środa, 4 grudnia 2013

Awaria systemu bankowego a odszkodowanie za straty

Awaria systemu bankowego a odszkodowanie za straty


Autor: człowieczek z błyskiem w oku


Pomimo drogiego oprogramowania, najnowoczesniejszych zabezpieczeń oraz sztabu informatyków awarie systemów bankowych nie należą do rzadkości. Czy klient banku może starać się o rekompensatę strat powstałych w wyniku awarii systemu transakcyjnego?


Oczywiście, że tak, większość banków przewiduje takie wypadki i bez kłopotów uznaje reklamacje i szkody powstałe w wyniku różnorakich awarii swoich systemów. Jest jeden warunek: bank zrekompensuje tylko realne i udokumentowane straty będące bezpośrednim skutkiem awarii. Jeżeli przez błąd oprogramowania, np. pobrano podwójną kwotę transakcji lub znikła z konta część środków, nic nie stoi na przeszkodzie, by dochodzić odszkodowania. Złożenie reklamacji i proces jej rozpatrywania zazwyczaj przebiega sprawnie. W skali całego kraju tego typu przypadków jest dużo i bankierzy wypracowali już odpowiednie procedury rozwiązywania takich problemów.

Co w przypadku, gdy klient zażąda odszkodowania za skutki braku dostępu do swoich pieniędzy? Pan Paweł kupując przedmiot na aukcji internetowej, nie mógł zapłacić za niego przez internet. Musiał wybrać opcję przesłania towaru za pobraniem pocztowym. Jak wiemy, ta usluga kosztuje średnio 20 zł więcej w porównaniu z przelewem internetowym. To prozaiczny przypadek, ale brak dostępu do konta może się skończyć dużo gorzej. Konsekwencją mogą być kary czy odsetki za spóźnienie się ze spłatą comiesięcznych zobowiązań czy brak gotówki na codzienne zakupy i przymus pożyczania u rodziny bądź znajomych. Banki niezależnie od wysokości żądanej kwoty, zawsze będą wymagać udokumentowania straty i powiązania jej z awarią systemu. Czasami jest to proste, wystarczy przedstawić rachunek za karę lub wezwanie do zapłaty. Jak jednak udowodnić, że zmuszeni byliśmy pożyczać u znajomych? W takich przypadkach nie ma mowy o bezproblemowym zadośćuczynieniu.

Niestety większość klientow rezygnuje z roszczeń. Zazwyczaj straty są nieduże, rzędu kilkudziesięciu złotych. A warunki postawione przez bank przewyższają wysokość potencjalnego odszkodowania. Może gdyby 30 000 ludzi uparcie wywalczyło swoje 50 zł, awarii w bankach byłoby mniej.


Zadbaj o swoje porządne konto osobiste

porównaj oferty

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz