem każdego podmiotu gospodarczego wymaganym dla celów rozliczania składek na ubezpieczenia społeczne oraz podatków odprowadzanych do fiskusa. Niezależnie od tego, ile mamy rachunków osobistych, przelewy do tych organów muszą być wykonywane z konta firmowego. Czym więc się kierować przy wyborze konta optymalnego dla danej firmy?

Jednym z podstawowych kryteriów przy wyborze jest, jak zawsze, cena, czyli koszt prowadzenia rachunku firmowego. Banki, chcąc przyciągnąć przedsiębiorców swoją ofertą, proponują czasem bardzo niskie opłaty miesięczne, co nie oznacza, że nie odbijają sobie tego przy innych, powiązanych z kontem produktach bankowych. Jeśli obowiązkowo do konta należy wykupić kartę bankomatową lub kredytową i za korzystanie z niej lub nawet tylko posiadanie płacić co miesiąc lub raz w roku dość wysoką opłatę, może się okazać, że ogólnie rachunek firmowy i tak jest drogi. Duże znaczenie ma możliwość bieżącego finansowania działalności, czyli przyznany limit w koncie firmowym. Przedsiębiorcy zwykle zależy, żeby w każdej chwili istniała możliwość skorzystania ze środków debetowych na rachunku. I to jest kolejne kryterium wyboru optymalnej oferty konta firmowego- dostęp do konta poprzez bankowość elektroniczną.

Obecnie konto firmowe to najczęściej konto internetowe z dostępem całodobowym, dzięki czemu operacje bankowe można wykonywać na komputerze stacjonarnym oraz za pomocą internetu w laptopie i smartfonie. Nowoczesny przedsiębiorca zwykle potrzebuje takich możliwości i oczekuje ich w ofercie banku, podobnie jak możliwości bezproblemowego i szybkiego rozliczania z kontrahentami w postaci udostępnienia usługi szybkich przelewów. Od kwietnia ma nastąpić przyspieszenie rozliczeń międzybankowych, na co klienci nie tylko firmowi czekają z utęsknieniem.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Zadbaj o należności swojej firmy

Zadbaj o należności swojej firmy.


Autor: Robert Grabowski


Ufając w szybką skuteczność firm windykacyjnych i bagatelizując sprawdzenie wiarygodności potencjalnego kontrahenta, nasze rodzime firmy popadają w coraz poważniejsze kłopoty a wiele z nich bankrutuje straciwszy płynność finansową – płatniczą.


Kłopoty z wyegzekwowaniem należności od niesolidnych kontrahentów rozłożyły już na łopatki wiele firm, które mogłyby świetnie prosperować mając doskonałe produkty, zbyt i biznes plany. Niektóre firmy w takich sytuacjach próbują się ratować zaciągając kolejne kredyty dla firm, jednak nie zawsze banki chcą przyznać kolejny kredyt w takiej sytuacji. Jednak nawet w przypadku uzyskania kolejnego kredytu, jest to przecież kolejne zobowiązanie finansowe które trzeba spłacić. W międzyczasie często okazuje się że nadzieja na rychłe odzyskanie własnych należności była naiwną mrzonką. Windykacja okazała się bezskuteczna, w tym egzekucja komornicza również. Tak zaczyna się początek końca wielu, skądinąd dobrych firm.

To zaiste niezrozumiałe, dlaczego polscy przedsiębiorcy wciąż lekceważą sprawdzenie potencjalnego kontrahenta przed podjęciem decyzji o udzieleniu mu kredytu kupieckiego rozumianego jako sprzedaż na przelew z odroczonym terminem. Czy to jakaś nasza narodowa przypadłość? Chcemy sprzedać jak najwięcej i w zaślepieniu zapominamy o tym, że wśród firm na naszym rynku nie brak naciągaczy i oszustów. Oni tylko czyhają na naiwnego, co to sprzeda im „na termin płatności” i z góry nie mają zamiaru zapłacić za towar. A tymczasem, w wielu przypadkach wystarczyłoby tylko wpisać NIP potencjalnego kontrahenta w rejestrze długów i od razu okazałoby się, co to za ziółko, czyli że figuruje już w rejestrze jako dłużnik i to często więcej niż jednej firmy. Niestety, wielu z nas żal wydać kilkuset złotych miesięcznie na abonament – dostęp do rejestru długów. Ba, wielu z nas nie zadaje sobie nawet takiego „trudu” aby bezpłatnie sprawdzić w internecie, czy potencjalny kontrahent nie figuruje w nim jako dłużnik. A tymczasem owszem, w internecie funkcjonuje coraz więcej giełd wierzytelności których zasoby ujęte są wyszukiwarce Google, i wpisanie w okienku wyszukiwanie nazwy kontrahenta wraz ze słowem „dłużnik”, „wierzytelności” albo np. „dług” itp., może uratować nam przyszłość naszej firmy.

Stosunkowo często wystarczy dokonać jedynie jednego z wyżej określonych sprawdzeń, aby stało się jasne, że danego kontrahenta nie należy obarczać kupieckim kredytem zaufania a jedynie zaproponować mu zakup za gotówkę. O zleceniu sprawdzenia kontrahenta do wywiadowni (w przypadku niestwierdzenia długów w rejestrach i na giełdach długów) nawet nie wspominam, bo dla większości z nas taka „fanaberia” jest już nie do pomyślenia (dopóki nie zostaną oszukani).


windykacja Wrocław

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Dłużnik leasingiem stoi

Dłużnik leasingiem stoi.


Autor: Robert Grabowski


Kiedy firma będąca dłużnikiem zmienia co rusz konto firmowe uniemożliwiając skuteczne zajęcie komornicze, to egzekucja z pojazdów firmowych dłużnika jawi się w oczach wierzyciela jedyną szansą na odzyskanie należności. Jednak i na tym polu zwykle czeka go zawód.


Obecnie czasy takie, że wielu przedsiębiorców zadłużonych po uszy prowadzi sobie firmę jak gdyby nigdy nic a komornik pozostaje wobec nich bezradny. Wspomniane lawirowanie z konta na konto bankowe jest tym łatwiejsze, że informacja o zajęciu konta często dociera do dłużnika szybciej niż do banku. Dłużnik ma więc czas na wycofanie pieniędzy z konta. Ta słabość prawa, wedle którego komornik musi równocześnie wysłać zajęcie konta do banku jak i kopię tegoż do samego dłużnika, co rusz daje się we znaki wierzycielom i komornikom uniemożliwiając skuteczną egzekucję należności.

Kiedy nie udaje się ściągnąć pieniędzy z konta dłużnika, wtedy zazwyczaj komornik zajmuje samochód firmowy dłużnika. Niestety, dłużnik nie w ciemię bity; samochodu nie kupił za gotówkę tylko wziął w leasing samochodowy albo w kredycie go ma no i co mu zrobisz? Nic. Komornik zajmie samochód ale zwolni go gdy bank upomni się o to.

Dłużnik przedsiębiorca ma zwykle własne mieszkanie lub nawet dom, a jakże. Nieruchomość komornik może zająć i zlicytować. Niestety i w tym przypadku bywa nie wesoło. Nieruchomość jest często wspólna tj. dłużnika i współmałżonka który niestety dłużnikiem nie jest więc nie można takiej nieruchomości zlicytować w takim przypadku, takie prawo.

Co w takiej sytuacji ma wierzyciel robić, jak odzyskać pieniądze? Rejestry długów są coraz skuteczniejsze ale wciąż za mało skuteczne jako narzędzia windykacyjne. Doniesienia o wyłudzeniu kierowane do prokuratur zazwyczaj nie przynoszą spodziewanego efektu postępowania są umarzane gdyż prokuratorzy zwykle nie dopatrują się znamion przestępstwa w tym, że ktoś komuś nie zapłacił za towar. Firmy windykacyjne też więcej się chwalą niż mogą i niż robią w sprawach takich trudnych wierzytelności. Nie dołączaj do grona wierzycieli postawionych w takiej jak opisana sytuacji sprawdzaj wiarygodność swoich potencjalnych klientów, korzystaj z dostępnych rejestrów długów, sprawdzaj ich w Google, zlecaj ich sprawdzenie dobrym wywiadowniom gospodarczym.


windykacje

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Rzetelna wycena spółki przed przejęciem kluczem do sukcesu

Rzetelna wycena spółki przed przejęciem kluczem do sukcesu


Autor: Luiza Farkash


Polscy przedsiębiorcy coraz częściej poszukują możliwości rozwijania biznesu przez przejęcia swoich konkurentów, odbiorców i dostawców. Chcąc oszacować wartość przejmowanego podmiotu. Nabywca zapoznaje się ze sprawozdaniami finansowymi, przygotowanymi przez… przejmowany podmiot.


-Jeżeli wyniki finansowe firmy są podejrzanie dobre, bardzo możliwe, że księgowi ubarwili nieco obraz sytuacji – mówi Krzysztof Horodko, Partner Zarządzający w Dziale Doradztwa Transakcyjnego TPA Horwath Horodko Audit.

By uniknąć rozczarowań warto nie tylko przeanalizować wzrost zysków w ostatnich latach, ale też realistycznie ocenić potencjał rozwoju firmy w przyszłości. Szczególną ostrożność należy zachować wtedy, gdy gwałtownemu wzrostowi historycznego wyniku finansowego nie towarzyszy przyrost operacyjnych przepływów pieniężnych. Dotyczy to zwłaszcza dojrzałych firm. Utrzymanie wysoce rentownego przedsiębiorstwa wymaga systematycznych inwestycji w środki trwałe czy też kapitał pracujący (różnica między aktywami obrotowymi a zobowiązaniami krótkoterminowymi).Takiej aktywności nie da się na dłuższą metę finansować wyłącznie wkładami udziałowców i kredytami.

- Właśnie relacji pomiędzy zyskiem netto a przepływami pieniężnymi zbyt mało uwagi poświęcili inwestorzy, którzy stracili pieniądze w aferze Enronu – dodaje Horodko.

Zysk firmy oblicza się na tak zwanej zasadzie memoriałowej – czyli na bazie przychodów i kosztów dotyczących danego okresu, bez względu na to, kiedy zostały one faktycznie otrzymane, a koszty zapłacone. Wielkość przychodów i kosztów dotyczących tego okresu nie jest oczywista, a jej określenie wymaga przeprowadzenia szeregu szacunków i podjęcia nieraz arbitralnych decyzji. Tu pojawia się ryzyko manipulacji wynikiem finansowym – zawyżania przychodów, zaniżania kosztów i przesuwania rozpoznania tych pozycji w czasie. Polem do popisu dla kreatywnych księgowych są wszelkiego rodzaju szacunki wiążące się z kwotą i momentem rozpoznania przychodów, okresem ekonomicznej przydatności środków trwałych, wyceną zapasów, odpisami aktualizującymi wartość aktywów itp. Źródłem dodatkowych komplikacji są obowiązujące w rachunkowości zasady ujmowania pozycji niepieniężnych, takich jak amortyzacja wartości firmy. Jak wynika z badań[1], ta część zysku, której odpowiadają konkretne przepływy pieniężne uzyskane w tym samym okresie, jest bardziej stabilna niż część „oszacowana”. Z drugiej strony strumieniem gotówki też da się manipulować, choćby poprzez stosowanie faktoringu niepełnego. Jest to sytuacja, kiedy przedsiębiorstwo utrzymuje, że ściągnęło swoje należności handlowe, choć w przypadku niewypłacalności kontrahenta będzie musiało zwrócić faktorowi pieniądze. Do tego dochodzą inne niuanse, a wśród nich na przykład ocena rentowności firmy przez pryzmat zwrotu z kapitału faktycznie zaangażowanego przez właścicieli – w tym formie pożyczek – a nie tylko ujawnionego w bilansie kapitału własnego.

Biorąc pod uwagę wszystkie te zawiłości warto powierzyć wyspecjalizowanemu doradcy przeprowadzenie tzw. badania due diligence firmy, którą chcemy nabyć. Wynikiem takiej analizy będą sprawozdania finansowe oczyszczone ze zbędnych dekoracji i lepiej oddające finansową rzeczywistość interesującego nas przedsiębiorstwa.

- Jeśli chcemy natomiast sami wstępnie ocenić wiarygodność wyniku finansowego, możemy obliczyć tzw. sumę pozycji niegotówkowych (accruals). W tym celu należy określić aktywa operacyjne netto. Polega to na odjęciu od aktywów spółki gotówki i jej ekwiwalentów, papierów wartościowych oraz nieoprocentowanych zobowiązań. Wielkość tę obliczamy na początek i na koniec okresu, a jej zmiana odpowiada mniej więcej różnicy między wynikiem finansowym a jego gotówkową częścią – tłumaczy Krzysztof Kajetanowicz, Starszy Konsultant w TPA Horwath Horodko Audit.

Gwałtowny wzrost aktywów operacyjnych netto jest sygnałem ostrzegawczym, szczególnie jeśli w ujęciu procentowym przekracza on wielkości typowe dla danej branży. Świadczy to o potencjalnie niskiej jakości (tzn. luźnym związku z rzeczywistością gospodarczą) zysku netto danego przedsiębiorstwa.

Badanie due-diligence pozwoli uniknąć nam rozczarowań związanych z przejęciem firmy. Realna ocena przejmowanego podmiotu jest kluczem do podjęcia korzystnej decyzji. Dzięki pełniejszej wiedzy o stanie finansowym przedsiębiorstwa możemy śmielej planować naszą przyszłość i jedynie cieszyć się, że solidna analiza pozwoli nam uniknąć niespodziewanych kłopotów.

[1] Żródło: Richard G. Sloan – Do Stock Prices Fully Reflect Information in Accruals and Cash Flows About Future Earnings?, The Accounting Review, lipiec 1996


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Prowadzenie firmy a oferty kredytów dla firm!

Prowadzenie firmy a oferty kredytów dla firm!


Autor: Redaktor Zakładanie Spółek


Do jakich przedsiębiorstw większość banków kieruje swoje oferty? Z pewnością nie do nowych firm, a wydawać by się mogło, że to właśnie one potrzebują środków finansowych na rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej...


Banki wystrzegają się nowych spółek z powodów zbyt wysokiego ryzyka upadłości tego przedsiębiorstwa, czyli braku kredyt inwestycyjny dla firmmożliwości spłacenia kredytu.

Z tego powodu większość banków oferuje swoje oferty spółkom wieloletnim, których sposób funkcjonowania na rynku został już ustabilizowany.
Nawet bardzo dobrze funkcjonujące i osiągające wysokie zyski przedsiębiorstwa chętnie sięgają po kredyty bankowe.

Kredyt dla firm to doskonały sposób na pozyskanie w miarę taniego kapitału. Jak się okazuje kapitał obcy jest znacznie tańszy od kapitału własnego, emisja akcji okazuje się często zbyt droga... Dzięki kapitałowi obcemu przedsiębiorcy, w sytuacji dobrej kondycji finansowej, mogą korzystać z dźwigni finansowej.


Największym zainteresowaniem cieszy się zazwyczaj kredyt inwestycyjny dla firm. Może być on przeznaczony m.in. na wymianę linii produkcyjnej, unowocześnienie technologii, zakup programów komputerowych lub też rozbudowę i unowocześnienie parku maszyn.

Od 1 października jeden z polskich banków podpisał umowę z Inwestycyjnym Funduszem Europejskim dotyczącą udzielania poręczeń przy zaciąganiu kredytu dla firm. Dzięki takiemu rozwiązaniu bank ten stał się najbardziej innowacyjnym bankiem, oferującym szerokie usługi dla firm z wykorzystaniem kapitałów UE. Poręczenie pozwoli pozyskać przedsiębiorcom kredyty inwestycyjne na preferencyjnych warunkach, czyli zdecydowanie tańsze oraz z niższym wkładem własnym.
Kolejnym bardzo dobrym sposobem na pozyskanie przez firmę niezbędnego wyposażenia jest leasing.


Czytaj również

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Budżet domowy 6 krokach

Budżet domowy 6 krokach


Autor: J.K


Prowadzenie finansów rodziny to duża odpowiedzialność. Wymaga to niemałej wiedzy i stałego zaangażowania. Uważam, że każdy z nas powinien raz na jakiś czas przeprowadzić analizę swoich finansów, przechodząc przez wszystkie jej punkty i zachowując ich kolejność.


Poniżej prezentuję kroki, które należy podjąć, by stworzyć własny, bezpieczny i skuteczny plan finansów i budżetu domowego:

1. Określenie przychodu- zaczynam od sfery przychodowej. Poznanie dochodów budżetu domowego jest kluczowe dla jego zdefiniowania. To dochód w dużej mierze determinuje wydatki. Pozwala bowiem określić poziom konsumpcji, na jaki może sobie pozwolić gospodarstwo domowe.

2. Określenie wydatków stałych- są pewne wydatki, które musimy ponosić i nie za bardzo mamy wpływ na ich wysokość. Najczęściej są to koszty mieszkania (wynajem, kredyt), wszystkie rachunki, takie jak telefony, internet, ubezpieczenia (nie liczę polis z funduszem kapitałowym, które de facto są inwestycjami), które zdecydowaliśmy się opłacać i wszelkie koszty, co do których wiążą nas umowy. Do wydatków stałych nie zaliczam wydatków na paliwo, mamy bowiem wpływ na to ile jeździmy.

3. Zapisywanie wydatków zmiennych- większość z nas nie jest świadomych tego ile i na co wydaje. Uważam, że jest to najistotniejszy punkt całego programu równoważenia budżetu domowego, dlatego poświęciłem mu już dwa osobne wpisy (równoważenie budżetu domowego i zapisywanie wydatków)

4. Porównanie przychodu z kosztami stałymi i zmiennymi- aby ten punkt mógł być przeprowadzony, konieczna jest rzetelna realizacja trzech pierwszych kroków. Przypominam, ze nasze wyobrażenie o tym ile i na co wydajemy jest najczęściej błędne i dotyczy to także wydatków stałych. Dopóki nie spiszemy tych pozycji na kratce (czy w pliku excel) działamy w sferze wyobrażeń, a nie faktów. Celem tego punktu jest sprawdzenie, czy dochód jest wyższy niż wydatki. Budżet jest zawsze zdrowy, gdy wydatki są niższe niż dochód. Jeżeli tak nie jest, musimy to zmienić zwiększając przychód lub zmniejszając wydatki.

5. Maksymalizacja różnicy między przychodami, a wydatkami- punkt odnosi się głównie do sfery wydatkowej. W krótkim okresie raczej trudno jest zwiększyć przychody. Wszyscy najczęściej skupiamy się jedynie na sferze przychodowej, także zakładam, że to właśnie w sferze wydatków jest więcej do zrobienia. Najczęściej możemy zmniejszyć wydatki. Należy to zrobić bardzo rzetelnie. Czasem po prostu możemy sobie pozwolić na zwiększenie konsumpcji (powinniśmy jednak pamiętać o motywacji do oszczędzania). Czasem należy zwiększyć wydatki stałe, np. na ubezpieczenia, gdyż nasz przychód nie jest w wystarczającym stopniu zabezpieczony. Ogólnie jest to temat rzeka.

6. Inwestycje- inwestycje to sposób zagospodarowania nadwyżki między przychodem i wydatkami. To bardzo ważna część każdego budżetu domowego. Zawsze kiedy oszczędzamy, inwestujemy. Czy jest to lokata, czy fundusz, czy akcje, czy nawet gotówka w skarpecie, zawsze jest to inwestycja. Nie wszystkie inwestycje są dobre i korzystne dla inwestora, dlatego należy regularnie dokonywać ich przeglądu.


Jak wspomniałem we wstępie, każdy powinien przeprowadzić taką analizę raz na jakiś czas. Szczególnie jest to ważne przed podjęciem ważnych dla nas decyzji, takich jak zmiana pracy czy zakup mieszkania. Uważam, że rzetelna realizacja wszystkich tych kroków pozwala na zrównoważenie budżetu domowego i może zdziałać cuda w finansach osobistych każdego z nas.


Finanse osobiste i oszczędzanie

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Wysokość diety

Wysokość diety


Autor: Piotr Henke


Wysokość diet w sferze budżetowej zawiera rozporządzenie Ministerstwa Pracy i polityki społecznej. Wysokość diet może być określona w układach zbiorowych, w regulaminach wynagrodzeń, w umowach o pracę, w regulaminach pracy.


Wysokość diet może być określona w układach zbiorowych, w regulaminach wynagrodzeń, w umowach o pracę, w regulaminach pracy. Pracodawcy mogą ustalać inne wysokości należności na podróże służbowe ale wysokość diet krajowych pracowników sfery pozabudżetowej nie może być niższa niż wysokość diet dla pracowników sfery budżetowej.

Wysokość diety zależy od miejsca delegacji i czasu jej trwania. Dieta służy pokryciu zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży.

Dieta nie przysługuje w dwóch przypadkach:

- pracownikowi, któremu zapewniono bezpłatne całodobowe wyżywienie,

- gdy pracownik został oddelegowany do miejscowości w której zamieszkuje.

Należności za czas podróży służbowej (obowiązuje od 01.01.2007)

Pracownik musi otrzymać zaliczkę na poczet delegacji.

Zwrot wydatków przysługuje za:

- dieta przeznaczona jest na pokrycie codziennych wydatków związanych z posiłkami i przysługuje w wysokości określonej przepisami,

- przejazdy,

- noclegi,

- dojazdy środkami komunikacji miejscowej,

- inne udokumentowane wydatki(rachunki, bilety, rachunki hotelowe, oświadczenie pracownika składane w przypadku braku możliwości uzyskania potwierdzenia poniesionych wydatków).

Obowiązujące limity należności

Wolne od podatku dochodowego i nie stanowią podstawy do naliczania składek ZUS są diety do limitu określonego w rozporządzeniu:

- dieta 23 zł,

- ryczałt noclegowy 34,50 (150% diety),

- ryczałt na dojazdy 4,60 ( 20% diety),

Limity diet pracowniczych

przy delegacjach krajowych trwających do 8 godzin dieta nie przysługuje,

- od 8 – 12 godzin przysługuje połowa diety,

- ponad 12 godzin przysługuje dieta w pełnej wysokości,

- jeśli podróż trwa ponad dobę, to za każdą dobę przysługuje pełna wysokość diety, a za niepełną dobę odpłatność jest następująca:do 8 godzin – połowa diety, ponad 8 godzin – cała stawka


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Czy zostać czynnym podatnikiem VAT czy korzystać ze zwolnienia w podatku VAT?

Czy zostać czynnym podatnikiem VAT czy korzystać ze zwolnienia w podatku VAT?


Autor: Monika Ozonek


Rozpoczynasz prowadzenie działalności gospodarczej? Na pewno masz wiele pytań dotyczących samego prowadzenia księgowości np. wybór formy opodatkowania podatkiem dochodowym lub opodatkowanie podatkiem VAT. Zastanawiasz się, czy być czynnym podatnikiem VAT, czy też korzystać ze zwolnienia z tego podatku.


Główną zasadą jest, że w momencie rozpoczęcia działalności gospodarczej, korzystasz ze zwolnienia z VAT i nie musisz nigdzie tego zwolnienia zgłaszać. Wyjątkiem od tej zasady są podmioty, które zajmują się m.in. sprzedażą wyrobów z metali szlachetnych, paliw, czy też świadczące usługi prawnicze bądź doradcze (wszystkie czynności wymienione są w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT).

Drugim fundamentalnym zwolnieniem z podatku VAT jest brak osiągnięcia przez podatnika obrotu w trakcie poprzedniego roku podatkowego kwoty 150.000 zł. Natomiast dla podatników rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej w ciągu roku wystarczy, że planowana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy - w proporcji do okresu prowadzonej działalności w roku podatkowym – kwoty 150.000 zł. Do powyższego limitu nie wlicza się sprzedaży towarów i usług korzystających ze zwolnienia z VAT oraz sprzedaży towarów zaliczanych do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Jeżeli przysługuje Ci prawo do zwolnienia z podatku VAT, musisz jeszcze przeanalizować swoich odbiorców towarów lub usług. Jeżeli Twoimi odbiorcami są czynni podatnicy VAT, Ty również powinieneś zostać podatnikiem VAT ze względu na możliwość wystawiania faktur VAT i możliwość odliczania podatku VAT naliczonego od zakupów. Jeżeli Twoimi odbiorcami są podmioty zwolnione z podatku VAT, wówczas i Ty możesz być zwolniony z podatku VAT i możesz wystawiać rachunki (zamiast faktur). Nie musisz wówczas m.in. dokonywać zgłoszenia rejestracyjnego w podatku VAT i nie musisz składać deklaracji VAT.

W przypadku przekroczenia limitu obrotów lub też rezygnacji ze zwolnienia w podatku VAT, masz obowiązek:

- dokonać rejestracji w podatku VAT na formularzu VAT-R,

- sporządzać rejestry zakupu i sprzedaży dla celów podatku VAT,

- sporządzać deklarację VAT w ujęciu miesięcznym lub kwartalnym w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu bądź kwartale,

- wpłaty zobowiązania podatkowego wykazanego deklaracjach VAT.

Ale masz i prawa...

Głównym prawem podatnika VAT jest prawo do pomniejszania kwoty podatku należnego (od sprzedaży) o podatek naliczony zawarte w cenie zakupu towarów i usług, które będą wykonywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W sytuacji, gdy m.in. dokonujesz sprzedaży opodatkowanej stawkami niższymi niż 23%, dokonujesz eksportu towarów, wewnątrz­wspólnotowej dostawy towarów może się zdarzyć taka sytuacja, że podatek naliczony jest wyższy od podatku należnego. Masz wtedy prawo zwrócić się do Urzędu Skarbowego z prośbą o zwrot takiej nadwyżki,która jest zwracana co do zasady w terminie 60 dni od daty złożenia deklaracji VAT.

Jeżeli artykuł nie dostarczył Ci wszystkich niezbędnych informacji, zgłoś się do wyspecjalizowanego biura rachunkowego, które odpowie na każde Twoje pytanie.


rachunkowo

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Pieniądze na start dla nowych firm

Pieniądze na start dla nowych firm


Autor: Łukasz Podolski


Każdy początkujący przedsiębiorca musi zdobyć jakieś źródło finansowania dla swojej nowej firmy. Jedni finansują to z własnych oszczędności, inni pożyczają od znajomych, jednak wciąż najpopularniejszą metodą finansowania wydatków nowych firm są kredyty bankowe.


Nowe firmy często mają problem z uzyskaniem kredytu w banku, bo nie generują jeszcze żadnych dochodów i bankom ciężko ocenić ryzyko udzielenia kredytu. Jednak wiele banków chcąc przekonać przedsiębiorców do wyboru właśnie ich banku oferuje darmowe konta firmowe z kredytem odnawialnym. W ramach takiego kredytu (linii kredytowej) nowa firma może dostać nawet do 10.000zł na start. Nie jest to może ogromna suma ale z pewnością pomoże w rozkręceniu działalności wielu przedsiębiorcom nie dysponującym własnymi środkami.

Taki kredyt odnawialny ma znacznie więcej zalet niż zwykły kredyt gotówkowy. Przede wszystkim odsetki płacimy tylko od wykorzystanej kwoty, czyli jeśli nie wykorzystasz od razu całej kwoty to będziesz płacić niższe odsetki. Przy kredycie gotówkowym banku nie interesuje czy wydałeś już pieniądze czy nie i odsetki płacisz od całej kwoty kredytu. Kolejnym argumentem przemawiającym za kredytem odnawialnym jest fakt, że nie musimy go regularnie spłacać. Każdy wpływ na nasze konto bankowe powoduje zmniejszanie się zadłużenia. Jednak nawet gdyby przez dłuższy okres czasu pieniądze nie wpływały to po prostu do kredytu będą doliczane co miesiąc odsetki, jednak nie płacisz żadnych kar za brak spłaty. Przy kredycie gotówkowym masz harmonogram spłaty rat i musisz się go trzymać, bo w przeciwnym wypadku bank zacznie się upominać o swoje pieniądze.

Jak widzisz kredyt odnawialny ma wiele zalet i idealnie nadaje się dla przedsiębiorców, którzy nie do końca wiedzą kiedy i jakie wydatki będą musieli ponieść. Aby uzyskać taki kredyt wystarczy sprawdzić który bank oferuje konta (najlepiej darmowe) z kredytem na start dla nowych firm a następnie założyć darmowe konto firmowe. Do założenia konta potrzebne będą standardowe dokumenty tj: zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej oraz zaświadczenia o nadaniu numerów NIP i REGON. Otwarcie takiego konta trwa w zależności od banku 1-5 dni. Po tym czasie uzyskujesz konto bankowe z kredytem odnawialnym, z którego od razu możesz korzystać.

Każda firma a zwłaszcza nowa ma wiele wydatków, które musi ponieść aby zarabiać. Trzeba przygotować stanowisko pracy, kupić towar czy zainwestować w reklamę. Nie zawsze stać nas na to aby samodzielnie finansować takie wydatki a bez nich firmie ciężko jest się rozwijać. Jeśli więc nie mamy innego źródła finansowania to warto zdecydować się na kredyt odnawialny w firmowym koncie. Wiele takich kont jest darmowych co jest dość ważne dla początkujących przedsiębiorców, którzy każdą złotówkę oglądają z dwóch stron zanim zdecydują się ją wydać.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

środa, 25 listopada 2015

Poradnik kredytowy dla nowo otwieranych firm

Poradnik kredytowy dla nowo otwieranych firm


Autor: Get-Money.pl


Masz pomysł na samozatrudnienie i chcesz założyć własną działalność gospodarczą by stworzyć firmę, która najprawdopodobniej zatrudni ludzi, lecz nie dysponujesz gotówką na samym początku? Sięgnij po kredyt dla nowych firm. Teraz jest łatwiej o pieniądze dla mikro-firm oraz małych i średnich przedsiębiorstw.


Na podobne problemy finansowe napotyka się tysiące osób zakładających działalność gospodarczą. Jednak w dzisiejszych czasach banki chętnie wychodzą naprzeciw potrzebom początkujących biznesmenów i finansują w całości bądź w części ich projekty. Większość banków udziela kredytów MŚP, które wykazują już dochody a ich działalność przekracza 12 mies. Są jednak i takie, które wspierają zupełnie nowe przedsięwzięcia gospodarcze już od pierwszego dnia dokonania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.

Decydując się na konkretny kredyt dla firm, należy zwrócić uwagę na wymagane formalności przy składaniu wniosku. Najatrakcyjniejsze oferty nie wymagają przedstawiania zaświadczeń z ZUS I US (wystarczą dokumenty rejestracyjne firmy) oraz oświadczenie kredytobiorcy. Nie wymagane są zabezpieczenia majątkowe (bez zabezpieczeń). Są banki, które oferują kredyty dla nowych firm, podmiotów gospodarczych i jednocześnie umożliwiają współpracę w dłuższej perspektywie. Oparte jest to na korzystnych rozwiązaniach poprzez konto firmowe. Można wówczas dalej zaciągać kolejne zobowiązania finansowe wraz z rozwojem firmy na korzystniejszych warunkach z obniżonym oprocentowaniem lub zwiększoną kwotą kredytu. Konto firmowe to również komfortowe zarządzanie (przez internet i telefon) oraz bezpłatne wykonywanie wszystkich przelewów internetowe do ZUS, organów podatkowych oraz opłat za rachunki związane z prowadzeniem firmy. Wygodnie i bezpiecznie. Nowoczesne konto firmowe daje nowemu przedsiębiorcy możliwość rozwoju oraz gospodarowania finansami firmy.

W trakcie poszukiwania korzystnej oferty dla firmy, proponuję zapoznać się z ofertą Getin Banku. Oferuje on nawet 15 tys. zł kredytu dla nowych firm, uproszczoną procedurę i decyzję kredytową wydaje w przeciągu 24 godzin.


Więcej na: www.get-money.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak usługi aktuarialne kształtują finanse firmy?

Jak usługi aktuarialne kształtują finanse firmy?


Autor: Jaspis


Aktuariusz to zawód, który do tej pory kojarzył się większości z nas głównie z branżą ubezpieczeniową, jednak zakres czynności, które leżą w gestii aktuariusza obejmuje znacznie szersze spektrum.


W związku z tym, że jest to specjalista z dziedziny obliczania ryzyka oraz wartości bieżących projektów finansowych, zwłaszcza tych, które charakteryzują się długoterminowością, czy są obarczone wysokim ryzykiem, usługi aktuarialne oscylują także wokół wyliczania środków na tak zwane rezerwy pracownicze. Zatem, jeżeli pracodawca decyduje się na utworzenie tego rodzaju rezerw, a chce to uczynić zgodnie z aktualnymi uwarunkowaniami proceduralnymi, powinien wybrać w tym celu profesjonalne biuro aktuarialne. Decyduje o tym Uchwała Nr 7/08 Komitetu Standardów Rachunkowości z dnia 14 października 2008 roku, zgodnie z którą przyjęty został Krajowy Standard Rachunkowości nr 6.
Decyzję o wyliczaniu środków przeznaczonych na rezerwy na świadczenia emerytalne, rezerwy na odprawy emerytalne, czy rezerwy na nagrody jubileuszowe, podejmuje zwykle kierownik firmy, bądź opcjonalnie osoba, która została przez niego w tym celu wyznaczona. Pracodawca, który podejmuje się stworzenia rezerw, powinien brać pod uwagę wszystkich pracowników, którzy są zatrudnieni w jego zakładzie pracy na dzień bilansowy. Wyceny aktuarialne związane ze świadczeniami rezerwowymi, obejmują pracowników zatrudnionych w ramach umowy o pracę (na czas określony i nieokreślony), także tych, którzy w danym momencie przebywają na urlopach macierzyńskich, wychowawczych i zwolnieniach lekarskich. Finanse firmy to kwestia, którą warto rozstrzygać pod okiem specjalistów, dlatego sprawdzone i uznane biuro aktuarialne to wybór, który z pewnością zaprocentuje w przyszłości.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Istota faktoringu

Istota faktoringu


Autor: Bartek


Faktoring to kredyt udzielany w banku dla przedsiębiorstwa. Firma dzięki tym funduszom kupuje materiały do produkcji a w zamian dopuszcza bank do części spodziewanych zysków ze sprzedaży. Przedsiębiorstwa zajmujące faktoringiem rozwinęły się dzięki popularności tego typu umów oraz firmą chętnie przejącym rolę banku.


Podstawowy mechanizm

Faktoring w najprostszym wydaniu to kredyt udzielany w banku dla przedsiębiorstw, z którego finansują one zakup materiałów do produkcji w zamian za dopuszczenie banku do części spodziewanych zysków ze sprzedaży gotowych produktów. Ze względu na popularność tego typu umów oraz pojawienie się firm chętnych przejąć rolę banku, rozwinęły się przedsiębiorstwa zajmujące się tylko faktoringiem. Ich oferta jest szersza i bardziej konkretna.

W tym wypadku faktoring pozwala na szybsze uzyskanie pieniędzy za faktury, które nie są jeszcze wymagalne. Dokonuje się ich cesji na firmę faktoringową, która w tym momencie wypłaca nam kilkadziesiąt procent jej wartości a potem zajmuje się jej wyegzekwowaniem od dłużnika w odpowiednim terminie. Firmy faktoringowe nie przyjmują należności spornych. Reszta pieniędzy jest nam wypłacana w momencie spłaty należności przez dłużnika. Potrąca się wtedy prowizję faktoringową.

Korzyści dla firm

Podstawową korzyścią z faktoringu dla przedsiębiorstwa to odmrożenie swoich pieniędzy. Dzięki temu zamiast czekać na spłatę do dnia wymagalności faktury można mieć środki od razu i natychmiast zaangażować je w nowy cykl produkcyjny. Korzyści są jednak znacznie szersze i pojawiają się na wielu polach. Bezpośrednim elementem jest przykładowo możliwość pominięcia kontroli spłaty faktur przez firmę gdyż zajmuje się tym teraz faktor. Możliwe jest również zwiększenie sprzedaży dzięki zdolności do oferowania klientom dłuższych terminów spłaty. Realne profity daje ponadto współpraca finansowa z faktorem, który na bieżąco analizuje sytuację naszych dłużników, ostrzega przed ewentualnymi problemami i jest w stanie zaproponować odpowiednie kroki windykacyjne. Faktorant zyskuje przede wszystkim na czasie eliminując opóźnienia w przepływie strumieni pieniężnych.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Odblokowanie zatoru finansowego w firmie

Odblokowanie zatoru finansowego w firmie


Autor: Get-Money.pl


Pogarszająca się sytuacja finansowa firm, spowodowana niedotrzymywaniem terminów płatności przez kontrahentów, nakłania przedsiębiorców do podejmowania stosownych kroków poprzez faktoring, by odblokować korek płatniczy. To najbezpieczniejsza i szybka pomoc bankowa, przyspieszająca spływanie należności.


Zainteresowanie faktoringiem w bieżącym roku znacznie wzrosło. Spowodowane jest to trwającym kryzysem gospodarczym oraz zmieniającą się na lepsze mentalnością w sposobie myślenia i zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami.

- Banki oczekują dużo wyższej zdolności kredytowej, którą wnikliwie sprawdzają przed udzieleniem kredytu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory „ratowali” swoją sytuację finansową poprzez kredyty dla firm, utracili tą możliwość. Nie mając pieniędzy w kasie na wypłaty, podatki oraz bieżącą działalność, pozostaje im przejście na nowoczesny system wspomagający zarządzanie płatnościami w firmie – Faktoring. Często to jedyne rozwiązanie, by uchronić przedsiębiorstwo od upadku.

- Firmy faktoringowe sprawnie zarządzają portfelem wierzytelności niezapłaconych w określonym terminie. Starają się indywidualnie dopasować ofertę, do potrzeb każdego przedsiębiorstwa, często poprzez nowatorskie rozwiązania. Faktoring jest nie tylko szybkim zastrzykiem gotówki, ale i świetnym zabezpieczeniem należności za sprzedany towar lub wykonane usługi. Często liczony w setkach tysięcy złotych. To skuteczna szczepionka na nierzetelnych nabywców. Sprawy sądowe są kosztowne i zazwyczaj trwają długo i nie dają żadnej gwarancji, że firma odzyska swoje pieniądze.

Faktorzy odnoszą duże korzyści z przyjętej strategii w naprawie płynności finansowej, ponieważ to bank pilnuje terminowych spłat kontrahentów klienta. Natomiast przedsiębiorca, może spokojnie skupić się nad rozwojem firmy.


Archiwum Kredytowe GetMoney: kredyty gotówkowe

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Kredyty dla nowych firm

Kredyty dla nowych firm


Autor: Get-Money.pl


Firmy nowo powstałe, których okres egzystencji nie przekracza roku, do tej pory miały kłopoty z uzyskaniem kredytu. Nowe dyrektywy i gwarancje unijne dla MSP, dały zielone światło na udzielanie kredytów na uproszczonych warunkach nowym przedsiębiorcą.


Prowadzisz działalność gospodarczą? To masz udoskonaloną ofertę na pozyskanie funduszy.

- Kredyty dla nowych firm udzielane są bez konieczności posiadania wkładu własnego, a maksymalna kwota kredytu zależy przede wszystkim od potrzeb danej firmy. Okres kredytowania ustalany jest z każdym przedsiębiorcą indywidualnie. Brak wymaganych zabezpieczeń, to największy atut kredytu dla firm, jakim pochwalić się mogą tylko niektóre banki. Zainteresowane osoby, ofertę taką, znajdą w referacie – kredyty dla nowych firm.

To ważna i zarazem bardzo dobra informacja, która optymistycznie nastawia osoby stawiające pierwsze kroki w biznesie. Przede wszystkim umożliwia rozwój prowadzonego przedsiębiorstwa już na samym starcie. Za pozyskane środki można kupić niezbędne wyposażenie, maszyny lub zmodernizować park samochodowy. Każda inicjatywa, dająca duże prawdopodobieństwo zwiększenia przychodów firmy jest dobra. Wnioski rozpatrywane są szybko a pieniądze bezzwłocznie przelewane z wskazany rachunek bankowy dla firm.

- Budżet przeznaczony na ten cel jest duży. Nie mniej jednak, w związku z atrakcyjnością oferty, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nie powinny zbyt długo zwlekać z decyzją o skorzystaniu z kredytu dla nowych firm. Zainteresowanie na samy wejściu tej propozycji kredytowej jest duże, ponieważ w odróżnieniu od konkurencyjnych ofert bankowych, kredyt dostaniemy już od pierwszego dnia prowadzenia działalności gospodarczej aż do 12 miesiąca.

Większość banków już w pierwszym etapie eliminuje nowych klientów biznesowych, ponieważ wymaga minimum 18 miesięcznego udokumentowanego okresy prowadzenia działalności gospodarczej. Następną barierą jest szereg zabezpieczeń w postaci zaświadczeń z ZUS o niezaleganiu w opłacaniu składek oraz sprawiającą największe trudności zaświadczenie z urzędu skarbowego o uzyskiwanych dochodach. Nowo powstałe firmy nie mają przecież zysków by się nimi pochwalić.


Zobacz również: Kredyty gotówkowe

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Kredyt hipoteczny dla firm, zamiast inwestycyjnego.

Kredyt hipoteczny dla firm, zamiast inwestycyjnego.


Autor: Joanna M.


W tym artykule przedstawione zostaną sposoby otrzymania przez firmę dodatkowych pieniędzy na jej rozwój oraz nowe inwestycje. Wiele przedsiębiorstw wybiera oczywiście kredyt inwestycyjny, jednak, jak się okazuje, niekoniecznie jest to słuszna decyzja...


Każda firma, aby utrzymać się na rynku i rywalizować skutecznie ze swoją konkurencją, musi się oczywiście rozwijać. Jednak, aby to osiągnąć, potrzebuje środków finansowych. Banki w swojej ofercie mają bardzo dużo różnych usług zarówno dla wielkich przedsiębiorstw jak i średnich czy małych firm.

Zaskakującym produktem bankowym jest kredyt hipoteczny dla firm, który pozwala na sfinansowanie bieżących potrzeb (zakup i modernizacja sprzętu, rozbudowa infrastruktury, refinansowanie nakładów poniesionych wcześniej na inwestycje, zakup działki budowlanej, refinansowanie zaciągniętych pożyczek).
Jak się okazuje, takie rozwiązanie ma wiele zalet. Po pierwsze, jest o wiele mniej formalności oraz procedur do "przejścia" niż przy kredytach inwestycyjnych. Warto także zaznaczyć, iż znaczna część instytucji bankowych oferuje możliwość wliczenia w koszty prowadzenia działalności odsetek od danego kredytu - z pewnością więc jest to bardzo ważna i korzystna informacja dla przedsiębiorców.

Jednak musimy pamiętać, że mimo iż te kredyty są tak łatwo i szybko dostępne musimy jako firma spełnić wiele określonych warunków. Oczywiście wszystko zależy od danego banku, gdyż jak w każdym niemal produkcie każda instytucja ma odmienne procedury. Najczęściej przedsiębiorstwo, które ubiega się o taki kredyt hipoteczny musi działać na rynku co najmniej od dwóch lat oraz obowiązkowo osiągnąć w tym okresie dodatni wynik finansowy. Oczywiście firma nie może mieć równocześnie żadnych zaległości w płatnościach do Urzędu Skarbowego jak i do ZUS.
Jednak następną zaletą jest fakt, ze taki kredyt może być przyznawany nawet na 20 lat, więc spłata należności mniej obciąża budżet danego przedsiębiorstwa, w porównaniu do kredytu inwestycyjnego.


TUK.pl - blog finansowy

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Biegły rewident egzamin

Biegły rewident egzamin


Autor: Marta Kubuj


Posiadając kwalifikacje zawodowe możesz pracować na stanowisku biegłego rewidenta w firmie audytorskiej lub prowadzić samodzielną działalność. Dzięki szczegółowemu opisowi drogi do kwalifikacji dowiesz się jakie wymagania należy spełnić aby zostać biegłym rewidentem.


Postępowanie kwalifikacyjne

Warunkiem przystąpienia do postępowania kwalifikacyjnego jest złożenie do Komisji Egzaminacyjnej, w terminie określonym przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów, zgłoszenia o przystąpieniu do postępowania kwalifikacyjnego oraz kwestionariusza osobowego zawierającego: imię i nazwisko; datę i miejsce urodzenia; rodzaj i numer dokumentu tożsamości; obywatelstwo; wykształcenie; adres zamieszkania; dwie fotografie.

Opłata za pisemny egzamin na biegłego rewidenta jest ustalana w kwocie nieprzekraczającej równowartości 20%, zaś za egzamin dyplomowy w kwocie nieprzekraczającej równowartości 30% przeciętnego wynagrodzenia za poprzedni rok kalendarzowy.

Egzaminy

Egzaminy na biegłego rewidenta składają się z pytań testowych i zadań sytuacyjnych obejmujących 10 tematów egzaminacyjnych z zakresu:

1) teorii i zasad rachunkowości;
2) zasad sporządzania sprawozdań finansowych, w tym skonsolidowanych sprawozdań finansowych;
3) międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej;
4) analizy finansowej;
5) rachunku kosztów i rachunkowości zarządczej;
6) zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej;
7) rewizji finansowej;
8) standardów rewizji finansowej;
9) etyki zawodowej i niezależności biegłego rewidenta;
10) wymogów prawnych dotyczących badania sprawozdań finansowych oraz biegłych rewidentów i podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych.

Egzaminy pisemne składają się z czterech sesji egzaminacyjnych, z których każda obejmuje 2 albo 3 egzaminy. Zaliczenie egzaminów pisemnych z sesji I jest warunkiem przystąpienia do egzaminów pisemnych z sesji II. Egzaminy pisemne z sesji II i z sesji III kandydat na biegłego rewidenta może zdawać łącznie, a ich zaliczenie jest warunkiem przystąpienia do egzaminów pisemnych z sesji IV. Egzaminy z sesji od I do IV stanowią cykl egzaminacyjny.

Część pisemna egzaminu na biegłego rewidenta składa się z 4 bloków tematycznych zawierających łącznie 95 pytań testowych jednokrotnego wyboru i 7 zadań sytuacyjnych. Pytanie testowe jest pytaniem jednokrotnego wyboru, które jest oceniane w następujący sposób: odpowiedź prawidłowa — dwa punkty; odpowiedź nieprawidłowa — minus jeden punkt; brak odpowiedzi — zero punktów.

Zadanie sytuacyjne oceniane jest według skali punktowej podanej w zadaniu. Za nieprawidłowo rozwiązane zadanie lub brak rozwiązania nie stosuje się punktów ujemnych. Warunkiem zdania egzaminu pisemnego jest uzyskanie co najmniej 60 % maksymalnej liczby punktów z każdego bloku tematycznego.

Czas trwania poszczególnych egzaminów pisemnych jest uzależniony od liczby pytań testowych i zadań sytuacyjnych i nie może przekroczyć 240 minut. W trakcie egzaminu pisemnego kandydat na biegłego rewidenta może korzystać z przepisów prawa ogłoszonych w dziennikach urzędowych lub zawartych w zbiorach przepisów bez komentarzy, norm zawodowych, standardów rachunkowości, standardów rewizji finansowej, wskazówek Krajowej Rady Biegłych Rewidentów oraz z urządzeń ułatwiających liczenie (kalkulatorów), z wyjątkiem urządzeń posiadających funkcje gromadzenia, przetwarzania i przenoszenia danych.

Część ustna trwa nie dłużej niż 50 minut i polega na udzieleniu odpowiedzi na 5 pytań zawartych w jednym z 10 zestawów, wylosowanym przez kandydata na biegłego rewidenta. Udzielone odpowiedzi oceniane są z uwzględnieniem poprawności i spójności odpowiedzi oraz umiejętności stosowania przepisów prawa. Podczas części ustnej nie można korzystać z żadnych pomocy. Niezaliczenie części ustnej jest równoznaczne z niezaliczeniem egzaminu.

Jednak to nie wszystko! Kandydat na biegłego rewidenta musi odbyć jeszcze praktykę, aplikację i zdać egzamin dyplomowy. Dopiero wtedy będzie miał możliwość wykonywać czynności rewizji finansowej. Droga do zawodu biegłego rewidenta jest długa i skomplikowana. Dużą popularnością cieszą się tzw. kursy biegłego rewidenta przygotowujące do egzaminów w czasie cyklu egzaminacyjnego. Kursy to świetna sprawa, ale ich koszt jest dość wysoki.


ArsLege oferuje dostęp do testów egzaminacyjnych na biegłego rewidenta. Testy obejmują zagadnienia prawne dotyczące tematyki wymaganej przez Ministerstwo Finansów. Nauka poprzez rozwiązywanie testów to najbardziej efektywny sposób na przygotowanie się do egzaminu na biegłego rewidenta.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Szybki i lekki w spłacie Kredyt dla Firm

Szybki i lekki w spłacie Kredyt dla Firm


Autor: Get-Money.pl


Jeżeli chcemy wziąć kredyt gotówkowy to weźmy dobry: szybki, tani i bez wymaganego stosu zaświadczeń, na uproszczonych zasadach. Osoby prowadzące działalność gospodarczą każdego dnia stykają się z nadmierną biurokracją. Dlatego bank wyszedł naprzeciw potrzebom z propozycją kredytu bez zaświadczeń.


MSP, firmy zarządzane przez jednych z najbardziej zapracowanych ludzi czasem potrzebują wsparcia finansowego. Właściciele małych firm, prowadzących sklepy, zakłady usługowe oraz mnóstwo innych podmiotów gospodarczych wiedzą dobrze jak trudno pożyczyć pieniądze z banku.

W ich przypadku, przyznanie kredytu nie opiera się jedynie na zaświadczeniu o zatrudnieniu i uzyskiwanych dochodach, jak ma to miejsce pośród osób zatrudnionych na umowę o pracę. Muszą oni dostarczyć bankowi szereg innych zaświadczeń z ZUS-u, Urzędu Skarbowego, nie tylko o uzyskiwanych przychodach, ale i o nie zaleganiu z podatkami. Skompletowanie tych wszystkich wymaganych przez banki zaświadczeń jest długotrwałe i utrudnia dodatkowo i tak ciężki dzień pracy.

Często jest tak, że pragnąc pożyczyć niewielkie pieniądze, do 20 000 zł, osoby prowadzące działalność gospodarczą dowiadując się jak duże wymagania stawiają im banki, rezygnują. [Oferta: Kredyt dla Firm].W przypadku większych sum, niezbędnych na modernizację firmy czy też zakup samochodu poprzez leasing, nie mają wyjścia i muszą najpierw odstać swoje po niezbędne zaświadczenia, a potem odczekać na decyzję banku.

Jest jednak bank, który dostrzegł problem tej grupy ludzi, samo zatrudniających się. Co prawda oferta pojawia się czasowo, i tak jak szybko zostanie przez osoby z branży MSP wykorzystana pula pieniędzy przeznaczona na kredyty gotówkowe bez zabezpieczeń, gotówka w ekspresowym tempie, tak szybko promocja kończy się. Pojawia się w miarę regularnie: raz w miesiącu.

Trzeba, więc zgłosić się szybko, można to zrobić również poprzez Internet: Kredyty dla Firm

Pieniądze przeznaczyć można na dowolny cel, a więc na dofinansowanie firmy, remont wiosenny, lub pokryć nimi zwiększone wydatki na zakup towaru w zmożonym okresie przedświątecznym.


Kredyty

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.