niedziela, 13 grudnia 2015

Gehenna przedsiębiorcy. Zanim dostaniesz kredyt, będziesz musiał się nagimnastykować

Gehenna przedsiębiorcy. Zanim dostaniesz kredyt, będziesz musiał się nagimnastykować


Autor: Artykuły Specjalne


Kredyt obrotowy na bieżącą działalność, celowy na służbowy samochód i inwestycyjny na rozwój działalności to duże wyzwanie dla każdego przedsiębiorcy. Dlaczego? Zanim bank zaproponuje ci podpisanie umowy, będziesz musiał udowodnić swoją stabilną sytuację finansową.


Mały przedsiębiorca niemile widziany przez bank

Jeśli uwierzyłeś w przekazy reklamowe, że do zaciągnięcia kredytu na start firmy wystarczy dowód osobisty, to zaraz sprowadzimy cię na ziemię. Przedsiębiorcy należą bowiem do tej grupy klienckiej, która niosą ze sobą podwyższone ryzyko kredytowe. Uzasadnienie, bo gdyby spojrzeć na dane Głównego Urzędu Statystycznego, 80% wszystkich firm znika z rynku zanim skończy 2 lata.

W efekcie - instytucje podchodzą z dużą rezerwą do początkujących przedsiębiorców i zanim zgodzą się na udzielenie wsparcia finansowego, wymagają udokumentowania swojej zdolności kredytowej.

Kredyt dla małej firmy tak, ale pod kilkoma warunkami

1. Przynajmniej roczna obecność na rynku to absolutne minimum

Możesz przyjąć za standard, że jeśli bank ma udzielić ci finansowania, twoja firma powinna być obecna na rynku przez przynajmniej 12 miesięcy od chwili złożenia wniosku CEIDG-1 w urzędzie miasta. Napisaliśmy „przynajmniej”, bo część banków nie będzie chciała z tobą negocjować zanim twoja DG nie skoczy 24 miesięcy lub więcej.

2. Wkład własny może okazać się konieczny

Banki próbują zminimalizować ryzyko kredytowe wkładem własnym przedsiębiorcy. To oznacza, że jeśli złożysz swój wniosek o sfinansowanie auta służbowego z kredytu celowego, spodziewaj się 10-, 20-procentowej opłaty początkowej.

Wkład to sygnał dla banku, że dzielicie się ryzykiem przynajmniej w części.

3. Bank będzie wymagał kompletu dokumentacji

Nim bank udzieli finansowania będzie wymagał od ciebie kompletu dokumentów. Jeśli jesteś właścicielem jednoosobowej działalności gospodarczej, to będziesz musiał przygotować m.in. dowód osobisty, wypis z CEIDG, zaświadczenie od US i ZUS, że nie zalegasz ze składkami, wnioski potwierdzające nadanie numerów: REGON (patrz słownik: REGON ») i NIP, a także PIT za ubiegły rok podatkowy oraz wiele innych.


To jak obszerna będzie lista zależy od polityki banku, twojej zdolności kredytowej oraz wysokości finansowania o jakie wnioskujesz.


Praktyczna i dobra wiedza w sieci - Artelis.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

5 największych wad finansowania bankowego dla działającej firmy

5 największych wad finansowania bankowego dla działającej firmy


Autor: Artykuły Specjalne


Nawet prężnie działającej firmie przydaje się co pewien czas zastrzyk gotówki. Do wyboru są wówczas różne opcje pozyskania środków, jednak większość przedsiębiorców najpierw kieruje swe kroki do banku.


Zanim jednak podejmiemy decyzję o złożeniu wniosku o kredyt, musimy wiedzieć, że oprócz niewątpliwych zalet takie rozwiązanie ma niestety również wady…

Kredyty bankowe należą do najpopularniejszych produktów finansowych, o których myślą przedsiębiorcy potrzebujący gotówki na dalsze rozwijanie działalności, poszerzenie oferty, przetrwanie trudniejszego momentu czy skorzystanie z atrakcyjnej okazji biznesowej. Jak wiadomo, w biznesie czas to pieniądz. Finansowanie inwestycji warto więc przeprowadzić jak najszybciej. Niestety bank nie zawsze wychodzi naprzeciw potrzebom firm, zwłaszcza z sektora MŚP.

1. Zdolność kredytowa? Niekoniecznie

Banki podchodzą dość nieufnie do sektora MŚP. Największym problemem jest udowodnienie bankowi swojej zdolności kredytowej, a mała firma jest w ich oczach niezbyt wiarygodnym kredytobiorcą. Nawet jeśli bank zdecyduje się udzielić kredytu, uznaje, że ponosi większe ryzyko i rekompensuje je sobie wyższymi kosztami takiej pomocy finansowej. Z danych Eurostatu wynika, że oprocentowanie kredytów dla firm w Polsce jest o wiele wyższe niż w krajach strefy euro (źródło: http://www.nbp.pl/publikacje/materialy_i_studia/ms310.pdf).

Przedsiębiorstwa z sektora MŚP najczęściej nie dysponują na tyle dużym majątkiem, aby móc przedstawić wymagane przez bank zabezpieczenia w formie aktywów. Wówczas firma może np. uzyskać poręczenie z funduszu poręczeń kredytowych. Niestety większość tego typu funduszy działa głównie w branżach tradycyjnych. Firmy innowacyjne mają tu niewielkie pole manewru.

2. Długi proces rozpatrywania wniosku kredytowego

Kolejnymi problemami przedsiębiorców są długotrwałe procedury i czas oczekiwania na decyzję kredytową. Uruchomienie kredytu może potrwać od 3 do 6 miesięcy. W czasie, gdy przedsiębiorca czeka na decyzję, bank sprawdza jego historię oraz zdolność kredytową.

Tutaj szczególnie widać przewagę finansowania pozabankowego – w przypadku prowadzenia przedsiębiorstwa czas jest przecież bezcenny, szczególnie gdy w grę wchodzi możliwość zainwestowania w pojawiającą się okazję biznesową czy też potrzebne są dodatkowe środki na dokończenie inwestycji już rozpoczętej. Przykładowo firma Property Secured Fund SA, udzielająca pożyczki pod zastaw nieruchomości, może podjąć decyzję nawet po kilku dniach. Czas oczekiwania jest tak krótki, ponieważ pożyczkodawca jedynie sprawdza nieruchomość, która będzie stanowić zabezpieczenie, a przedsiębiorca nie jest zobowiązany do udokumentowania swojej zdolności kredytowej.

3. Ogrom dokumentacji

To trzeci problem, z którym muszą się zmierzyć przedsiębiorcy starający się o kredyt. Należy bowiem przygotować m.in. wniosek kredytowy, dokumenty przedsiębiorstwa, wyciągi z konta za ostatnie 6 miesięcy, dokumentację finansową czy biznes plan.

4. Stałe obciążenie finansowe firmy

Najkorzystniejszym sposobem spłaty jest najczęściej spłata jednorazowa. Dokonuje się jej pod koniec okresu, na jaki zaciągnęło się zobowiązanie. Konieczność regularnego spłacania rat kredytu sprawia, że właściciel firmy nie może w pełni wykorzystać potencjału pożyczonej sumy – co miesiąc musi mieć na uwadze konieczność odłożenia pewnej kwoty, która zostanie ściągnięta z konta przez bank.

5. Zmienne koszty kredytu

Produkty bankowe wydają się być tańszą opcją niż pożyczki, jednak nie zawsze tak jest. Oprocentowanie jest oczywiście niższe, ale należy dodać do tego rozmaite opłaty, ubezpieczenie, a często także wymóg otwarcia w danym banku rachunku firmowego i utrzymywania na nim regularnych obrotów. Co więcej, wysokość opłat i prowizji bankowych może ulegać zmianie w trakcie trwania umowy o kredyt. Wahania te mogą wynikać m.in. z decyzji Rady Polityki Pieniężnej w sprawie stóp procentowych (gdy stopy wzrastają, rośnie również koszt kredytu o zmiennym oprocentowaniu), zmiany poziomu inflacji lub wysokości opłat ponoszonych przez kredytobiorcę związanych z wykonywaniem umowy za pośrednictwem firm współpracujących z bankiem czy też wprowadzenia nowych przepisów prawnych.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Usługi księgowe

Usługi księgowe


Autor: Julia Wolińska


Coraz to więcej przedsiębiorców odbiega od tradycyjnej metody prowadzenia ksiąg w firmie, czyli samodzielnej księgowości. Z dnia na dzień rośnie liczba osób zmierzających do połączenia zarządzania firmą z prowadzeniem księgowości zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.


USŁUGI KSIĘGOWE ZŁOTYM ŚRODKIEM NA SUKCES FIRMY

Wiele osób z pewnością zastanawia się czym tak właściwie są usługi księgowe. Jest to bardzo obszerny temat, który można krótko i zwięźle określić słowami “kompleksowa pomoc przedsiębiorcom w prowadzeniu ich działalności gospodarczej na jak najwyższym poziomie.” Każdego dnia zwiększa się liczba właścicieli firm, którzy stawiają na bezpieczeństwo w swojej firmie. Konkurencja na rynku jest ogromna i przedsiębiorcy pragną zapewnić swojej firmie stabilność finansową oraz odpowiednią pozycję na rynku. Jak tego dokonać? Odpowiednim krokiem będzie skorzystanie z oferty biur świadczących usługi księgowe. Takie działanie pozwoli przedsiębiorcom w pełni skupić się na zarządzaniu swoją firmą bez konieczności dekoncentrowania się na sprawach księgowych swojej firmy.


RATUNEK - KSIĘGOWA CZY BIURO RACHUNKOWE?

Ogrom przedsiębiorców zdecydowanych na profesjonalną pomoc księgową zastanawia się czy lepsze będzie biuro rachunkowe, czy doświadczona księgowa? Odpowiedź nie jest prosta i jednoznaczna. Wszystko zależy od wymagań przedsiębiorcy, który chce zatrudnić kogoś z zewnątrz w swojej firmie.

KSIĘGOWA

Większość przedsiębiorców decydujących się na własną księgową kieruje się chęcią posiadania w firmie osoby odpowiedzialnej za księgowość. Starają się oni ciągle być na bieżąco z sytuacją przedsiębiorstwa i chcą mieć łatwiejszy dostęp do dokumentów. Księgowa w firmie to możliwość ciągłego kontrolowania sytuacji firmy.

Czy księgowa to właściwa decyzja? Właściciele firm często nie zdają sobie sprawy z tego jak dużo wad niesie ze sobą powierzenie całej księgowości w ręce jednej osoby. Sporym mankamentem zatrudnienia księgowej jest problem w sytuacji, w której księgowa zachoruje. Firma zostaje pozbawiona osoby zarządzającej finansami, więc staje się znacznie słabsza. Kolejnym słabym punktem własnej księgowej są koszty, które dodatkowo trzeba ponieść w związku z wyposażeniem stanowiska pracy czy szkoleniami w związku ze stale zmieniającymi się przepisami prawa.


BIURO RACHUNKOWE

Biuro rachunkowe jest rozwiązaniem dla przedsiębiorców stawiających na wiedzę, doświadczenie i profesjonalizm w jednym miejscu. Eksperci biur rachunkowych poradzą sobie niemalże z każdym problemem związanym z prowadzoną działalnością w związku z wieloma wykwalifikowanymi osobami w jednym miejscu. Specjalizują się zarówno w kadrach i płacach, księgowości, poradach prawnych, poradach księgowych oraz co jest bardzo istotne mają dobry kontakt z urzędami, co pozwala na szybsze i efektywniejsze rozwiązanie problemu.

Rozważmy także kwestie odpowiedzialności, która powinna w istotnym stopniu przyczyniać się decyzji przedsiębiorcy. Większość biur rachunkowych posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, które uprawnia przedsiębiorcę do otrzymania zwrotu kosztów w przypadku popełnienia jakichkolwiek błędów z winy pracowników biura.

Usługi księgowe? Tak, to rozwiązanie dla przedsiębiorców stawiających na profesjonalną księgowość w firmie. Warto jednak przeanalizować, kto przyniesie więcej korzyści - biuro rachunkowe czy własna księgowa? To przedsiębiorca musi podjąć ostateczną decyzję czego oczekuje od współpracy z zewnętrznymi ekspertami.


Usługi księgowe to kompleksowa pomoc księgowa dla każdego przedsiębiorcy zarządzającego swoją firmą.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Ubezpieczenie samochodu leasingowanego w kosztach firmy

Ubezpieczenie samochodu leasingowanego w kosztach firmy


Autor: Piotr Henke


Pytanie podatnika: Wnioskodawczyni od 2008 roku używa na podstawie umowy leasingu operacyjnego samochód osobowy, za który opłaca ubezpieczenie OC AC. Wnioskodawczyni zalicza do kosztów nie całą wartość z polisy, a tylko wartość proporcjonalną do 20.000 euro wartości samochodu.


Czy zaliczenie w koszty tylko części wartości z polisy jest prawidłowe? Czy powinna być księgowana cała wartość ubezpieczenia OC i AC, ponieważ samochód został wzięty w leasingu operacyjnym?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26.01.2010 r. (data wpływu 01.02.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na ubezpieczenie samochodu osobowego używanego na podstawie zawartej umowy leasingu operacyjnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE
W dniu 01.02.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na ubezpieczenie samochodu osobowego używanego na podstawie zawartej umowy leasingu operacyjnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawczyni (biuro rachunkowe) od 2008 roku używa na podstawie umowy leasingu operacyjnego samochód osobowy, za który opłaca ubezpieczenie OC AC.

Wnioskodawczyni zalicza do kosztów nie całą wartość z polisy, a tylko wartość proporcjonalną do 20.000 euro wartości samochodu.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy zaliczenie w koszty tylko części wartości z polisy jest prawidłowe?

2. Czy powinna być księgowana cała wartość ubezpieczenia OC i AC, ponieważ samochód został wzięty w leasingu operacyjnym?

Zdaniem Wnioskodawczyni do kosztów uzyskania przychodów powinna być zaliczona cała wartość ubezpieczenia OC i AC ponieważ samochód osobowy używany jest na podstawie umowy leasingu operacyjnego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:
Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Z powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 powołanej ustawy. Jednakże, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego związek z prowadzoną działalnością oraz to, że poniesienie tego wydatku miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, ewentualnie na zachowanie lub zabezpieczenie źródła tego przychodu. Kwestie dotyczące zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z umowami leasingu zostały przez ustawodawcę uregulowane w art. 23a-23l ww. ustawy.

Zgodnie z art. 23a pkt 1 ww. ustawy, ilekroć w rozdziale jest mowa o umowie leasingu - rozumie się przez to umowę nazwaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana „finansującym", oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej „korzystającym" podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty.
Jak wynika z art. 23b ust. 1 ww. ustawy - opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli umowa ta spełnia następujące warunki:

1. została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, oraz

2. suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

W myśl art. 23b ust. 2 ww. ustawy - jeżeli finansujący w dniu zawarcia umowy leasingu korzysta ze zwolnień w podatku dochodowym przysługujących na podstawie:

1. art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.),

2. przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych,3.art. 23 i 37 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym (Dz. U. z 1997 r. Nr 26, poz. 143 ze zm.) - do umowy tej stosuje się zasady opodatkowania określone w art. 23f-23h.

Z przepisów powyższych wynika zatem, iż co do zasady jeżeli umowa leasingu spełnia warunki określone w art. 23b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych to ponoszone przez leasingobiorcę (korzystającego) w związku z tą umową wydatki ponoszone w podstawowym okresie, z tytułu używania przedmiotu leasingu mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Z kolei w myśl art. 23 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20.000 euro, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Oznacza to, że w przypadku opłacania składek na ubezpieczenie samochodu osobowego składki te stanowią koszt uzyskania przychodu tylko w części ustalonej od wartości samochodu nie przekraczającej równowartości 20.000 euro (przeliczonej na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia).

Reasumując koszty składek na ubezpieczenie samochodu osobowego używanego na podstawie umowy leasingu operacyjnego, będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w wysokości nieprzekraczającej ich części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20.000 euro, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

W świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stanowisko Wnioskodawczyni, iż koszt ubezpieczenia samochodu stanowi w całości koszt uzyskania przychodu - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Wypowiedzenie umowy OC

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Konta firmowe z debetem na start – porównanie

Konta Firmowe z debetem na start– porównanie


Autor: mgr Piotr Wasiluk


Rozpoczynasz działalność gospodarczą? Chcesz założyć Konto Firmowe z debetem? Sprawdź gdzie masz szanse na dodatkowe pieniądze dla firmy!


Wybór dobrego konta dla firmy, nie jest wcale prostą sprawą. Liczebność ofert banków, nie ułatwia nam zadania. Przy wyborze konta firmowego trzeba zwrócić uwagę na wiele czynników. Za podstawowy uważam, ogólnie rzecz biorąc koszty utrzymania rachunku firmowego.Tj. opłata za prowadzenie, wypłaty z bankomatów, przelewy, opłaty za kartę debetową/kredytową.

Za istotną kwestię uważam również dostęp do dodatkowej gotówki, określany mianem debetu, linii kredytowej czy też kredytu odnawialnego. Pojęcia te są stosowane zamiennie. Spójrzmy na to, co proponują nam banki.

Tylko w 4 bankach konto z debetem na start...

Ostatnia aktualizacja danych: 2015-02-11

KONTA FIRMOWE Z DEBETEM NA START - PORÓWNANIE 2015

Bank

Alior Bank

Idea Bank

mBank

PKO BP

Nazwa konta

Rachunek Partner

Konto Firma to Ja

mBiznes Konto Start

Inteligo

Debet na koncie firmowym

– max kwota debetu na start

ustalana indywidualnie

5 tys. zł

10 tys. zł

2 tys. zł

– opłata za rozpatrzenie wniosku

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

– prowizja za udzielenie i odnowienie dopuszczalnego salda debetowego

ustalana indywidualnie

0,00 zł

od 2% do 5% kwoty debetu

2,00 zł/ każdorazowo za czynność1

– prowizja za podwyższenie kwoty dopuszczalnego salda debetowego

ustalana indywidualnie

0,00 zł

od 2% do 5% kwoty podwyższenia

2,00 zł/ każdorazowo za czynność

– prowizja od niewykorzystanej kwoty dopuszczalnego salda debetowego

ustalana indywidualnie

0,00 zł

3% (w skali roku) niewykorzystanej kwoty salda - naliczana

przy wykorzystaniu mniejszym niż 50% przyznanego limitu

0,00 zł

– opłata za zmniejszenie/rezygnację z limitu debetowego

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

–oprocentowanie

4 x stopa lombardowa NBP

Debet do 5 tys. zł w okresie promocyjnym – 0% przez 4 m-ce, z możliwością przedłużenia stawki zerowej na kolejne 9 m-cy.

Debet do 5 tys. zł po okresie promocyjnym – 15,99 % w skali roku.

Debet powyżej 5 tys. zł – 15,99 % w skali roku.

12%

12% (zmienna stopa procentowa w stosunku rocznym)

– opłata roczna za debet

ustalana indywidualnie

0,00 zł

2% kwoty przyznanego limitu

2 zł/mc (2 pierwsze mc-e 0 zł)

– max kwota późniejszego debetu

ustalana indywidualnie

20 tys. zł

20 tys. zł po 6 miesiącach działalności

2 tys. zł, bez względu na okres prowadzenia działalności

Założenie konta firmowego

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

Opłata miesięczna za prowadzenie konta

0,00 zł/25,00 zł3

0,00 zł – jeśli min 5 transakcji kartą płatniczą na dowolną kwotę

0,00 zł

0,00 zł

4,99 zł – pozostałe przypadki

Przelewy (kanały samoobsługowe)

– przelew między rachunkami firmowymi posiadacza

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

– przelew wewnętrzny (ten sam bank)

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł – w ramach comiesięcznego pakietu 5-ciu darmowych przelewów2.

0,00 zł

Pozostałe przypadki: 1,50 zł

– przelew zewnętrzny (różne banki)

0,00 zł4

0,00 zł

0,00 zł – w ramach comiesięcznego pakietu 5-ciu darmowych przelewów2.

1,00 zł

Pozostałe przypadki: 1,50 zł

– przelew zagraniczny/ przelew walutowy

20,00 zł – zwykły (opłata stała)

100,00 zł – zwykły

5,00 zł – przelew SEPA

8,00 zł – zwykły (przelew SEPA)

150,00 zł – przyśpieszony

30,00 zł – pilny (opłata dodatkowa)

0,25% kwoty przelewu min. 20,00 zł, max. 200,00 zł – pozostałe przelewy, w tym SWIFT

20,00 – pilny (przelew SEPA)

200,00 zł – ekspresowy

50,00 zł – zwykły (przelew inny niż SEPA)

90,00 zł – pilny (przelew inny niż SEPA)

50,00 zł –ekspresowy (opłata dodatkowa)

– przelewy do ZUS, US

0,00 zł/1,00 zł4

0,00 zł

0,00 zł – do ZUS i US

0,00 zł

1,50 zł – do innych organów podatkowych

Karta debetowa

– opłata jednorazowa za wydanie karty debetowej

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł, jeśli do rachunku głównego

5,00 zł – do innych rachunków

– opłata miesięczna za użytkowanie karty debetowej

3,00 zł

0,00 zł – transakcje bezgotówkowe wykonane kartą debetową na kwotę min 400,00 zł w skali miesiąca

0,00 zł – jeśli suma transakcji bezgotówkowych dokonanych kartą wyniesie min 200,00 zł/mc (promocja przez 6-m-cy)

0,00 zł – jeżeli suma transakcji bezgotówkowych wykonanych tą kartą rozliczonych w poprzednim okresie miesięcznym przekracza 99,99 zł.

4,99 zł – pozostałe przypadki

5,00 zł – jeśli suma transakcji bezgotówkowych będzie mniejsza od 200,00 zł/mc (promocja przez 6-m-cy)

4,00 zł – pozostałe przypadki

3,50 zł – później, po 6 miesiącach od wydania karty debetowej

– opłata za wydanie dodatkowej karty debetowej

20,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł – do rachunku głównego

5,00 zł – do innych rachunków

– opłata miesięczna za użytkowanie dodatkowej karty debetowej

3,00 zł

0,00 zł – transakcje bezgotówkowe wykonane kartą debetową na kwotę min 400,00 zł w skali miesiąca

0,00 zł – jeśli suma transakcji bezgotówkowych dokonanych kartą wyniesie min 200,00 zł/mc (promocja przez 6-m-cy)

0,00 zł – jeżeli suma transakcji bezgotówkowych wykonanych tą kartą rozliczonych w poprzednim okresie miesięcznym przekracza 99,99 zł

4,99 zł – pozostałe przypadki

5,00 zł – jeśli suma transakcji bezgotówkowych będzie mniejsza od 200,00 zł/mc (promocja przez 6-m-cy)

4,00 zł – pozostałe przypadki

3,50 zł – później, po 6 miesiącach od wydania karty debetowej

– prowizja od transakcji bezgotówkowych

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

– opłata roczna za kartę debetową

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

Wypłaty i wpłaty w bankomatach/wpłatomatach

– wypłata gotówki w bankomatach krajowych

0,00 zł – w bankomatach zlokalizowanych w Oddziałach Alior Banku

0,00 zł, wypłaty ze wszystkich bankomatów przy pakiecie "all inclusive" (9,00 zł/mc)

0,00 zł – w bankomatach mBanku, w bankomatach Sieci Euronet, Planet Cash oraz Banku Zachodniego WBK S.A.

0,00 zł – w bankomatach banku oraz bankomatach i BZ WBK

2,00 zł –pozostałe bankomaty

5,00 zł –

w innych bankomatach w kraju

2,99 zł – pozostałe przypadki

3% kwoty wypłaty, min. 5,00 zł – w pozostałych bankomatach

0,00 zł – wszystkie bankomaty, korzystając z usługi "Bankomaty bez granic" (4,00 zł/mc)

– wypłata gotówki w bankomatach zagranicznych

3,00% kwoty wypłaty,

min. 8 zł

2% kwoty wypłaty,

nie mniej niż 10,00 zł

3% kwoty wypłaty, min. 9,00 zł

3% kwoty wypłaty, min. 10,00 zł5

0,00 zł – dla klientów korzystających z usługi "Bankomaty bez granic" (4,00 zł/mc)

– wpłata gotówki w bankomatach/wpłatomatach krajowych

0,50 % kwoty wpłaty,

min 6,00 zł

0,5% od każdej wpłaty

brak danych

brak danych

0,00 zł – wpłaty w wyznaczonych wpłatomatach/bankomatach, przy pakiecie "all inclusive" (9,00 zł/mc)

Karty kredytowe

– nazwa karty kredytowej

Karta kredytowa Alior Banku

Karta kredytowa Idea Bank

Karta kredytowa mBanku

Karta kredytowa Inteligo

– opłata za wydanie karty

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

0,00 zł

– oprocentowanie

12%

12%

12%

12%

– opłata miesięczna za używanie karty

brak opłaty

0,00 zł – jeżeli zostaną wykonane transakcje kartą na kwotę min 300,00 zł/mc

4,99 zł – pozostałe przypadki

6,00 zł/0,00 zł Miesięczna opłata za kartę jest zwracana, jeżeli obroty (z wyłączeniem przelewów z karty kredytowej) za ostatni okres rozliczeniowy wynoszą co najmniej 1500,00 zł

brak opłaty

– opłata roczna za używanie karty

0,00 zł – jeżeli średniomiesięczne wartości transakcji przekraczają 1500,00 zł

brak opłaty

brak opłaty

0,00 zł- jeżeli średniomiesięczna wartość operacji (gotówkowych i bezgotówkowych) zrealizowanych w roku za który opłata jest pobierana przekroczy 800,00 zł

70,00 zł – jeżeli średniomiesięczne wartości transakcji są niższe niż 1500,00 zł

35,00 zł - jeżeli średniomiesięczna wartość operacji (gotówkowych i bezgotówkowych) zrealizowanych w roku, za który opłata jest pobierana wynosi min 500,00 zł

50,00 zł - jeżeli średniomiesięczna wartość operacji (gotówkowych i bezgotówkowych) zrealizowanych w roku, za który opłata jest pobierana jest niższa niż 500,00 zł

– wypłata gotówki w kraju

3,00% kwoty wypłaty,

min. 5,00 zł – bankomaty Euronet i PlanetCash

3% kwoty wypłaty, nie mniej niż 5,00 zł (bankomat)

3% kwoty wypłaty, min 5,00 zł (bankomat)

3% kwoty wypłaty, nie mniej niż 7,00 zł (bankomat, POS)

4,50% kwoty wypłaty,

min 5,00 zł – pozostałe bankomaty

– wypłata gotówki za granicą

4,50%,

min 8,00 zł

3%, kwoty wypłaty, nie mniej niż 10,00 zł (bankomat)

3% kwoty wypłaty, min. 10,00 zł (bankomat)7

3% kwoty wypłaty, nie mniej niż 10,00 zł (bankomat)

– transakcje bezgotówkowe w punktach handlowo-usługowych (terminal POS)

0,00 zł

0,00 zł

brak danych

0,00 zł6

– przelew z karty kredytowej

3,00% wartości przelewu

2,5% kwoty przelewu

3% kwoty przelewu, min. 5,00 zł

3% kwoty przelewu, nie mniej niż 7,00 zł

– wpłata gotówkowa w bankomacie/wpłatomacie

brak danych

0,5% od każdej wpłaty

– przekroczenie przyznanego limitu kredytowego

49,00 zł

brak danych

30,00 zł

35,00 zł

Dokumenty

Taryfa opłat i prowizji dla firm – Alior Bank

Taryfa opłat i prowizji dla firm – Idea Bank

Taryfa opłat i prowizji dla firm – mBank

Taryfa opłat i prowizji dla firm – Inteligo

Tabela oprocentowania dla firm – Alior Bank

Taryfa opłat i prowizji kart debetowych – Idea Bank

Tabela oprocentowania dla firm – mBank

Tabela oprocentowania dla firm– Inteligo

Regulamin rachunków firmowych – Alior Bank

Regulamin rachunków firmowych – Idea Bank

Regulamin rachunków firmowych – mBank

Regulamin rachunków firmowych – Inteligo

Regulamin karty debetowej – Alior Bank

Taryfa opłat i prowizji kart kredytowych – Idea Bank

Warunki rachunku firmowego z opcją mTransfer

Tabela usług płatniczych – mBank

Objaśnienia:

1 Przez okres 2 miesięcy od pierwszego uruchomienia limitu debetowego obowiązuje promocja polegająca na nie pobieraniu opłaty.

2 W pierwszym miesiącu od otwarcia rachunku bieżącego Klient otrzymuje pakiet 5 przelewów w miesiącu za 0,00zł. W kolejnych miesiącach pakiet 5 bezpłatnych przelewów dostępny jest pod warunkiem wykonania przez Posiadacza rachunku minimum jednego przelewu do ZUS w miesiącu poprzedzającym.

3 Prowadzenie Rachunku Partner jest bezpłatne dla Klientów, którzy opłacają z niego zobowiązania wobec ZUS/US, a także spełniają przynajmniej jeden z poniższych warunków:

  • na rachunek podstawowy lub pomocniczy wpłacają utarg lub skierują wpływy od kontrahentów w łącznej wysokości min. 2500 zł miesięcznie LUB
  • posiadają kredyt firmowy w Alior Banku (na dowolną kwotę).

Nowo założone firmy (do 6 miesięcy od daty rozpoczęcia działalności) mogą korzystać z rachunku bezpłatnie przez pierwszych 6 miesięcy od daty jego otwarcia, po spełnieniu jedynie warunku dotyczącego płatności ZUS lub US. Opłata nie jest pobierana w miesiącu, w którym otwarto rachunek.

4 W przypadku przelewów dokonywanych na zlecenie innych podmiotów lub osób Bank może pobrać opłatę w wysokości 1 zł.

5 W przypadku transakcji bezgotówkowych i wypłat gotówki realizowanych kartami Visa za granicą w walutach innych niż EUR pobiera się dodatkową prowizję za przewalutowanie transakcji w wysokości 2% wartości transakcji.

6 W przypadku operacji bezgotówkowych i wypłat gotówki realizowanych kartami Visa za granicą w walucie innej niż EUR pobiera się dodatkową prowizję za przewalutowanie operacji w wysokości 1% wartości operacji.

7 Dla kart Visa: w przypadku transakcji bezgotówkowych i wypłat gotówki dokonywanych kartami, których walutą rozliczeniową jest EUR: mBank pobiera dodatkowo prowizję za przewalutowanie transakcji dokonywanych w EUR w wysokości 2% od wartości transakcji. W przypadku transakcji dokonywanych w walucie innej niż EUR lub PLN mBank pobiera dodatkowo prowizję za przewalutowanie transakcji w wysokości 3% od wartości transakcji.

W przypadku transakcji bezgotówkowych i wypłat gotówki dokonywanych kartami, których walutą rozliczeniową jest PLN: mBank pobiera dodatkowo prowizję za przewalutowanie transakcji dokonywanych w EUR w wysokości 5% od wartości transakcji.

W przypadku transakcji dokonywanych w walucie innej niż EUR lub PLN mBank pobiera dodatkowo prowizję za przewalutowanie transakcji w wysokości 6% od wartości transakcji.(obowiązuje do 18.12.2014r.)

Dla kart Visa: w przypadku transakcji bezgotówkowych i wypłat gotówki dokonywanych kartami mBank pobiera dodatkowo prowizję za przewalutowanie transakcji w wysokości 5,9% od wartości transakcji. (obowiązuje od 19.12.2014r.)

Dla kart MasterCard: W przypadku transakcji bezgotówkowych i wypłat gotówki, dokonanych w walucie rozliczeniowej, mBank pobiera dodatkowo prowizję za przewalutowanie transakcji w wysokości 2% wartości transakcji. W przypadku transakcji bezgotówkowych i wypłat gotówki, dokonanych w walucie innej niż waluta rozliczeniowa lub PLN, mBank pobiera dodatkowo prowizję za przewalutowanie transakcji w wysokości 3% wartości transakcji.


Alior Bank – Konto Firmowe z debetem na start

Idea Bank – Konto Firmowe z debetem na start

mBank – Konto Firmowe z debetem na start

PKO BP – Konto Firmowe z debetem na start

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.