niedziela, 13 grudnia 2015

Ubezpieczenie samochodu leasingowanego w kosztach firmy

Ubezpieczenie samochodu leasingowanego w kosztach firmy


Autor: Piotr Henke


Pytanie podatnika: Wnioskodawczyni od 2008 roku używa na podstawie umowy leasingu operacyjnego samochód osobowy, za który opłaca ubezpieczenie OC AC. Wnioskodawczyni zalicza do kosztów nie całą wartość z polisy, a tylko wartość proporcjonalną do 20.000 euro wartości samochodu.


Czy zaliczenie w koszty tylko części wartości z polisy jest prawidłowe? Czy powinna być księgowana cała wartość ubezpieczenia OC i AC, ponieważ samochód został wzięty w leasingu operacyjnym?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26.01.2010 r. (data wpływu 01.02.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na ubezpieczenie samochodu osobowego używanego na podstawie zawartej umowy leasingu operacyjnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE
W dniu 01.02.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na ubezpieczenie samochodu osobowego używanego na podstawie zawartej umowy leasingu operacyjnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawczyni (biuro rachunkowe) od 2008 roku używa na podstawie umowy leasingu operacyjnego samochód osobowy, za który opłaca ubezpieczenie OC AC.

Wnioskodawczyni zalicza do kosztów nie całą wartość z polisy, a tylko wartość proporcjonalną do 20.000 euro wartości samochodu.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy zaliczenie w koszty tylko części wartości z polisy jest prawidłowe?

2. Czy powinna być księgowana cała wartość ubezpieczenia OC i AC, ponieważ samochód został wzięty w leasingu operacyjnym?

Zdaniem Wnioskodawczyni do kosztów uzyskania przychodów powinna być zaliczona cała wartość ubezpieczenia OC i AC ponieważ samochód osobowy używany jest na podstawie umowy leasingu operacyjnego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:
Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Z powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 powołanej ustawy. Jednakże, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego związek z prowadzoną działalnością oraz to, że poniesienie tego wydatku miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, ewentualnie na zachowanie lub zabezpieczenie źródła tego przychodu. Kwestie dotyczące zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z umowami leasingu zostały przez ustawodawcę uregulowane w art. 23a-23l ww. ustawy.

Zgodnie z art. 23a pkt 1 ww. ustawy, ilekroć w rozdziale jest mowa o umowie leasingu - rozumie się przez to umowę nazwaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana „finansującym", oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej „korzystającym" podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty.
Jak wynika z art. 23b ust. 1 ww. ustawy - opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli umowa ta spełnia następujące warunki:

1. została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, oraz

2. suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

W myśl art. 23b ust. 2 ww. ustawy - jeżeli finansujący w dniu zawarcia umowy leasingu korzysta ze zwolnień w podatku dochodowym przysługujących na podstawie:

1. art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.),

2. przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych,3.art. 23 i 37 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym (Dz. U. z 1997 r. Nr 26, poz. 143 ze zm.) - do umowy tej stosuje się zasady opodatkowania określone w art. 23f-23h.

Z przepisów powyższych wynika zatem, iż co do zasady jeżeli umowa leasingu spełnia warunki określone w art. 23b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych to ponoszone przez leasingobiorcę (korzystającego) w związku z tą umową wydatki ponoszone w podstawowym okresie, z tytułu używania przedmiotu leasingu mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Z kolei w myśl art. 23 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20.000 euro, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Oznacza to, że w przypadku opłacania składek na ubezpieczenie samochodu osobowego składki te stanowią koszt uzyskania przychodu tylko w części ustalonej od wartości samochodu nie przekraczającej równowartości 20.000 euro (przeliczonej na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia).

Reasumując koszty składek na ubezpieczenie samochodu osobowego używanego na podstawie umowy leasingu operacyjnego, będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w wysokości nieprzekraczającej ich części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20.000 euro, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

W świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stanowisko Wnioskodawczyni, iż koszt ubezpieczenia samochodu stanowi w całości koszt uzyskania przychodu - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Wypowiedzenie umowy OC

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Konta firmowe z debetem na start – porównanie

Konta Firmowe z debetem na start– porównanie


Autor: mgr Piotr Wasiluk


Rozpoczynasz działalność gospodarczą? Chcesz założyć Konto Firmowe z debetem? Sprawdź gdzie masz szanse na dodatkowe pieniądze dla firmy!


Wybór dobrego konta dla firmy, nie jest wcale prostą sprawą. Liczebność ofert banków, nie ułatwia nam zadania. Przy wyborze konta firmowego trzeba zwrócić uwagę na wiele czynników. Za podstawowy uważam, ogólnie rzecz biorąc koszty utrzymania rachunku firmowego.Tj. opłata za prowadzenie, wypłaty z bankomatów, przelewy, opłaty za kartę debetową/kredytową.

Za istotną kwestię uważam również dostęp do dodatkowej gotówki, określany mianem debetu, linii kredytowej czy też kredytu odnawialnego. Pojęcia te są stosowane zamiennie. Spójrzmy na to, co proponują nam banki.

Tylko w 4 bankach konto z debetem na start...

Ostatnia aktualizacja danych: 2015-02-11

KONTA FIRMOWE Z DEBETEM NA START - PORÓWNANIE 2015

Bank

Alior Bank

Idea Bank

mBank

PKO BP

Nazwa konta

Rachunek Partner

Konto Firma to Ja

mBiznes Konto Start

Inteligo

Debet na koncie firmowym

– max kwota debetu na start

ustalana indywidualnie

5 tys. zł

10 tys. zł

2 tys. zł

– opłata za rozpatrzenie wniosku

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

– prowizja za udzielenie i odnowienie dopuszczalnego salda debetowego

ustalana indywidualnie

0,00 zł

od 2% do 5% kwoty debetu

2,00 zł/ każdorazowo za czynność1

– prowizja za podwyższenie kwoty dopuszczalnego salda debetowego

ustalana indywidualnie

0,00 zł

od 2% do 5% kwoty podwyższenia

2,00 zł/ każdorazowo za czynność

– prowizja od niewykorzystanej kwoty dopuszczalnego salda debetowego

ustalana indywidualnie

0,00 zł

3% (w skali roku) niewykorzystanej kwoty salda - naliczana

przy wykorzystaniu mniejszym niż 50% przyznanego limitu

0,00 zł

– opłata za zmniejszenie/rezygnację z limitu debetowego

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

–oprocentowanie

4 x stopa lombardowa NBP

Debet do 5 tys. zł w okresie promocyjnym – 0% przez 4 m-ce, z możliwością przedłużenia stawki zerowej na kolejne 9 m-cy.

Debet do 5 tys. zł po okresie promocyjnym – 15,99 % w skali roku.

Debet powyżej 5 tys. zł – 15,99 % w skali roku.

12%

12% (zmienna stopa procentowa w stosunku rocznym)

– opłata roczna za debet

ustalana indywidualnie

0,00 zł

2% kwoty przyznanego limitu

2 zł/mc (2 pierwsze mc-e 0 zł)

– max kwota późniejszego debetu

ustalana indywidualnie

20 tys. zł

20 tys. zł po 6 miesiącach działalności

2 tys. zł, bez względu na okres prowadzenia działalności

Założenie konta firmowego

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

Opłata miesięczna za prowadzenie konta

0,00 zł/25,00 zł3

0,00 zł – jeśli min 5 transakcji kartą płatniczą na dowolną kwotę

0,00 zł

0,00 zł

4,99 zł – pozostałe przypadki

Przelewy (kanały samoobsługowe)

– przelew między rachunkami firmowymi posiadacza

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

– przelew wewnętrzny (ten sam bank)

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł – w ramach comiesięcznego pakietu 5-ciu darmowych przelewów2.

0,00 zł

Pozostałe przypadki: 1,50 zł

– przelew zewnętrzny (różne banki)

0,00 zł4

0,00 zł

0,00 zł – w ramach comiesięcznego pakietu 5-ciu darmowych przelewów2.

1,00 zł

Pozostałe przypadki: 1,50 zł

– przelew zagraniczny/ przelew walutowy

20,00 zł – zwykły (opłata stała)

100,00 zł – zwykły

5,00 zł – przelew SEPA

8,00 zł – zwykły (przelew SEPA)

150,00 zł – przyśpieszony

30,00 zł – pilny (opłata dodatkowa)

0,25% kwoty przelewu min. 20,00 zł, max. 200,00 zł – pozostałe przelewy, w tym SWIFT

20,00 – pilny (przelew SEPA)

200,00 zł – ekspresowy

50,00 zł – zwykły (przelew inny niż SEPA)

90,00 zł – pilny (przelew inny niż SEPA)

50,00 zł –ekspresowy (opłata dodatkowa)

– przelewy do ZUS, US

0,00 zł/1,00 zł4

0,00 zł

0,00 zł – do ZUS i US

0,00 zł

1,50 zł – do innych organów podatkowych

Karta debetowa

– opłata jednorazowa za wydanie karty debetowej

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł, jeśli do rachunku głównego

5,00 zł – do innych rachunków

– opłata miesięczna za użytkowanie karty debetowej

3,00 zł

0,00 zł – transakcje bezgotówkowe wykonane kartą debetową na kwotę min 400,00 zł w skali miesiąca

0,00 zł – jeśli suma transakcji bezgotówkowych dokonanych kartą wyniesie min 200,00 zł/mc (promocja przez 6-m-cy)

0,00 zł – jeżeli suma transakcji bezgotówkowych wykonanych tą kartą rozliczonych w poprzednim okresie miesięcznym przekracza 99,99 zł.

4,99 zł – pozostałe przypadki

5,00 zł – jeśli suma transakcji bezgotówkowych będzie mniejsza od 200,00 zł/mc (promocja przez 6-m-cy)

4,00 zł – pozostałe przypadki

3,50 zł – później, po 6 miesiącach od wydania karty debetowej

– opłata za wydanie dodatkowej karty debetowej

20,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł – do rachunku głównego

5,00 zł – do innych rachunków

– opłata miesięczna za użytkowanie dodatkowej karty debetowej

3,00 zł

0,00 zł – transakcje bezgotówkowe wykonane kartą debetową na kwotę min 400,00 zł w skali miesiąca

0,00 zł – jeśli suma transakcji bezgotówkowych dokonanych kartą wyniesie min 200,00 zł/mc (promocja przez 6-m-cy)

0,00 zł – jeżeli suma transakcji bezgotówkowych wykonanych tą kartą rozliczonych w poprzednim okresie miesięcznym przekracza 99,99 zł

4,99 zł – pozostałe przypadki

5,00 zł – jeśli suma transakcji bezgotówkowych będzie mniejsza od 200,00 zł/mc (promocja przez 6-m-cy)

4,00 zł – pozostałe przypadki

3,50 zł – później, po 6 miesiącach od wydania karty debetowej

– prowizja od transakcji bezgotówkowych

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

– opłata roczna za kartę debetową

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

Wypłaty i wpłaty w bankomatach/wpłatomatach

– wypłata gotówki w bankomatach krajowych

0,00 zł – w bankomatach zlokalizowanych w Oddziałach Alior Banku

0,00 zł, wypłaty ze wszystkich bankomatów przy pakiecie "all inclusive" (9,00 zł/mc)

0,00 zł – w bankomatach mBanku, w bankomatach Sieci Euronet, Planet Cash oraz Banku Zachodniego WBK S.A.

0,00 zł – w bankomatach banku oraz bankomatach i BZ WBK

2,00 zł –pozostałe bankomaty

5,00 zł –

w innych bankomatach w kraju

2,99 zł – pozostałe przypadki

3% kwoty wypłaty, min. 5,00 zł – w pozostałych bankomatach

0,00 zł – wszystkie bankomaty, korzystając z usługi "Bankomaty bez granic" (4,00 zł/mc)

– wypłata gotówki w bankomatach zagranicznych

3,00% kwoty wypłaty,

min. 8 zł

2% kwoty wypłaty,

nie mniej niż 10,00 zł

3% kwoty wypłaty, min. 9,00 zł

3% kwoty wypłaty, min. 10,00 zł5

0,00 zł – dla klientów korzystających z usługi "Bankomaty bez granic" (4,00 zł/mc)

– wpłata gotówki w bankomatach/wpłatomatach krajowych

0,50 % kwoty wpłaty,

min 6,00 zł

0,5% od każdej wpłaty

brak danych

brak danych

0,00 zł – wpłaty w wyznaczonych wpłatomatach/bankomatach, przy pakiecie "all inclusive" (9,00 zł/mc)

Karty kredytowe

– nazwa karty kredytowej

Karta kredytowa Alior Banku

Karta kredytowa Idea Bank

Karta kredytowa mBanku

Karta kredytowa Inteligo

– opłata za wydanie karty

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

– oprocentowanie

12%

12%

12%

12%

– opłata miesięczna za używanie karty

brak opłaty

0,00 zł – jeżeli zostaną wykonane transakcje kartą na kwotę min 300,00 zł/mc

4,99 zł – pozostałe przypadki

6,00 zł/0,00 zł Miesięczna opłata za kartę jest zwracana, jeżeli obroty (z wyłączeniem przelewów z karty kredytowej) za ostatni okres rozliczeniowy wynoszą co najmniej 1500,00 zł

brak opłaty

– opłata roczna za używanie karty

0,00 zł – jeżeli średniomiesięczne wartości transakcji przekraczają 1500,00 zł

brak opłaty

brak opłaty

0,00 zł- jeżeli średniomiesięczna wartość operacji (gotówkowych i bezgotówkowych) zrealizowanych w roku za który opłata jest pobierana przekroczy 800,00 zł

70,00 zł – jeżeli średniomiesięczne wartości transakcji są niższe niż 1500,00 zł

35,00 zł - jeżeli średniomiesięczna wartość operacji (gotówkowych i bezgotówkowych) zrealizowanych w roku, za który opłata jest pobierana wynosi min 500,00 zł

50,00 zł - jeżeli średniomiesięczna wartość operacji (gotówkowych i bezgotówkowych) zrealizowanych w roku, za który opłata jest pobierana jest niższa niż 500,00 zł

– wypłata gotówki w kraju

3,00% kwoty wypłaty,

min. 5,00 zł – bankomaty Euronet i PlanetCash

3% kwoty wypłaty, nie mniej niż 5,00 zł (bankomat)

3% kwoty wypłaty, min 5,00 zł (bankomat)

3% kwoty wypłaty, nie mniej niż 7,00 zł (bankomat, POS)

4,50% kwoty wypłaty,

min 5,00 zł – pozostałe bankomaty

– wypłata gotówki za granicą

4,50%,

min 8,00 zł

3%, kwoty wypłaty, nie mniej niż 10,00 zł (bankomat)

3% kwoty wypłaty, min. 10,00 zł (bankomat)7

3% kwoty wypłaty, nie mniej niż 10,00 zł (bankomat)

– transakcje bezgotówkowe w punktach handlowo-usługowych (terminal POS)

0,00 zł

0,00 zł

brak danych

0,00 zł6

– przelew z karty kredytowej

3,00% wartości przelewu

2,5% kwoty przelewu

3% kwoty przelewu, min. 5,00 zł

3% kwoty przelewu, nie mniej niż 7,00 zł

– wpłata gotówkowa w bankomacie/wpłatomacie

brak danych

0,5% od każdej wpłaty

– przekroczenie przyznanego limitu kredytowego

49,00 zł

brak danych

30,00 zł

35,00 zł

Dokumenty

Taryfa opłat i prowizji dla firm – Alior Bank

Taryfa opłat i prowizji dla firm – Idea Bank

Taryfa opłat i prowizji dla firm – mBank

Taryfa opłat i prowizji dla firm – Inteligo

Tabela oprocentowania dla firm – Alior Bank

Taryfa opłat i prowizji kart debetowych – Idea Bank

Tabela oprocentowania dla firm – mBank

Tabela oprocentowania dla firm– Inteligo

Regulamin rachunków firmowych – Alior Bank

Regulamin rachunków firmowych – Idea Bank

Regulamin rachunków firmowych – mBank

Regulamin rachunków firmowych – Inteligo

Regulamin karty debetowej – Alior Bank

Taryfa opłat i prowizji kart kredytowych – Idea Bank

Warunki rachunku firmowego z opcją mTransfer

Tabela usług płatniczych – mBank

Objaśnienia:

1 Przez okres 2 miesięcy od pierwszego uruchomienia limitu debetowego obowiązuje promocja polegająca na nie pobieraniu opłaty.

2 W pierwszym miesiącu od otwarcia rachunku bieżącego Klient otrzymuje pakiet 5 przelewów w miesiącu za 0,00zł. W kolejnych miesiącach pakiet 5 bezpłatnych przelewów dostępny jest pod warunkiem wykonania przez Posiadacza rachunku minimum jednego przelewu do ZUS w miesiącu poprzedzającym.

3 Prowadzenie Rachunku Partner jest bezpłatne dla Klientów, którzy opłacają z niego zobowiązania wobec ZUS/US, a także spełniają przynajmniej jeden z poniższych warunków:

  • na rachunek podstawowy lub pomocniczy wpłacają utarg lub skierują wpływy od kontrahentów w łącznej wysokości min. 2500 zł miesięcznie LUB
  • posiadają kredyt firmowy w Alior Banku (na dowolną kwotę).

Nowo założone firmy (do 6 miesięcy od daty rozpoczęcia działalności) mogą korzystać z rachunku bezpłatnie przez pierwszych 6 miesięcy od daty jego otwarcia, po spełnieniu jedynie warunku dotyczącego płatności ZUS lub US. Opłata nie jest pobierana w miesiącu, w którym otwarto rachunek.

4 W przypadku przelewów dokonywanych na zlecenie innych podmiotów lub osób Bank może pobrać opłatę w wysokości 1 zł.

5 W przypadku transakcji bezgotówkowych i wypłat gotówki realizowanych kartami Visa za granicą w walutach innych niż EUR pobiera się dodatkową prowizję za przewalutowanie transakcji w wysokości 2% wartości transakcji.

6 W przypadku operacji bezgotówkowych i wypłat gotówki realizowanych kartami Visa za granicą w walucie innej niż EUR pobiera się dodatkową prowizję za przewalutowanie operacji w wysokości 1% wartości operacji.

7 Dla kart Visa: w przypadku transakcji bezgotówkowych i wypłat gotówki dokonywanych kartami, których walutą rozliczeniową jest EUR: mBank pobiera dodatkowo prowizję za przewalutowanie transakcji dokonywanych w EUR w wysokości 2% od wartości transakcji. W przypadku transakcji dokonywanych w walucie innej niż EUR lub PLN mBank pobiera dodatkowo prowizję za przewalutowanie transakcji w wysokości 3% od wartości transakcji.

W przypadku transakcji bezgotówkowych i wypłat gotówki dokonywanych kartami, których walutą rozliczeniową jest PLN: mBank pobiera dodatkowo prowizję za przewalutowanie transakcji dokonywanych w EUR w wysokości 5% od wartości transakcji.

W przypadku transakcji dokonywanych w walucie innej niż EUR lub PLN mBank pobiera dodatkowo prowizję za przewalutowanie transakcji w wysokości 6% od wartości transakcji.(obowiązuje do 18.12.2014r.)

Dla kart Visa: w przypadku transakcji bezgotówkowych i wypłat gotówki dokonywanych kartami mBank pobiera dodatkowo prowizję za przewalutowanie transakcji w wysokości 5,9% od wartości transakcji. (obowiązuje od 19.12.2014r.)

Dla kart MasterCard: W przypadku transakcji bezgotówkowych i wypłat gotówki, dokonanych w walucie rozliczeniowej, mBank pobiera dodatkowo prowizję za przewalutowanie transakcji w wysokości 2% wartości transakcji. W przypadku transakcji bezgotówkowych i wypłat gotówki, dokonanych w walucie innej niż waluta rozliczeniowa lub PLN, mBank pobiera dodatkowo prowizję za przewalutowanie transakcji w wysokości 3% wartości transakcji.


Alior Bank – Konto Firmowe z debetem na start

Idea Bank – Konto Firmowe z debetem na start

mBank – Konto Firmowe z debetem na start

PKO BP – Konto Firmowe z debetem na start

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Konto firmowe z debetem na start – jak to jest w praktyce?

Konto firmowe z debetem na start – jak to jest w praktyce?


Autor: mgr Piotr Wasiluk


Kto może liczyć na debet na koncie firmowy? Jakie warunki trzeba spełnić, żeby otrzymać dodatkowe środki? W którym banku debet na koncie firmowym? Zapraszam do zapoznania się z treścią artykułu!


Bardzo pożądany produkt przez przedsiębiorców, zwłaszcza tych którzy dopiero rozpoczynają prowadzenie własnej działalności gospodarczej. W początkach działalności firmy dodatkowy zastrzyk gotówki ma nieocenione znaczenie i często decyduje o tym, czy firma utrzyma się na rynku. Mimo, iż zapotrzebowanie na tego typu produkt jest niekwestionowane, to jednak banki nie kwapią się do udzielania przedsiębiorcom finansowego wsparcia. Pytamy, dlaczego?

Problem zdolności kredytowej przy ubieganiu się o debet

Dlaczego tak się dzieje? Przecież banki na tym zarabiają... Oczywiście problem tkwi w zdolności kredytowej przedsiębiorcy, bo takowe konto firmowe z debetem (linia kredytowa), to zwyczajny produkt kredytowy. A jak wiadomo, bank zanim udzieli kredytu, musi ocenić realność jego spłaty.W przeciwnym razie jego działania miały by znamiona hazardu. A oto przepisy, które regulują omawianą kwestię.

"Bank uzależnia przyznanie kredytu od zdolności kredytowej kredytobiorcy. Przez zdolność kredytową rozumie się zdolność do spłaty zaciągniętego kredytu wraz z odsetkami w terminach określonych w umowie. Kredytobiorca jest obowiązany przedłożyć na żądanie banku dokumenty i informacje niezbędne do dokonania oceny tej zdolności"

(art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe z późn. zm.).

W sytuacji braku zdolności kredytowej praktycznie nie mamy szans na uzyskanie debetu. Jest jeszcze jedna furtka, jednak ostateczna decyzja zależy od swobodnego uznania banku. Nawet jeśli przedstawimy konkretne zabezpieczenie spłaty (np. zastaw auta, hipoteka). Patrz poniżej: "bank może". Ale zawsze można próbować.

"Osobie fizycznej, prawnej lub jednostce organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, o ile posiada zdolność prawną, które nie mają zdolności kredytowej, bank może udzielić kredytu pod warunkiem:

  1. ustanowienia szczególnego sposobu zabezpieczenia spłaty kredytu;
  2. przedstawienia niezależnie od zabezpieczenia spłaty kredytu programu naprawy gospodarki podmiotu, którego realizacja zapewni – według oceny banku – uzyskanie zdolności kredytowej w określonym czasie"

(art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe z późn. zm.).

Szanse na debet dla nowych przedsiębiorców

Nowe firmy są o tyle w trudnej sytuacji, że nie dysponują żadną historią obrotów na koncie firmowym. No bo niby skąd, jak dopiero zaczynają. Nie oznacza to jednak, że nie mają szans na debet. W tym wypadku bank będzie oceniał ich dotychczasową historię bankową, w tym z konta osobistego. Tj.

  • kwotę wpływów na rachunek wynagrodzenia za pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło z ostatnich kilku miesięcy lub roku,
  • aktualne zobowiązania (spłacane kredyty, debet na koncie osobistym, karty kredytowe, poręczenia itp.),
  • historię w BIK – czy przedsiębiorca spłacał już wcześniej jakieś kredyty (lepiej żeby spłacał i to terminowo). Brak jakiegokolwiek zaciągniętego i spłaconego kredytu również nie świadczy zbyt dobrze. Może sugerować, że tej osoby nie było po prostu stać na kredyt. Z kolei zaleganie z płatnością uprzednio zaciągniętych kredytów – sprawia, że szanse na debet są nikłe,
  • wydatki miesięczne (rachunki za media, opłaty za mieszkanie, koszty wyżywienia). Bardzo dobrze te informacje są widoczne na historii rachunku bankowego za dany okres. Bank nie omieszka zażądać takiego wyciągu,
  • inne, w zależności od banku.

Szanse na debet dla przedsiębiorców funkcjonujących dłużej na rynku

Przedsiębiorcy prowadzący dłużej firmę (od 3 miesięcy w górę) mają większe szanse na debet na koncie firmowym. Wraz ze wzrostem stażu rośnie również kwota możliwego debetu. Naturalnie, pod warunkiem że firma notuje odpowiednie wpływy na koncie. W dodatku zwiększa się liczba ofert bankowych, które zawierają taką opcję do konta firmowego, a wcześniej były niedostępne dla firm startujących (bez stażu).

Kwota debetu na koncie firmowym

Jak już wspomniałem start-upy mogą liczyć na mniejszą kwotę debetu w porównaniu do firm ze stażem, co jest logiczne. Jednak chciałem zwrócić uwagę na jedną istotną rzecz. Banki reklamujące swoje konta firmowe z debetem często "rzucają" konkretne kwoty debetu. Np. 12 tys. zł. Jest to swego rodzaju chwyt marketingowy, mający na celu zachęcenie potencjalnego klienta do założenia konta firmowego właśnie w tym banku.

Nie zawsze te treści są klarowne bądź zawierają odesłania do szczegółowych warunków (regulaminów, taryfy opłat i prowizji, not prawnych), które niekiedy są pisane drobnym druczkiem. I dopiero w tych "szczegółach" dowiadujemy się, jakie faktycznie wymogi trzeba spełnić, aby otrzymać taki debet. Niewątpliwie trzeba być świadomym tego, że jest to maksymalna kwota debetu (górna granica) i jest możliwa do osiągnięcia przy na prawdę świetnej zdolności kredytowej (dużo punktów w scoringu). Większość nowych przedsiębiorców może tylko o niej pomarzyć.

Oferty bankowe kont firmowych z debetem na start

Na chwilę obecną tylko 4 banków ma konto firmowe z debetem na start. Należą do nich:mBank, Idea Bank, Alior Bank, PKO BP. Choć poszukujemy konta firmowego pod kątem możliwości uzyskania debetu, to jednak nie powinniśmy, nie zwracać uwagi, na inne koszty związane z utrzymaniem rachunku firmowego. Tzn. miesięczna opłata za utrzymanie konta, przelewy, wypłaty z bankomatów, użytkowaniez karty płatniczej.


mBank - Konto Firmowe z debetem na start

Idea Bank - Konto Firmowe z debetem na start

Alior Bank - Konto Firmowe z debetem na start

PKO BP - Konto Firmowe z debetem na start

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Obowiązek posiadania konta firmowego – kiedy?

Obowiązek posiadania konta firmowego – kiedy?


Autor: mgr Piotr Wasiluk


W jakich okolicznościach przedsiębiorca musi posługiwać się kontem firmowym? Kiedy bezwzględnie wymagają tego przepisy prawa? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz w treści artykułu. Zapraszam!


Powstało już wiele mitów na temat obowiązkowych kont firmowych, to znaczy tych dedykowanych wyłącznie osobom prowadzącym działalność gospodarczą. W dzisiejszym artykule, postaram się rozwiać wątpliwości na ten temat. Dowiesz się kiedy faktycznie musisz dysponować rachunkiem bankowym dla celów firmowych, co nie jest równoznaczne z nazwą "konto firmowe". Przytoczę również konkretne przepisy prawa, na potwierdzenie moich tez.

Wymóg posiadania konta dla celów firmowych, który za chwilę omówię, dotyczy nie tylko założenia konta jako takiego, ale przede wszystkim dokonywania za jego pośrednictwem transakcji w obrocie gospodarczym, wtedy gdy wymagają tego przepisy prawa (aktywne korzystanie z konta).

"1. Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:

1) stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca, oraz

2) jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

2. Przedsiębiorca będący członkiem spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej może realizować obowiązek określony w ust. 1 za pośrednictwem rachunku w tej spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej".

(art. 22 ustawy z dnia 22 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej z późn. zm.)

Obowiązkowe płatności bezgotówkowe z kontrahentami

Z powyższego przepisu wynika, iż ewentualny obowiązek rejestrowania (dokonywania lub/i przyjmowania) płatności związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, może być wykonywany na dowolnym koncie (rachunku) bankowym, a niekoniecznie firmowym. W grę może wchodzić więc rachunek osobisty lub firmowy, według nomenklatury banków. Ale obowiązek ten powstaje jedynie wówczas, gdy spełnione zostaną łącznie dwa warunki transakcyjne:

1. transakcja dokonywana jest pomiędzy dwoma przedsiębiorcami (firmami) – B2B, i

2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 euro przeliczonych na złote we-dług średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Nieobowiązkowe płatności bezgotówkowe z kontrahentami

W pozostałych przypadkach transakcje mogą (lecz nie muszą) być dokonywane w formie gotówkowej.

Mianowicie, w sytuacji gdy:

1. transakcja dokonywana jest pomiędzy przedsiębiorcą (Tobą) a konsumentem (osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej) – B2C– bez względu na kwotę płatności,

2. transakcja dokonywana jest pomiędzy dwoma przedsiębiorcami (firmami) – B2B, oraz jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, NIE PRZEKRACZA równowartości 15 000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Obowiązkowe płatności bezgotówkowe (organy podatkowe i ubezpieczeń społecznych)

Płatności podatków na rzecz Urzędu Skarbowego bądź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zasadniczo muszą być dokonywane w formie bezgotówkowej (polecenie przelewu na konto właściwego organu). Wysokość kwoty podatku lub składki jest tutaj bez znaczenia.

"§ 1. Zapłata podatków przez podatników prowadzących działalność gospodarczą i obowiązanych do prowadzenia księgi rachunkowej lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów następuje w formie polecenia przelewu.

§ 1a. Zapłata opłaty skarbowej przez podatników, o których mowa w § 1, może nastąpić w gotówce.

§ 2. Formę rozliczeń, o której mowa w § 1, stosuje się również do wpłat kwot podatków pobranych przez płatników, jeżeli płatnicy spełniają warunki określone w § 1.

§ 3. Przepisu § 1 nie stosuje się:

1) do zapłaty podatków niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą;

2) gdy zapłata podatku, zgodnie z przepisami prawa podatkowego, jest dokonywana papierami wartościowymi lub znakami akcyzy;

3) do pobierania podatków przez płatników lub inkasentów".

(art 61 §1-3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa)

"Płatnik składek jest obowiązany opłacać należności z tytułu składek, o których mowa w ust. 4, w formie bezgotówkowej w drodze obciążenia rachunku bankowego płatnika składek lub obciążenia rachunku płatniczego płatnika w instytucji płatniczej w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. Nr 199, poz. 1175, z późn. zm.)".

(art. 47 ust. 4b ustawy z dnia 13 październik 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych z późn. zm.)

Nieobowiązkowe płatności bezgotówkowe (organy podatkowe i ubezpieczeń społecznych)

Z obligatoryjnych płatności bezgotówkowych na rzecz US i ZUS-u zostali zwolnieni:

1. mikro-przedsiębiorcy (patrz niżej),

2. przedsiębiorcy dokonujący płatności podatku papierami wartościowymi lub znakami akcyzy, zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa,

3. przedsiębiorcy dokonujący zapłaty podatku niezwiązanego z prowadzoną działalnością gospodarczą (podatki osobiste).

"§ 1b. Zapłata podatków przez mikro-przedsiębiorców w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.5)) może nastąpić również w gotówce".

(art 61 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa)

"Za mikro-przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:

1) zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników, oraz

2) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jedne-go z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro".

(art. 104 ustawy z dnia 22 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej z późn. zm.)

"Płatnik składek będący mikro-przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej może opłacać należności z tytułu składek również w formie przekazu pocztowego lub w formie przekazu pieniężnego za pośrednictwem instytucji płatniczej lub biura usług płatniczych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych".

(art. 47 ust. 4e ustawy z dnia 13 październik 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych z późn. zm.)

Obowiązek rejestrowania płatności za pomocą rachunku bankowego, w sytuacji gdy wymagają tego przepisy prawa (patrz wyżej), może być spełniony na jednym z dwóch rachunków:

1.rachunku osobistym (koncie osobistym), albo

2.rachunku firmowym (koncie firmowym).

Abstrahując od wymogów prawnych, przyjrzyjmy się plusom i minusom posiadania konta firmowego.

Zalety posiadania konta firmowego:

  • oddzielenie finansów osobistych od firmowych,
  • większa transparentność transakcji,
  • możliwość zaliczenia wydatków związanych z utrzymaniem konta w koszta,
  • łatwiejsze prowadzenie ewidencji księgowych/ podatkowych,
  • uniknięcie ewentualnych zastrzeżeń organów podatkowych (choć rzadko to się zdarza) i nie ma to umocowania w przepisach powszechnie obowiązujących, czyt. takie "widzi mi się" fiskusa,
  • w okolicznościach posługiwania się kontem osobistym dla celów firmowych, mogą powstać wątpliwości, jaki charakter ma dana transakcja (osobisty czy firmowy), co niesie za sobą różne konsekwencje podatkowe,
  • trudności z opodatkowaniem odsetek bankowych, gdy korzystamy z konta osobistego na potrzeby firmowe,
  • możliwość skorzystania z ofert bankowych przeznaczonych dla przedsiębiorców, a dostępnych z poziomu konta firmowego (tj. po założeniu konta firmowego). Np. debet na koncie firmowym, kredyty dla firm, poręczenia bankowe etc.

Wady posiadania konta firmowego:

  • na ogół utrzymanie konta firmowego jest znacznie droższe od konta osobistego,
  • dodatkowe koszty wynikające z obsługi konta firmowego, obok konta osobistego (w przypadku posiadania dwóch kont dla potrzeb osobistych i firmowych).

Podsumowując, chociaż zgodnie z aktualnymi przepisami mikro-przedsiębiorcy nie mają obowiązku posiadania oddzielnego konta firmowego, to jednak posiadanie takiego konta, może się okazać wygodniejszym i korzystniejszym rozwiązaniem. Każdy jednak powinien ocenić samodzielnie, czy warto zakładać odrębne konto firmowe.


mgr Piotr Wasiluk

Konto Firmowe w mBanku

Konta Firmowe - Porównanie

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Pomysły na optymalizację kosztów firmy

Pomysły na optymalizację kosztów firmy


Autor: kontofirmowe24.pl


Kluczem do rentowności firmy jest stworzenie takich warunków, w których te same zadania można będzie realizować równie dobrze przy pomocy tańszych narzędzi i mniejszej ilości pracy. W teorii to proste, a w praktyce?


Jeśli komputer, to co?

Każda firma do działania potrzebuje komputera: wymiana dokumentów, komunikacja wewnętrzna, przygotowywanie prezentacji i prostych grafik – bez komputera jest to niemożliwe. I tutaj pojawia się pierwszy problem, a mianowicie przywiązanie do drogich programów. Polscy przedsiębiorcy rzadko sięgają po programy graficzne, pakiety biurowe, programy pocztowe i edytory audio dostępne na licencji Open Source. Większość z nich z powodzeniem może zastąpić drogie programy, a wszystkie są darmowe, włącznie z dopuszczeniem do użytku komercyjnego.

Jeśli księgowość, to jak?

Szczególnie początkujący przedsiębiorcy mają problem z prowadzeniem księgowości. Przyczyną jest niepotrzebnie skomplikowane prawo, ale w tym aspekcie niestety trzeba dostosować się do zastanych warunków. Na rynku istnieją aplikacje do samodzielnego prowadzenia księgowości online. Rozliczenia w podstawowym zakresie nie są aż tak trudne, żeby płacić księgowemu kilkaset złotych miesięcznie za wystawienie kilku faktur i zaksięgowanie prostych kosztów w niedużej ilości. Można zrobić to samemu.

Jeśli konto, to gdzie?

Wybór konta bankowego to ważna sprawa. Masowa obsługa transakcji, rachunek pomocniczy, darmowy rachunek walutowy: wszystko to brzmi pięknie, nowocześnie i modnie, ale przecież bardzo często przedsiębiorcy płacą za konta, których możliwości nie wykorzystują nawet w połowie. Czasem opłaca się zrezygnować niemal całkowicie z obrotu gotówkowego – taka decyzja wcale nie musi oznaczać spadku popularności, bo wszystko jest tylko kwestią odpowiedniego planowania. Rachunkom firmowym warto się od czasu do czasu przyglądać i patrzeć, czy czasem nie generują one zbędnych kosztów.

A co zrobić z biurem?

Wynajęte lub własne biuro jest niezbędne właściwie tylko i wyłącznie tam, gdzie firma „zbiera” klientów z ulicy. W każdym innym przypadku – o ile oczywiście spotkania z klientami nie trwają cały dzień – można skorzystać z oferty wynajmu sal konferencyjnych, coworkingu albo wirtualnego biura. Te trzy usługi na dobre rozwiązują problem zbytecznych wydatków na utrzymanie własnego biura i pozwalają w dodatku zdecydowanie uprościć księgowanie wydatków.

Skąd brać pomysły?

Cała sztuka polega na tym, aby z odwagą sprawdzać poszczególne rozwiązania i przekonywać się do czegoś, do czego przedsiębiorcy z krajów zachodnich doszli już dawno: to, że firma nie generuje olbrzymich kosztów, nie oznacza, że nie może utrzymać prestiżu. Im lepiej zarządza się firmowymi finansami, tym bardziej rośnie rozpoznawalność marki, choć oczywiście nie wynika to ze stanu posiadania, ale z tego, że firma z wydatkami na niższym poziomie jest bardziej elastyczna, a więc i agresywniej działa na rynku, zdobywa nowych klientów i dobrze się o niej mówi. Nie patrz więc na optymalizację finansów jedynie przez pryzmat portfela – to ważne, ale nie wystarczy. Optymalizacja to przecież sposób na budowę strategii firmy, która zagwarantuje sukces w przyszłości.


Więcej porad dotyczących optymalizacji kosztów działalności gospodarczej znajdziesz na www.kontofirmowe24.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Biuro rachunkowe czy własna księgowość

Biuro rachunkowe czy własna księgowość


Autor: Piotr Zając


Dylemat przed którym stoi każdy, kto zakłada własną działalność. Czy samemu prowadzić swoje księgi rachunkowe czy zlecić to biurze rachunkowemu.


Każdy kto kiedyś zakładał własną działalność, poza wielkimi oczekiwaniami, miał też mnóstwo obaw i problemów, przed którymi nigdy wcześniej się nie spotkał, a może nawet nie wiedział, że takie problemy w ogóle istnieją. Chciałbym tu poruszyć kwestię księgowości, na dzień dzisiejszy mamy dwie drogi do rozwiązania tego niewątpliwie poważnego problemu, przez wielu mocno pomijanego.

Pierwsze rozwiązanie to wzięcie sprawy w swoje ręce. O ile jeśli skoczyliśmy jakąś szkołę lub mamy jakiekolwiek pojęcie o księgowości jesteśmy w stanie "ogarnąć temat" w ciągu kilku dni, to w przypadku gdy nie mamy pojęcia o księgowości, a słowo VAT, czy podatek wywołują u nas zdziwienie na twarzy oraz dreszcze, musimy spędzić co najmniej kilka miesięcy, żeby dać sobie radę z naszą jednoosobową działalnością. Sprawy mocno się kompilują w momencie, gdy chcemy żeby nasza księgowość była tzw. "elastyczną księgowością". Zawiłość prawna jest ogromna, a czasem drobny błąd może skutkować w najlepszym wypadku dużą karą, a w najgorszym kilkuletnią batalią w sądzie (wystarczy włączyć TV, takich spraw jest tam sporo).

Drugie rozwiązanie to oddanie pełnej księgowości w ręce specjalistów. W każdym mieście znajdziemy co najmniej kilkanaście, a czasem i kilkadziesiąt biur rachunkowych, które za comiesięczną opłatą, będą prowadziły nasze księgi. Zanim jednak wybierzemy biuro księgowe, warto zapoznać się z ofertą kilku takich biur i skorzystać z usług najlepszych specjalistów. Czasami nie warto kierować się tylko cenną, gdyż niektóre biura są droższe, ale oferują np. kontakt w naszym imieniu z urzędami takimi jak: ZUS, Skarbówka czy GUS. Sprowadza sie to do tego, że jeśli nasze biuro rachunkowe będzie miało w ofercie pełną księgowość, może się okazać, że zrobią za nas wszystko, a nam pozostanie jedynie (albo i aż) opieka nad firmą, od strony sprzedaży i rozwoju, zapominając całkowicie o dziale księgowym.

Podsumowując powyższe rozważania, warto zastanowić się wcześniej nad księgowością, a nie "rzucać się z motyką na słońce". W mojej opinii jeśli ktoś jest pewien swojej wiedzy z zakresu księgowości oraz ma czas żeby się w to "bawić", powinien samemu prowadzić rozliczenia, a z drugiej strony jeśli jakaś osoba ma chociaż cień wątpliwości to zgonie z prawem Murphy'ego, powinna oddać to w ręce specjalistów, bo jeśli mamy obawy że coś może pójść nie tak, to na pewno tak będzie.


Wyboru i tak dokanasz tylko Ty ja mogę Ci pomóc - Biuro rachunkowe kraków

Lubię pisać, niestey nie mam lekkiego pióra...

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.