wtorek, 24 listopada 2015

Do jakich metod mogą się posunąć rządzący, aby zapełnić pustą kasę państwa?

Do jakich metod mogą się posunąć rządzący, aby zapełnić pustą kasę państwa?


Autor: Joanna Wiejak


Historia ta pokazuje, do jakich metod mogą się posunąć rządzący. W historii giełd nie brakowało intrygujących wydarzeń. Wiek XVIII Francja przywitała pustą kasą państwa. Jak ją próbowała zapełnić? Myślą Państwo, że to już tylko przeszłość?


W historii giełd nie brakowało intrygujących wydarzeń. Wiek XVIII Francja przywitała pustą kasą państwa. Tygodnik internetowy CashFlow&You zamieścił w najnowszym artykuł o tym, jak Francja zapełniała pustą kasę państwa.

Warto mu się przyjrzeć z dwóch względów. Po pierwsze jest on oczywiście sam w sobie ciekawy, a po drugie można z niego wyciągnąć lekcję dla siebie. Wszak historia lubi się powtarzać. Zmieniają się tylko bohaterowie.

Pusta kasa państwa przysparzała wiele trosk Regentowi i zarazem wujowi niepełnoletniego jeszcze wówczas Ludwika XV (tego samego, który poślubił później naszą Marię Leszczyńską). Obmyślał więc sposoby na jej zasilenie. Ktoś mu powiedział o istnieniu Szkota, który nazywał się John Law. Już wówczas dał się on poznać w Europie jako człowiek biegły w rachunkach i wielki gracz. Nie bez powodu przylgnął do niego przydomek „kombinator”.

Również w Paryżu zdążył zasłynąć jako wytrawny gracz walutowy, ale też jako człowiek odnoszący sukcesy w handlu. Regent zawarł z nim bardzo bliską znajomość. Dosyć szybko John Law otrzymał nieograniczone pełnomocnictwo królewskie na emisję obligacji państwowych oraz założył bank państwowy. Był to pierwszy bank francuski w dzisiejszym tego słowa znaczeniu.

Ale, jak się miało okazać, stanowiło to dopiero preludium do czegoś, dzięki czemu wszedł do annałów historii rynków kapitałowych.

Powołał mianowicie do życia spółkę „Mississippi” i zwrócił się po pieniądze do finansjery, oferując objęcie właśnie wyemitowanych akcji. Potrafił przy tym rozpalić jej chciwość do czerwoności. W celu nabycia akcji damy dworu posuwały się do sposobów, o które raczej byśmy ich nie posądzali.

I wtedy stało się to, co się stać musiało. O krachu pisał zszokowany Monteskiusz:

„Wszyscy, którzy jeszcze sześć tygodni temu byli bogaci, dzisiaj są biedni.
John Law wywrócił państwo, jak handlarz ubraniami rękaw”.

Historia ta pokazuje, do jakich metod mogą się posunąć rządzący. Myślą Państwo, że to już tylko przeszłość?

Pełna treść artykułu „Jak Francja w XVIII wieku zapełniała pustą kasę państwa” opublikowana została w tygodniku internetowym CashFlow&You nr 51 (21/2008). Autor artykułu: Jacek Pietkiewicz, wydawca: e-ProfitSystem.

A jak pustą kasę mogą zapełnić przedsiębiorcy?


Joanna Wiejak

- Akademia Przedsiębiorcy - Sposób na rozwój i zyski z biznesu >>
- Sukces Partner - Osiągnij sukces i spełnij swoje marzenia >>

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak wygląda krok w przyszłość doradztwa finansowego?

Jak wygląda krok w przyszłość doradztwa finansowego?


Autor: Joanna Wiejak


Jaka będzie przyszłość doradztwa finansowego według standardów Unii Europejskiej? Wszystko stale się zmienia – rzeczywistość, dane ekonomiczne, przepisy, świat wokół nas. Potrzeby i wymagania klientów też się zmieniają. Dostrzega to branża finansowa i wprowadza nowe regulacje. Czy dyrektywy europejskie zmuszą instytucje finansowe i doradców do rzetelności?


Jak wygląda krok w przyszłość doradztwa finansowego?

Tygodnik internetowy CashFlow&You w najnowszym wydaniu zamieścił artykuł opisujący wymagania dla doradców ubezpieczeniowych i finansowych według nowych regulacji Unii Europejskiej. Co zawierają najnowsze dyrektywy MiFID i IMD opowiada Rainer Juretzek, Prezes European Federation of Financial Professionals z Niemiec.

Wszystko stale się zmienia – rzeczywistość, dane ekonomiczne, przepisy, świat wokół nas. Potrzeby i wymagania klientów też się zmieniają. Dostrzega to branża finansowa i wprowadza nowe regulacje. Standardy doradztwa stają się coraz wyższe.

Jaka będzie przyszłość doradztwa finansowego według Unijnych standardów?

Stajemy się coraz bardziej świadomi różnicy pomiędzy sprzedażą produktów finansowych, a prawdziwym doradztwem, służącym klientowi. Rozróżnienie tych pojęć jest potrzebne, aby klienci:

- podejmowali dobre decyzje dotyczące pieniędzy,
- mogli korzystnie i z sukcesem inwestować, znając swoją skłonność do ryzyka,
- potrafili w trudnych sytuacjach na rynku ochraniać posiadany kapitał,
- wybierali najbardziej dopasowane do ich potrzeb ubezpieczenia,
- umieli dobrze zabezpieczyć przyszłość swoją i swoich najbliższych.

Poprzednio wystarczyło powiedzieć klientowi, jakie są subiektywne odczucia doradcy, jakie jest ryzyko, teraz, zgodnie z nowymi wytycznymi trzeba skonsultować się z klientem. Aby doprowadzić do standaryzacji usług potrzeba kwalifikowania. Muszą być zdefiniowane wymagania dla doradców, określone programy nauczania i zakres egzaminów oraz tytuły zawodowe, a także treści uzyskiwanych certyfikatów.

Nie możemy być specjalistami od wszystkiego.


Nie możemy znać się na wszystkim. Dlatego bardzo ważne jest, abyśmy korzystali z wiedzy profesjonalistów. Aby czerpać jednak z tej współpracy satysfakcjonujące korzyści, musimy dobrze rozróżnić prawdziwego doradcę od sprzedawcy produktów finansowych. Czy pomogą nam w tym ostatnie regulacje unijne?

Czy dyrektywy europejskie zmuszą instytucje finansowe i doradców do rzetelności?

Pełna treść artykułu „Jak wygląda krok w przyszłość doradztwa finansowego?” dostępna jest w tygodniku internetowym CashFlow&You nr 47 (17/2008). Autor artykułu: Joanna Wiejak. Jakie są wymogi dla doradców ubezpieczeniowych i finansowych w nowych regulacjach Unii Europejskiej opowiadał na konferencji MDRT 2008 (Million Dollar Round Table) w Warszawie Rainer Juretzek, Prezes European Federation of Financial Professionals z Niemiec. CashFlow&You: http://newsletter.cashflowandyou.pl.


Joanna Wiejak

- Akademia Przedsiębiorcy - Sposób na rozwój i zyski z biznesu >>
- Sukces Partner - Osiągnij sukces i spełnij swoje marzenia >>

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Rynek Walutowy FOREX

Rynek Walutowy FOREX


Autor: Rajmund Frondzynkowiak


Rynek walutowy jest miejscem, na którym przedmiotem transakcji jest waluta. Dominującą częścią rynku walutowego jest rynek międzybankowy, gdzie zawiera się znakomitą większość transakcji walutowych.


URL=http://www.forex.pl/Rynek walutowy/URL jest miejscem, na którym przedmiotem transakcji jest waluta. Dominującą częścią rynku walutowego jest rynek międzybankowy, gdzie zawiera się znakomitą większość transakcji walutowych. Resztę (około 1/4 stanowi rynek giełdowy, obejmujący przede wszystkim terminowe transakcje walutowe typu futures lub options, zawierane na największych giełdach terminowych w świecie. Rynek walutowy FOREX lub FX (ang. Foreign Exchange market) to największy rynek finansowy na całym świecie, z dziennym wolumenem obrotu przekraczającym 1.5 biliona USD. to tyle samo co suma kilkudziesięciu dni handlowych na nowojorskiej Stock Exchange. W naszym kraju obrót dzienny jest na poziomie 1 do 1.5 mld USD .

Forex nie ma swojej precyzyjnie określonej lokalizacji tak jak np. giełdy, a transakcje między uczestnikami zawierane są głównie przez telefon albo poprzez połączonych siecią terminali. Ergo rynek ten najczęściej nazywa się OTC (over the counter). Handel walutami rynku FOREX trwa 24 godziny na dobę i w ponad 70 % skupia się w pięciu centrach finansowych świata: Tokio, Frankfurcie, Zyruchu, Nowym Jorku i Londynie.

Dolar Amerykański, Euro, Jen, Funt brytyjski, Frank szwajcarski, Dolar Kanadyjski i Australijski są najpopularniejsze, a ich łączny obrót to około 85% ogółu. Generalny podział uczestników FOREXY to: Banki komercyjne, Brokerzy międzybankowi i Banki Centralne. Trzy czwarte transakcji dokonuje się bezpośrednio między bankami komercyjnymi, i są to najwięksi uczestnicy tego rynku. Brokerzy międzybankowi to zazwyczaj instytucje finansowe, które umożliwiają dostęp do tego rynku mniejszym bankom, firmom czy inwestorom indywidualnym. Ostatnim, aczkolwiek bardzo istotnym uczestnikiem forexu są Banki Centralne. Głównym celem działalności Banków Centralnych na forexie, są doraźne interwencje mające na celu wzmocnienie lub osłabienie waluty krajowej. Generalnie wyróżniamy 3 główne motywy zawierania transakcji na forexie. Po pierwsze, są to dokonywane przez przedsiębiorstwa transakcje wymiany walut pochodzących z transakcji handlowych, inwestycji itp. Po drugie, zabezpieczanie się przed ryzykiem niekorzystnych zmian kursów walut czyli hedging. Ostatnim motywem jest chęć wykorzystania wahań kursowych oraz wielkiej płynności, w celu szybkiego osiągnięcia ponadprzeciętnych zysków. Dynamiczny rozwój rynku walutowego spowodować, że znacznie wzrosła liczba dostępnych instrumentów opartych na kursach walut (instrumentów pochodnych). O ile do niedawna na rynku walutowy dominowały wyłącznie rzeczywiste transakcje wymiany (spot), to w tej chwili coraz większą część przypada na transakcje terminowe typu forwards, options i swaps.
forex.pl Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Efektywność finansowa w biznesie

Efektywność finansowa w biznesie


Autor: Joanna Wiejak


Efektywność finansowa to takie zgrabne określenie, które kojarzy się z gospodarnością, wydolnością i dobrym wykorzystaniem posiadanych środków. Podejdźmy więc do tematu praktycznie - jak odnieść efektywność finansową do praktyki prowadzenia biznesu?


Chciałabym, abyśmy spojrzeli na efektywność finansową w nieco szerszym świetle, niż w aspekcie matematyki finansowej na poziomie wyższych szkół ekonomicznych. Ponieważ zarządzanie finansami wspiera głównie planowanie i realizację celów biznesowych, zastanówmy się jak odnieść efektywność finansową do praktyki prowadzenia biznesu.

Zgrabne, gospodarne, dobrze wykorzystane

Podejdźmy więc do tematu praktycznie. Efektywność finansowa to takie zgrabne określenie, które kojarzy się z gospodarnością, wydolnością i dobrym wykorzystaniem posiadanych środków. Czy efektywność finansowa to tylko dobry przepływ gotówki, brak długów, posiadanie zasobów na pokrycie bieżących zobowiązań i wolnych środków na inwestycje? To dużo szersze określenie. Można objąć nim wiele aspektów życia organizacji. W każdej firmie powinno być miejsce na doskonalenie zarządzania procesami biznesowymi, które wpływają na zwiększanie efektywności finansowej: poczynając od efektywnej zaopatrzenia, logistyki, efektywnej organizacji produkcji, usług, poszczególnych działów i procesów, na efektywnym zarządzaniu zasobami ludzkimi, wiedzą i przepływem informacji kończąc. Skuteczne i efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem jest też jednym z elementów pozwalających na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej na rynku.

Efektywność finansowa, a praktyka biznesu

Istnieją sprawdzone metody badania rentowności firmy, czy liczenia opłacalności inwestycji, ale tylko spójne podejście całej organizacji do planowania celów strategicznych, budżetu, inwestycji i codzienna kontrola zgodności tych działań w praktyce codziennego życia firmy pozwoli na osiągnięcie maksymalnej efektywności finansowej przedsiębiorstwa.

Efektywność finansowa, której uczy się na studiach to finansowe wzory. Praktyka codziennej działalności małych i średnich przedsiębiorstw pokazuje jednak, że planowanie, prognozowanie i profilaktykę finansową stosuje nie więcej niż ok. 5% przedsiębiorców. Tak naprawdę, wśród tych najmniejszych firm, do których również zalicza się samodzielną działalność gospodarczą, liczba ta niepokojąco zbliża się do zera.

Efektywność zarządzania firmą zależy od wiedzy, doświadczenia i umiejętności jej menedżerów. Wizja rozwoju biznesu i kierunków rozwoju rynku prowadzi do opracowania koncepcji celów strategicznych. Problemy firmy zaczynają się już wtedy, gdy firmie brakuje kreatywnych i przewidujących menadżerów. Zarządzanie finansową płynnością przedsiębiorstwa nie jest wiedzą, którą można zdobyć szkoląc się na najlepszych uniwersytetach i studiując w najlepszych nawet uczelniach finansowych świata. To połączenie wiedzy i doświadczenia, prób i błędów, to praktyka sukcesów i porażek biznesowych, którą weryfikuje tylko życie i kondycja finansowa zarządzanego przedsiębiorstwa.

Joanna Wiejak

- Akademia Przedsiębiorcy - Sposób na rozwój i zyski z biznesu >>
- Sukces Partner - Osiągnij sukces i spełnij swoje marzenia >>

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Audyt i ocena kondycji firmy

Audyt i ocena kondycji firmy


Autor: Joanna Wiejak


Jak audyt wpływa na efektywność zarządzania firmą? Czy audyt może zapobiec skutkom kontroli? W czym różnią się zadania audytu od konsekwencji przeprowadzenia kontroli?


Gdzie dziś najlepiej ulokować pieniądze? Eksperci i doradcy finansowi jako jedną z najbardziej efektywnych form osiągania zysków rekomendują inwestowanie w biznes.

To forma inwestowania, która może dać naprawdę dużą, sięgającą 200-300%, a nawet większą stopę zwrotu. Może to być sposób na wręcz ponadprzeciętny zwrot z zainwestowanych środków – mówi Prezes e-ProfitSystem Franciszek Staniszewski. Należy jednak pamiętać, że zyski z biznesu są wprost proporcjonalne do efektywności procesów zarządzania firmą.

Tymczasem większość właścicieli i zarządzających to praktycy biznesu, zdobywający doświadczenie dopiero poprzez działanie w konkretnej branży. Często kolejne kroki przedsiębiorców są podejmowane jedynie jako działania operacyjne, rozwiązujące bieżące problemy firmy. Określane są więc jako „gaszenie pożarów”. Nie mają jednak nic wspólnego ze strategicznym planowaniem, nie zmierzają tym samym do zapewnienia stabilnej kondycji finansowej firmy i jej efektywnego rozwoju.

Kontrola – nic dziwnego, że takie hasło zazwyczaj paraliżuje firmę. Przerażeni są pracownicy i właściciele. Wszyscy rzucają się porządkować papiery, szuflady, pliki, pomieszczenia. Za naruszenie przepisów grożą poważne sankcje. Tymczasem może i powinno być inaczej.

Czy audyt może zapobiec skutkom kontroli? Jak audyt wpływa na efektywność zarządzania firmą? W czym różnią się zadania audytu od konsekwencji przeprowadzenia kontroli?

Jednym ze sposobów inwestowania, przynoszącym najwyższe zyski, może być rozwój własnego biznesu. Aby jednak należycie ocenić obecną kondycję firmy i właściwie zaplanować jej przyszły rozwój, trzeba zacząć od postawienia właściwej diagnozy.

Pełna treść artykułu "Audyt w firmie" dostępna jest w tygodniku elektronicznym CashFlow&You nr 26 (20-26.11.2007): http://newsletter.cashflowandyou.pl.


Joanna Wiejak

- Akademia Przedsiębiorcy - Sposób na rozwój i zyski z biznesu >>
- Sukces Partner - Osiągnij sukces i spełnij swoje marzenia >>

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.