poniedziałek, 11 marca 2019

Jak dobrze zarządzać domowymi finansami?

Jak dobrze zarządzać domowymi finansami?


Autor: Martyna Nowicka


Każdy z nas w pewnym stopniu myśli o tym, aby w odpowiedni sposób zmaksymalizować swoje oszczędności


. Oszczędzać można na bardzo wiele sposób. Warto zacząć od tego, w jaki sposób prowadzimy domowe finanse? Czy staramy się w jakikolwiek sposób zadbać o to, aby rodzinny budżet był zbilansowany i nie zawierał pozycji, które są zbędne? Jednak nie każdy jest rasowym ekonomistą, który potrafi sobie wszystko poukładać. Z pomocą przychodzą tutaj jednak zdobycze nowoczesnej techniki.

Jak wspomóc się w zarządzaniu domowym budżetem?

Dobrym pomysłem na to, aby zacząć poważnie myśleć o planowaniu swojego rodzinnego budżetu może być skorzystanie z jednej z wielu dostępnych aplikacji komputerowych i mobilnych, które zostały do tego celu stworzone.

Aplikacje bankowe

Coraz więcej banków, w ramach swojej oferty wprowadza w swoich aplikacjach moduły pomagające dbać o nasze oszczędności. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji mogą one na przykład oszacować, na podstawie przelewów, na jakie kategorie i w jakiej wysokości ponosimy wydatki każdego miesiąca. Niektóre z aplikacji umożliwiają również takie skonfigurowanie swojego rachunku bankowego, aby każda transakcja dokonywana na nierówną kwotę zostaje zaokrąglona do pełnej kwoty, a powstała różnica, trafiała na nasze konto oszczędnościowe.

Dziel się mądrze wydatkami

Kolejnym przykładem aplikacji ułatwiającej zarządzanie finansami jest Splitwise. To rewelacyjna aplikacja mobilna, która pomaga w rozliczaniu się ze znajomymi. Wystarczy, aby każda z osób, która jest zaangażowana we wspólne wydatki założyła w niej konto. Z tak powstałego grona kont tworzona jest grupa. Następnie, jeśli jeden ze znajomych w obrębie tej grupy, zapłaci za wspólną kolację, wystarczy, aby wprowadził kwotę, jaką wydał, a aplikacja poinformuje wszystkich o tym ile powinni oddać płacącemu.

Własne planowanie budżetu

Dobrą alternatywą może być także własne rozpisanie comiesięcznych wydatków w formie cyfrowej. Doskonale do tego celu sprawdzi się popularny program z pakietu Office - Excel. Możemy w nim zapisywać bieżące wydatki, z podziałem na kategorie i porównywać miesiąc do miesiąca, jak się zmieniały.

Coś dla bardziej zaawansowanych.

Bardziej rozbudowaną alternatywą, dla wyżej opisanych rozwiązań może okazać się aplikacja Kontomierz. Umożliwia ona synchronizację ze swoim kontem w banku. Dzięki temu zyskujemy dostęp do szczegółowych zestawień wydatków z podziałem na miesiące.

Analiza wydatków

Dobrym pomysłem na planowanie budżetu jest także bieżące śledzenie, na co wydajemy pieniądze. Dzięki aplikacji Paragony możemy w formie cyfrowej przechowywać wszystkie wydruki fiskalne z naszych zakupów i porównywać ceny pomiędzy poszczególnymi sklepami oraz strukturę naszych wydatków.


Szukasz porad na temat finansów domowych? Odwiedź serwis kasanakoncie.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

6 komentarzy:

  1. Temat oszczędzania oraz ogólnie domowego budżetu zaprząta mi głowę od kilku tygodni. Zauważyłam, że wydaje coraz więcej, rachunki są coraz wyższe. Na początek szukałam przyczyn takiego zbiegu sytuacji. Kwiecień to pierwszy miesiąc kiedy zaczęłam oszczędzać i zapowiada się, że pomimo świąt, wydam mniej niż w marcu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja mam problem z zarządzaniem i oszczędzaniem pieniędzy. Ostatnio nawet musiałam wziąć pożyczkę 0 procent, bo miałam problem z płynnością finansową. Bardzo ciekawy wpis!

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny poradnik - jestem pod ogromnym wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wg mnie clou zagadnienia to nie jak zarządzać (narzędzia) ale mieć czym zarządzać (środki)! Lepiej skupić się na własnym rozwoju, poszukać lepszej pracy, a co za tym idzie i lepiej zarabiać i mieć środki, którymi można zarządzać, niż zaciskać pasa i posiadać "narzędzia" do zarządzania, które oferują banki.

    OdpowiedzUsuń
  5. można także zastanowić się nad tym czy dane rzeczy są nam na pewno potrzebne i na pewno potrzebujemy ich stale. Zamiast wydawać krocie na auto zawsze można skorzystać z oferty na wynajem aut w Lublinie, wiele narzędzi czy kosiarki można też wypożyczać

    OdpowiedzUsuń