niedziela, 8 stycznia 2017

Misseling na przykładzie polisolokat

Misseling na przykładzie polisolokat


Autor: Barbara Lisowska


Udając się do doradcy finansowego większość osób jest przekonanych, iż uzyska wyczerpujące i rzetelne informacje na temat produktu, który zamierzają kupić.


W rzeczywistości zdarzają się jednak sprzedawcy, którzy kuszeni prowizją od sprzedaży dodatkowych usług, stosują nieetyczne praktyki, zwane popularnie missellingiem. Doskonałym przykładem stosowania nieuczciwych metod sprzedaży były oferowane przed laty niekorzystne polisy inwestycyjne. Sprawdźmy zatem, czym jest misselling na przykładzie polisolokat.

Czym jest misselling

Misselling wywodzi się z Wielkiej Brytanii, w której tego rodzaju naruszenie zasad rynkowych objęte jest sankcją karną. Pojęciem tym określa się zespół wątpliwych, z prawnego oraz etycznego punktu widzenia, zachowań oraz praktyk, których celem jest sprzedaż konkretnego produktu finansowego, jak również wszelkie działania marketingowe wprowadzające klienta w błąd zarówno w trakcie, jak i po dokonaniu zakupu. Tego typu nieczysta sprzedaż swą popularność zyskała przede wszystkim poprzez działalność pośredników, doradców oraz sprzedawców w branży finansowej i ubezpieczeniowej. Do najczęściej spotykanych przejawów missellingu zalicza się brak informowania klienta o wszystkich kosztach związanych z zakupem produktu, zachęcanie do zakupu produktu, który nie jest dostosowany do potrzeb klienta, jak również udzielanie niepełnych informacji o produkcie.

Misselling w polisolokatach

Polisy inwestycyjne, zwane popularnie polisolokatami, to doskonały przykład stosowania przez sprzedawców misselingu. Oferowane przed laty produkty miały przynieść pewny zysk, w rzeczywistości okazały się całkowicie nierentowną inwestycją, która nie dość, że nie przyniosła żadnych profitów ich posiadaczom, to jeszcze naraziła ich na utratę części, a nawet całości ulokowanych środków.

Jak mogło dojść do takiej sytuacji? W głównej mierze było to wynikiem stosowania przez sprzedawców nieetycznych praktyk. Z czasem stały się one przedmiotem licznych skarg klientów, na skutek których UOKiK podjął działania kontrolne oraz postępowania przeciwko konkretnym instytucjom finansowym.

Firmom oferującym niekorzystne polisolokaty zarzucono przede wszystkim wprowadzanie klienta w błąd w procesie sprzedaży produktu, nieinformowanie go o wysokich opłatach likwidacyjnych związanych z rozwiązaniem polisolokaty przed terminem jej zakończenia, a także zatajanie przed nim informacji o ryzyku inwestycyjnym.

Prawo przeciwko missellingowi

W dniu 17 kwietnia 2016 roku weszły w życie nowe przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, której jednym z głównych punktów jest zakaz stosowania missellingu. Ustawa zakazuje sprzedaży usług finansowych niedostosowanych do potrzeb klienta i tym samym nakazuje, aby sprzedawca w wyczerpujący sposób informował o cechach produktu, umożliwiając klientowi ocenę skomplikowanego produktu.

Warto pamiętać, iż osoby, które padły ofiarą nieuczciwych praktyk firm ubezpieczeniowych i utraciły środki w wyniku zamknięcia polisolokaty, mogą dochodzić swych praw na drodze sądowej. Z pomocą doświadczonego adwokata bądź radcy prawnego mają one szanse na odzyskanie swoich środków.


Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie: opłaty likwidacyjne

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz