Pierwszy krok
Weź kartkę papieru lub odpal notatnik w swoim komputerze, będzie to twoje centrum zarządzania budżetem domowym. Wpierw wypisz wszystkie swoje dochody, wyrażając je liczbowo. Jeśli prowadzisz gospodarstwo domowe razem ze swoim partnerem lub partnerką- uwzględnij także ich przychód. Warto podzielić dochody na stałe i takie, które nie wypływają co miesiąc lub są w różnych kwotach (przykładowo z oprocentowania na rachunku oszczędnościowym, lokaty lub wykonywanych zleceń). Zsumuj stałe dochody - będzie to potrzebne przy późniejszych wyliczeniach.
Krok drugi
Tu sprawa trochę bardziej się komplikuje, ale bez paniki! Wpierw przemyśl i wypisz wszystkie stałe wydatki. Do takich wydatków można zaliczyć: Czynsz, abonament za telefon, opłaty za kablówkę, internet, raty, koszt wyżywienia, paliwo do samochodu - generalnie wszystkie koszty, które wynoszą co miesiąc tyle samo. W kolejnej rubryce wpisz koszty ruchome - rozrywka, ubrania, dodatkowe zakupy (np. elektronika). Suma tych wydatków pomoże ci określić ile wydajesz pieniędzy w ciągu miesiąca. Oczywiście czasem dochodzą wydatki nieprzewidziane w twoim spisie - w takim przypadku warto uzupełniać listę na bieżąco, dzięki temu unikniesz nieścisłości przy ustalaniu budżety na przyszłe miesiące.
Krok trzeci
Tu działanie wydaje się już proste - aby dowiedzieć się, czy mieścimy się w budżecie wystarczy odjąć sumę wydatków od sumy przychodów. Jeśli wynik jest ujemny, jest to sygnał aby wprowadzić zmiany w wydatkach tak, aby kwoty się zrównały lub, co jest często trudniejsze, podnieść dochody. W przypadku wyniku dodatniego, możesz być dumny z siebie - budżet został dobrze ułożony i daje możliwość zaoszczędzenia pewnej sumy pieniędzy. Odłożone pieniądze możesz wpłacić na konto oszczędnościowe z myślą o przyszłych planach (podróże, nowy samochód itd.).
Poprawnie ułożony budżet domowy pozwala kontrolować wydatki oraz daje możliwość rozpoczęcia oszczędzania pieniędzy, które później możesz przeznaczyć na swoje przyjemności lub zainwestować w nowy biznes.
dzięki dobremu zarządzaniu udało mi się odłożyć pieniądze na polerowanie lakieru samochodowego, nowy telefon i trochę na wakacje
OdpowiedzUsuńprzy planowaniu budżetu firmy działają te same zasady, mam taksówkę bagażową więc mam koszt samochodu, benzyny, napraw, zarobek od klientów i podliczam czy się zgadza na koniec miesiąca
OdpowiedzUsuń